Audi tweedehands & goedkoop via AutoScout24.be kopen

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

In 1899 richtte de Duitse machinebouwingenieur August Horch in Keulen zijn eerste fabriek op, de "Horch-Werke", en bracht in 1901 zijn eerste auto op de markt. In de jaren daarna verhuisde de onderneming eerst naar Reichenbach (Saksen) en daarna naar Zwickau. Financiële problemen en onenigheid met de Raad van Toezicht dwongen Horch er in 1909 toe zijn firma te verlaten, waarna hij een nieuwe autofabriek opzette. Het gebruik van de naam Horch werd hem, na een rechtsgeding, echter verboden. Daarom vertaalde hij zijn naam gewoon naar het Latijns: de merknaam Audi (=: luister!) was geboren

.

Vanwege opnieuw opgetreden financiële problemen ging de Audi AG een fusie aan met DKW, Horch en Wanderer en heette daarna Auto Union AG. Uit deze fusie is het huidige bedrijfslogo van Audi ontstaan met zijn vier in elkaar overgaande ringen. In 1921 bracht de Auto Union AG de eerste in serie geproduceerde auto met linksbesturing op de markt. Daardoor werd vooral het inhalen, door een beter overzicht op het tegemoetkomende verkeer, veiliger en tegen het einde van de jaren '20 werd de linksbesturing standaard.

In de jaren '30 was de Auto Union AG de belangrijkste autoleverancier van het leger. Vanaf 1940 werd de automobielbouw echter gestopt en produceerde men alleen nog voor bewapeningsdoeleinden. Na de oorlog ontmantelde de Sovjet-Unie de Audi-fabrieken en werd het merk Audi uit de handelsregisters verwijderd. Ook werd het complete vermogen van de firma zonder schadeloosstelling onteigend. Maar al op 3 september 1949 werd de Auto Union GmbH, met hoofdkantoor in Ingolstadt, opgericht met een groot gedeelte van de voormalige bedrijfsleiding.

In 1958 verwierf de Daimler-Benz AG de aandelenmeerderheid van de Auto Union GmbH. Zes jaar later kocht VW de fabrieken in Ingolstadt op en liet het merk Audi weer herrijzen. Ook het logo met de vier ringen werd opnieuw gebruikt. In 1965 nam VW de Auto Union GmbH compleet over. In 1968 liep de eerste Audi 100 van de band en in 1972 de eerste Audi 80 die toen nog werd benoemd volgens de oude naamlijst (naar het aantal pk)

Nadat VW in 1969 NSU had overgenomen, fuseerden deze met de Auto Union en ontstond de Audi NSU Auto Union AG met nu twee fabrieken en het hoofdkantoor in Neckarsulm. De slogan "voorsprong door techniek" werd in 1971 voor het eerst in de reclame gebruikt en is tot op de dag van vandaag actueel gebleven. Het werd zogezegd een synoniem voor Audi. Een aantal jaren later verdween de merknaam NSU helemaal uit het programma en ging Audi alleen nog door onder de naam Audi AG.

In 1980 bracht Audi met de Audi quattro, een sportieve coupé, een innovatieve vernieuwing. Deze auto was uitgerust met een permanente vierwielaandrijving, een voorziening die tot dan toe alleen was voorbehouden aan terreinwagens en vrachtwagens. Deze vierwielaandrijving zorgde ook in de motorsport voor wereldwijde successen en veroverde langzaamaan een vaste plaats in het complete Audi-productenpalet.

De uitbreiding van het productenpalet naar de luxe klasse bereikt Audi in 1988 met de Audi V8, die in 1994 wordt opgevolgd door de Audi A8. Na de Duitse Bondsdagverkiezingen in 1998 werd de Audi A8 zelfs de nieuwe auto van de kanselier. De nieuwe naamlijst werd nu ook gebruikt voor de oude modelseries, zodat de Audi 80 veranderde in Audi A4 en de Audi 100 in Audi A6. Met de Audi A3 bracht Audi in 1996 voor het eerst een auto uit in de compactklasse.

In 1997 bouwde Audi een fabriek in de Hongaarse stad Györ en produceert daar sindsdien de Audi TT, een extravagante sportcoupé.

Vandaag heeft de Audi AG productievestigingen in vijf landen op drie continenten: Duitsland, Brazilië, China, Italië en Hongarije. Het huidige productenpalet omvat vooral auto's voor de hoge middenklasse. Vooral op het gebied van design is Audi wereldwijd nummer 1, want de auto's symboliseren sportiviteit, dynamiek en elegantie. Ook wordt zeer veel waarde gehecht aan een stijlvolle interieuruitvoering.

Mehr anzeigen