Audi A3 2009 tweedehands & goedkoop via AutoScout24.be kopen

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Audi, een merk met geschiedenis

Van Benz naar zelfstandigheid en vervolgens via destijds Mercedes-Benz naar Volkswagen. Dat is het verhaal van Audi in een notendop. We schrijven het jaar 1899 als August Horch, werknemer bij Benz, samen met 3 partners zijn eerste stappen zet op de weg van het zelfstandig ondernemerschap. Horch Automobielwerke is dan een feit. In een verwoede poging om zijn naam meer bekendheid te geven, wil August Horch deelnemen aan autoraces, hetgeen door zijn partners niet in dank wordt afgenomen. Geldverspilling, aldus het eenduidige commentaar. De strijd die daarop ontstaat, zal leiden tot het ontslag van Horch als technisch directeur. Het is dan 1909 en de Duitse autopionier ziet zich gedwongen een nieuwe start te maken als autofabrikant. Een rechtszaak, welke door zijn voormalige partners is aangespannen omtrent het gebruik van de naam 'Horch', noopt hem om af te zien van het gebruik van zijn familienaam. Een gymnasiast, Heinrich Fikentscher, zoon van een vermogend investeerder, wijst op de Latijnse vertaling van de term 'Horch' en zodoende zag Audi het levenslicht.

De aanloop naar de ontwikkeling van de Audi A3

Na een aantal turbulente ontwikkelingen, waarin de firma Horch en Audi samen werden gevoegd onder de holding Auto-Union, zou het tot 1965 duren voordat Audi erin zou slagen om, in de vorm van de Audi 60, een succesvolle auto voor de Duitse markt te produceren. Volkswagen had destijds belangstelling voor overname van Audi, en nadat de raad van bestuur van Mercedes-Benz akkoord ging, kreeg men ook nog het ontwerp voor de latere Audi 60 mee, omdat Mercedes-Benz vreesde dat de wagen geen succes zou worden. De eerste Audi was een feit. Samen met de andere modellen, waaronder de Audi 80 en Audi 100, zou Audi de reddende factor zijn voor Volkswagen, welke tot dan had weten te overleven met modellen als de befaamde Kever. In tegenstelling tot de Audi A4 en A6, was de Audi A3 2009 een op zichzelf staand model. De wagen kwam in 1996 voor het eerst uit en zou tot 2010 functioneren als het instapmodel van de nieuwe Audi als compacte middenklasse-wagen. Gebouwd op het chassis van de Volkswagen Golf kreeg dit type ook een aantal Volkswagenonderdelen mee bij de productie. Juist doordat de Audi A3 op het chassis van de Golf is gebouwd, werd er voor het eerst gebroken met de traditie dat de motoren in lengterichting geplaatst werden. In 2008 zijn er een behoorlijk aantal veranderingen doorgevoerd. Zo werden enkele onderdelen van de Audi A3 Cabriolet ingebouwd, zoals de LED-verlichting in de koplampen.

Modellen en motoren Audi A3 2009

Er werd een nieuwe 7-traps S tronic versnellingsbak gebruikt, die ook teruggevonden kan worden in de nieuwe DSG die Volkswagen al eerder introduceerde. Tevens zag met de introductie van de vernieuwde A3 ook de Audi S3 Sportback het levenslicht. Bij de presentatie van de nieuwe Audi A3 2009 kwam ook een 3.2 liter VR6-motor met 250 pk beschikbaar, ook gebruikt in de Golf R32. Deze motor zou in de loop van 2009 langzaamaan verdwijnen, omdat men deze verouderd achtte. Bij de allereerste serie dieselmotoren die Audi gebruikte, werd de pompverstuiver-techniek toegepast. Deze versie levert 105 pk evenals de zuinige 'e'-variant. Daarnaast is een 2.0 TDI beschikbaar die 140 pk produceert. In 2006 verscheen de sterkste dieselvariant, eveneens een 2.0 TDI, die 170 pk kon leveren. In 2009 werd de 1.9 TDI vervangen door een nieuwe 1.6 liter TDI dieselmotor.

Mehr anzeigen