Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
aston-martin-cygnet-l-01.jpg

Aston Martin Cygnet

Aston Martin Cygnet Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Aston Martin Cygnet, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:11.6 - 11.8s
Maximumsnelheid:170 - 170 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):116 - 120 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):5 - 5.2 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:2985 x 1680 x 1500 mm
Portieren:3
Kofferruimte:0 - 0 liter
Aanhangergewicht:355

Interesse in een Aston Martin Cygnet

Aston Martin Cygnet tweedehands auto
Aston Martin Cygnet dealeraanbiedingen

Alle artikelen

De Aston Martin Cygnet is de eerste microcar van het merk


Voor veel premiumproducenten is het vanzelfsprekend geworden om naast hun grote sedans, combi’s, coupés en cabriolets, zelfstandige series te ontwikkelen waarin kleine voertuigen uit de compacte middenklasse of economyklasse in het middenpunt staan. Met deze uitbreiding van het aanbod willen de volumefabrikanten nieuwe markten en een grotere klantenkring voor zich winnen of beantwoorden aan de veranderde consumentenwensen van hun reeds bestaande clientèle. Tegelijkertijd spelen de strenger wordende milieurichtlijnen in de EU een rol: de kleinere voertuigen hebben namelijk een lagere CO-2 uitstoot. Al deze factoren hebben wellicht ook een rol gespeeld toen de Britse sportautofabrikant  bedacht welke weg hij in de toekomst in zou gaan slaan. Hierop volgde het prestigeproject van de in kleine oplage verschenen supersportauto Aston Martin One-77, welke van betekenis was voor de positionering van het traditionele merk tegenover de Italiaanse en Duitse concurrentie. Maar ook aan de andere kant van het productscala wilden de Britten hun pretentie als autofabrikant laten zien met een innovatie: de eerste microcar van het merk werd gepresenteerd, die in het voorjaar van 2011 als Aston Martin Cygnet op de markt kwam.


De Aston Martin Cygnet wordt met de hand geproduceerd


Met een lengte van minder dan drie meter en een breedte van nog geen 1,70 meter onderscheidde de Aston Martin Cygnet zich van de andere producten van de constructeur die op sportieve coupés en cabriolets gespecialiseerd is. De Aston Martin Cygnet deelde echter drie kenmerken met de grote modellen: hij werd net als deze grotendeels met de hand vervaardigd. Daarnaast kreeg het interieur leren stoelen en instrumenten waardoor de Cygnet vrijwel net zo luxe naar voren kwam al de klassieke Aston Martin coupés. Ten slotte moest ook de vormgeving van de microcar met de typische vorm van het radiatorrooster het merkgezicht van Aston Martin laten zien.

De Aston Martin Cygnet is technisch gezien op de Toyota iQ gebaseerd


Technisch gezien was de Aston Martin Cygnet geen eigen ontwikkeling van het Aston Martins team. In plaats daarvan werkte de sportautofabrikant samen met het Toyota-concern, die de Britten met hun miniauto Toyota iQ de basis voor de Aston Martin Cygnet leverden. Qua uiterlijk werd deze wel tot in detail gewijzigd. Ook de motor werd door de Japanners geleverd. Toen de Aston Martin Cygnet op de markt kwam was hij verkrijgbaar met de topmotor uit de Toyota iQ met een cilinderinhoud van 1,4 liter. In de Aston Martin Cygnet had deze motor een prestatievermogen van 72 kW (98 pk). Hiermee kon de minder dan één ton wegende Aston Martin Cygnet in circa 11,8 seconden van nul naar honderd accelereren en maximaal 170 kilometer per uur halen. De CO2-uitstoot van de Cygnet lag op 113 g/km.