Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Alfa Romeo Giulia krijgt elektrische opvolger. Giulietta komt niet meer terug

Alfa Romeo Giulia

1 / 3
Alfa Romeo Giulia krijgt elektrische opvolger. Giulietta komt niet meer terug
alfa-romeo-giulia-back
alfa-romeo-giulia-interieur

Sterke punten

Dynamisch chassis Italiaans karakter Goede prestaties

Zwakke punten

Geen (plug-in)hybrides Krappe achterruimte Ongeraffineerde motoren

Alfa Romeo Giulia Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Alfa Romeo Giulia, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:3.9 - 9.7s
Maximumsnelheid:210 - 307 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):99 - 206 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):3.8 - 9.1 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4639 x 2024 x 1426 mm
Portieren:4
Kofferruimte:480 - 1200 liter
Aanhangergewicht:329 - 595 kg

De Italiaanse sportsedan is terug

Alfa Romeo lanceerde in 2016 de Giulia, een sportieve sedan die gebruiksgemak en rijplezier combineert. Het model markeert de terugkeer van het Milanese merk naar een achterwielaangedreven chassis en naar het premiumsegment. Al zijn ambities vinden hun hoogtepunt in de supersportieve Quadrifoglio-versie.

Interesse in een Alfa Romeo Giulia

Alfa Romeo Giulia tweedehands auto
Alfa Romeo Giulia nieuwe auto
Alfa Romeo Giulia dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Alfa Romeo Giulia markeert de terugkeer van ouderwets rijplezier naar het merk dankzij zijn achterwielaangedreven platform.

  • De Giulia kreeg eind 2019 een update die zijn afwerking en technologie maar ook zijn rijhulp verbeterde dankzij de komst van semi-autonoom rijden niveau 2.

  • De Giulia is verkrijgbaar met een 2.0-liter benzinemotor met 200 of 280 pk en een 2.2-liter dieselmotor met 160, 190 of 210 pk en wordt gedomineerd door de Quadrifoglio-versie met zijn 510 pk sterke twin-turbo V6.

  • Dankzij het Giorgio-platform is de Giulia lichter dan zijn rechtstreekse concurrenten, wat hem helpt om een sportieve rijervaring te bieden ongeacht de versie of de motor.

Belangrijke gegevens

Motoren

De Alfa Romeo Giulia is de eerste van de grote Italiaanse familie die op het Giorgio-platform is gebaseerd. Die basis is speciaal ontwikkeld voor modellen met achterwielaandrijving, met de mogelijkheid van vierwielaandrijving. Er is echter nog geen sprake van enige vorm van hybridisatie.

Het hart van de verkoop is ongetwijfeld de dieselmotor. Met een cilinderinhoud van 2.2 liter produceert dit blok, dat voor het eerst in de Giulia werd gebruikt, ** 160, 190 of zelfs 210 pk** in de topversies. Net als alle andere krachtbronnen onder de motorkap van de Milanese sedan kan hij gekoppeld worden aan een automatische transmissie met 8 versnellingen (ZF) en stuurt hij zijn vermogen in de basis naar de achterwielen. In zijn krachtigere versies wordt deze motor gecombineerd met het Q4-vierwielaandrijvingssysteem.

Het reguliere gamma wordt vervolledigd door een 2.0-liter turbobenzine viercilindermotor. Dit blok, dat door alle merken van de vroegere FCA-groep wordt gedeeld, levert 200 pk bij 4.500 t/min en 330 Nm koppel bij 1.750 t/min. In de topversies loopt het motorvermogen op tot 280 pk en 400 Nm.

Daarnaast is er ook een sportieve, ultrasterke variant. Deze versie, die het klavertjevier en dus ook de naam ‘Quadrifoglio’ draagt, wordt aangedreven door een 2.9-liter V6-benzinemotor met dubbele turbo, goed voor 510 pk en 600 Nm koppel. In combinatie met alleen achterwielaandrijving brengt deze krachtbron de Giulia in 3,9 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid is vastgesteld op 307 km/u.

Afmetingen

Met een lengte van 4.639 mm, een breedte van 1.860 mm en een hoogte van 1.438 mm is elke variant van de Alfa Romeo Giulia goed gepositioneerd in het D-segment. In tegenstelling tot zijn concurrenten maakt het platform gebruik van lichtgewicht materialen zoals aluminium en koolstofvezel om het gewicht te verminderen. Daardoor weegt de Giulia slechts 1.504 kg.

Met een koffervolume van 480 liter is de Alfa Romeo Giulia geen recordbreker, maar hij biedt wel voldoende ruimte voor de dagelijkse boodschappen of gezinsuitstapjes. De achterbank kan in twee delen (40/60) worden neergeklapt met een skiluik om langere voorwerpen te laden.

Varianten

Alfa Romeo brengt zijn Giulia in zes verschillende versies op de markt, met motoren die voor bepaalde versies zijn gereserveerd. Het instapmodel heet Super en is al voorzien van 17-inch wielen, een achteruitrijcamera, adaptieve cruise control, Apple CarPlay en Android Auto en een draadloze telefoonlader. Net daarboven staat de Sprint-versie met meer uitrusting, zoals 18-inch wielen.

Daarna komen de Ti en Veloce, de twee sportievere varianten. Ze hebben hun eigen uitrusting, zoals standaard leder, maar ook hun eigen motoren want de krachtigste versies zijn leverbaar met 280 pk (benzine) en 210 pk (diesel). Het topmodel, de Estrema, doet hetzelfde. Tot slot is er aan de top van het gamma de krachtige Giulia Quadrifoglio.

Prijzen

Het Alfa Romeo Giulia-gamma begint bij 43.500 euro (2.2 diesel 160 pk Super). Het instapmodel op benzine is met 44.700 euro iets duurder (2.0 benzine 200 pk Super). De Estrema bevindt zich met 62.900 euro (2.0 benzine Estrema met 280 pk) aan de top van het reguliere gamma, maar de Quadrifoglio-versie legt de lat nog hoger met een prijskaartje van 93.800 euro. Op de tweedehandsmarkt variëren de tweedehandsprijzen van de Alfa Romeo Giulia van 16.000 euro voor een basisdiesel tot 70.000 euro voor de sportiefste variant.

Alfa Romeo biedt zijn Giulia aan met een leasepakket in verhuur op lange termijn via zijn partner Leasys. Zo is de 160 pk sterke Giulia Super diesel verkrijgbaar vanaf 606 euro per maand zonder BTW, voor een periode van 60 maanden met een maximum van 50.000 km.

In Vlaanderen wordt de instap-Giulia geleverd met een jaarlijkse verkeersbelasting van 487,36 euro terwijl de belasting op inverkeerstelling 678,31 euro bedraagt. Voor de belastingen in Wallonië en Brussel variëren deze bedragen van 548,33 euro (TC) en 1.239,00 euro (TMC) voor de eerste diesel tot 446,03 euro (TC) en 4.957,00 euro (TMC) voor de 280 pk benzine. De eco-malus in Wallonië is alleen van toepassing op benzinemodellen, met een minimum van 175 euro.

Design

De Alfa Romeo Giulia werd ontworpen door Lorenzo Ramaciotti, die meewerkte aan de Ferrari 456 GT, 550 en Enzo. Het is een sedan met vloeiende lijnen en een lange motorkap.

Buitenzijde

Aan de voorzijde prijkt de typische Alfa grille trots naast de standaard bi-xenon verlichting. De wielen variëren in grootte van 17 tot 19 inch, afhankelijk van de uitrusting of uitvoering, net als de chromen of donkere inzetstukken. Aan de achterzijde maken LED-lampen de look compleet, geaccentueerd door een brede bumper met twee uitlaatpijpen. Op de Quadrifoglio-versie wordt de sportiviteit benadrukt door een specifieke voorbumper, luchtafzuigers op de motorkap en de voorspatborden en vier uitlaatpijpen aan de achterzijde.

Binnenzijde

Het interieur van de Giulia heeft typische designelementen van Alfa Romeo, zoals de dubbele kokers rond het instrumentenpaneel. Het horizontale dashboard kan bekleed worden met hout of koolstofvezel en beschikt sinds de 2019-update over een 8,8 inch touchscreen. Op de middenconsole bevinden zich een versnellingspook in joystickstijl, een bedieningsknop voor het infotainmentsysteem en de keuzeschakelaar voor de DNA-rijmodi. Sinds de facelift herbergt de middenconsole ook een draadloze oplader voor smartphones op alle versies.

Veiligheid

De Alfa Romeo Giulia is standaard voorzien van alle nodige airbags. Hij beschikt ook over een volledige reeks actieve veiligheidssystemen zoals adaptieve cruise control, een noodremassistent, voetgangers- en verkeersborddetectie, een waarschuwing bij onbedoeld verlaten van de rijstrook en een dodehoekassistent. Sinds de tussentijdse update is de sedan uitgerust met nieuwe actieve rijhulpmiddelen, zoals het optionele semi-autonoom rijden tot niveau 2. Deze functie combineert de standaard adaptieve cruise control met lane keeping assist om binnen de lijntjes te blijven.

Alternatieven

Met de Giulia is Alfa Romeo opnieuw actief in een segment waar het lange tijd niet aanwezig was. Het model speelt mee met de premiumwagens van het D-segment en moet het dus opnemen tegen de koning van die markt: de BMW 3 Reeks. Dit geldt voor de gewone varianten, maar ook voor de sportieve M3 die uitgedaagd wordt door de Giulia Quadrifoglio. Daarnaast zijn ook de Audi A4, die een beter interieur heeft, en de comfortabelere Mercedes C-Klasse het vermelden waard. Al deze modellen zijn verkrijgbaar als break en met plug-inhybride motoren, in tegenstelling tot deze Italiaanse sedan. Ook de Volvo S60 en de Jaguar XE kunnen als concurrenten gezien worden.

Beoordelingen voor Alfa Romeo Giulia

2 Beoordelingen

5,0