Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
AS24-modelpagina-audi-a5-sportback_06.jpg

Audi A5 Sportback

1 / 6
AS24-modelpagina-audi-a5-sportback_06.jpg
AS24-modelpagina-audi-a5-sportback_01.jpg
AS24-modelpagina-audi-a5-sportback_02.jpg
AS24-modelpagina-audi-a5-sportback_03.jpg
AS24-modelpagina-audi-a5-sportback_04.jpg
AS24-modelpagina-audi-a5-sportback_05.jpg

Sterke punten

  • Coupélooks met twee extra deuren
  • Afwerking op Audi-niveau
  • Ruim motoraanbod

Zwakke punten

  • Hoge prijs
  • Ellenlange optielijst
  • Geen plug-inhybrides

Praktischer dan de Coupé, blitser dan de A4

De tweede generatie van de Audi A5 Sportback zet het lijnenspel van het origineel voort. Het motoraanbod is omvangrijk en is sinds de update van 2020 zijn zowat alle klassieke motoren voorzien van milde hybride ondersteuning. De sportieve S5 en RS 5 zijn er nog steeds, plug-inhybrides niet.

Goeie redenen

  • Het design van de eerste Audi A5 Sportback, dat de looks van de Coupé combineerde met het praktische gemak van een berline, was een schot in de roos. Deze tweede generatie zet sinds 2016 dat lijnenspel voort.

  • Met vermogens van 136 tot 286 pk beschikt de A5 over een breed motoraanbod. De S5 en RS 5 doen daar natuurlijk nog een schepje bovenop.

  • Volwaardige toegang: de achterbank van de A5 Sportback biedt plaats aan drie passagiers. Ze hoeven niet via de voorste portieren naar achter te kruipen, maar hebben hun eigen deuren.

  • De facelift in 2020 scherpte niet alleen de looks aan, maar gaf het infotainment ook een flinke update. Dat is nu meer geconnecteerd dan ooit.

Alle belangrijke gegevens over de Audi A5 Sportback

Motoren

De Audi A5 Sportback beschikt in de eerste plaats over het klassieke aanbod aan benzine- en dieselmotoren. Hoewel, ‘klassiek’: sinds de facelift in 2020 zijn de verbrandingsmotoren standaard voorzien van milde hybride ondersteuning op 12 of 48 volt. Plug-inhybrides heeft het A5-gamma niet, deze Sportback heeft wel een g-tron-versie op aardgas.

Alle benzinemotoren in het gewone A5-gamma gebruiken dezelfde 2.0-viercilinder TFSI. In de 35 TFSI is die goed voor 150 pk, in de 40 TFSI voor 204 pk en in de 45 TFSI voor 265 pk. De basisversie drijft de voorwielen aan, op de 40 TFSI kun je optioneel kiezen voor Quattro-vierwielaandrijving, die bij de 45 TFSI standaard is. Ze gebruiken allemaal dezelfde S Tronic-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten.

Dieselen gaat in de Audi A5 Sportback met een 2.0-viercilinder TDI of een 3.0 V6 TDI. De vierpitter vormt de basis van de 30 TDI (136 pk), 35 TDI (163 pk) en 40 TDI (204 pk), de zescilinder doet alleen dienst in de 50 TDI (286 pk). Voorwielaandrijving is standaard op de 30 TDI, 35 TDI en 40 TDI, maar bij die laatste kun je ook kiezen voor Quattro-vierwielaandrijving. De 50 TDI drijft standaard de vier wielen aan en gebruikt als enige de Tiptronic-versnellingsbak met acht verzetten, de andere hanteren de S Tronic met dubbele koppeling en zeven verzetten.

De aardgas- of CNG-versie heet 40 g-tron, en gebruikt een 2.0 TFSI-viercilinder van 170 pk. Ook hij is gekoppeld aan de S Tronic-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten en drijft de voorwielen aan. De S5 TDI en RS 5 zetten de sportieve kers op de taart van het A5 Sportback-gamma. De S5 TDI gebruikt een 3.0 V6 TDI van 351 pk, de RS 5 krijgt een 2.9 V6 TFSI van 450 pk in het vooronder.

Afmetingen

Met een lengte van 4,76 meter, breedte van 1,84 meter en hoogte van 1,40 meter staat de Audi A5 Sportback met alle vier de wielen volop in het D-segment. Hij is weliswaar de kleinste van het Duitse drietal: zijn grote concurrenten uit München en Stuttgart, de BMW 4 Reeks Gran Coupé en Mercedes C-Klasse, zijn allebei iets langer.

Qua koffervolume moet de A5 Sportback eveneens onderdoen. De Audi beschikt over 465 liter aan koffervolume en is daarmee nipt kleiner dan de BMW 4 Gran Coupé, die over 470 liter beschikt. De Mercedes C-Klasse is natuurlijk een klassieke berline, maar beschikt daardoor wel over 490 liter. Met de rugleuning van de A5 Sportback neergeklapt maak je in totaal 1.280 liter aan koffervolume vrij.

Uitvoeringen

Laat je de S5 en RS 5 even buiten beschouwing, dan verkoopt Audi zijn A5 Sportback in vier verschillende uitvoeringen. De basisversie heet ‘Attraction’, zet de Sportback op 17-duimers, monteert sobere bumpers en houdt er een relatief karige standaarduitrusting op na. De volgende versie heet ‘Advanced’, die eigen bumpers en standaard 18-duimsvelgen krijgt.

De uitvoering ‘S Line’ krikt de sportiviteit op met sportievere velgdesigns vanaf 18 duim, een gespierdere koetswerkkit en iets lagere sportophanging. Bij de ‘Competition’ mag het tot slot allemaal zwarter: hij krijgt standaard donkergetinte 20-duimsvelgen, zwarte spiegelkappen en verduisterde ruiten. Ook de aluminium ruitomlijsting van de andere uitvoeringen laat hij achterwege.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De catalogusprijzen van de Audi A5 Sportback beginnen bij 39.260 euro (Attraction 35 TFSI). Voor de basisdiesel betaal je 43.090 euro. Voor de Quattro-vierwielaandrijving op de 40 TFSI en 40 TDI betaal je 2.650 euro extra. De g-tron begint op zijn beurt vanaf 46.060 euro. De prijsvork voor de gewone A5 Sportback-modellen loopt door tot 65.110 euro (Competition 50 TDI). Leaseformules zijn er in de vorm van financiële renting, financiële leasing en verhuur op lange termijn.

De tweedehandsprijzen van de Audi A5 Sportback profiteren van het sterke Duitse merkimago, waardoor ze relatief hoog zijn. Voor een model van voor de facelift moet je rekenen op minstens 25.000 euro. De tweedehandsprijzen van de eerste generatie liggen flink lager: dieselmodellen vind je voor minder dan 10.000 euro, al moet je er dan wel hoge kilometerstanden bijnemen, benzinemodellen met een minder hoge kilometerstand beginnen vanaf 18.000 euro.

Voor de benzinemodellen betaal je in Vlaanderen minstens 398,53 euro aan jaarlijkse verkeersbelasting en 291,033 euro aan BIV. De dieselmodellen kosten je minstens respectievelijk 521,03 euro en 672,75 euro. De CNG-versies profiteren van gunstigere tarieven: 366,45 euro (jaarlijkse verkeersbelasting) en 50,38 euro (BIV). In Brussel en Wallonië betaal je minstens 486,02 euro en 495,00 euro.

Design-highlights en interieur

Het vierdeurscoupédesign uit 2009 werd in 2016 aangescherpt, maar zet in wezen hetzelfde lijnenspel voort. De facelift van 2020 bracht enkele kleine tweaks, zoals een hertekend radiatorrooster en andere bumpers. Het interieur combineert een relatief ergonomische bediening met de afwerkingskwaliteit die we van Audi gewoon zijn.

Klassiek burgerlijk of radicaal sportief

De Audi A5 Sportback zet het lijnenspel van de eerste generatie voort, met de brede, glooiende gordellijn. Toch is het grote radiatorrooster de blikvanger, dat in Audi-terminologie nog steeds ‘Singleframe’ heet. De ledkoplampen en –achterlichten hebben een eigen lichtsignatuur en kunnen worden voorzien van dynamische richtingaanwijzers.

Als ‘Attraction’ en ‘Advanced’ houdt hij er een klassiek burgerlijke stijl op na, met verchroomde accenten en een afwisseling tussen glooiende en scherpe lijnen. De S Line kiest voor discrete sportiviteit, de Competition ruilt zijn verchroomde accenten in voor zwarte accenten en dito logo’s, en kiest daarmee radicaal voor sportiviteit. Met Tangorood, Koraaloranje, Unigroen en Vegasgeel heeft de A5 Sportback enkele opvallende koetswerkkleuren in zijn aanbod. De velgmaten variëren van 17 tot 20 duim.

De juiste balans

Het interieur van de A5 Sportback valt net als dat van andere Audi’s op door zijn afwerkingskwaliteit. Bij de facelift in 2020 kreeg het MMI-infotainmentsysteem een update met meer connectiviteit, maar de handige draaiknop op de middenconsole voor de bediening verdween. De klimaatregeling bedien je wel nog met klassieke knoppen, waardoor de A5 Sportback de juiste balans vindt tussen knoppen en touchscreens. Het infotainmentsysteem is 10,1 duim groot, de digitale instrumentencluster 12,3 duim. Optioneel is er een head-updisplay.

De standaardzetels vooraan kunnen optioneel worden vervangen door beter steunende sportzetels of sportzetels met geïntegreerde hoofdsteun. Voor de bekleding zijn stof en kunstleder standaard, andere ledersoorten zoals nappaleder en alcantara-microvezel optioneel.

Rijhulp en veiligheid

De Audi A5 Sportback heeft een uitgebreid arsenaal aan rijhulpmiddelen, maar die zijn meestal optioneel. Het Pack Assistance Tour (3.200 euro) omvat bijvoorbeeld een adaptieve snelheidsregelaar, rijstrookhulp, een dodehoekwaarschuwing, aanrijdingswaarschuwing en verkeersbordherkenning. Het Pack Assistance Parkeren (920 euro) bevat dan weer parkeersensoren vooraan en achteraan, een achteruitrijcamera en een vertrekhulp op hellingen. In 2015 kreeg de Audi A4, die op hetzelfde platform staat als deze A5 Sportback, de maximumscore van vijf sterren in de Euro NCAP-crashtests. Vandaag zou de A5 Sportback wellicht strenger worden beoordeeld.

Alternatieven

Traditiegetrouw vind je de Audi-concurrentie bij de andere Duitse premiummerken en dat is voor deze A5 Sportback niet anders. De BMW 4 Reeks Gran Coupé en Mercedes C-Klasse zijn dus zijn twee grootste uitdagers, al is de Mercedes in dit geval wel een klassieke berline. Een outsider bij de massaconstructeurs is er in de vorm van de Peugeot 508, of ook de Kia Stinger.