Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Audi S5 AS24 3.jpeg

Audi S5

1 / 4
Audi S5 AS24 3.jpeg
Audi S5 AS24 4.jpg
Audi S5 AS24 1.jpeg
Audi S5 AS24 2.jpg

Sterke punten

  • Subtiel sportieve uitstraling
  • Flink wat vermogen
  • Kwalitatief gebouwd

Zwakke punten

  • Hoge nieuwprijs
  • Bijna enkel dieselmotoren
  • Dure opties

Audi S5 Een overzicht

4,9 (22 Beoordelingen)

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Audi S5, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:4.6 - 5.6s
Maximumsnelheid:250 - 250 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):160 - 298 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):6.1 - 12.4 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4626 x 1843 x 1368 mm
Portieren:2 - 5
Kofferruimte:320 - 1245 liter
Aanhangergewicht:145 - 620 kg

Stijlvoller en sportiever

Mag het net dat beetje meer zijn dan een reguliere Audi A5, dan hebben de Duitsers ook een S5 in het gamma staan. Die vult de knappe coupé- of cabrioletlijnen niet alleen aan met wat sportieve accenten, maar trakteert het model op wat extra vermogen en scherper rijgedrag.

Interesse in een Audi S5

Audi S5 tweedehands auto
Audi S5 nieuwe auto
Audi S5 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Een Audi S5 is onderhuids een echte krachtpatser. Zijn motoren produceren rond de 350 pk, waarmee hij naar de 100 km/u accelereert in minder dan 5 seconden.

  • Op de cabriolet na beschikt iedere S5 tegenwoordig over een dieselmotor, maar dat hoeft niet enkel een nadeel te zijn. Zo is het nieuwe blok aanzienlijk zuiniger dan de oude benzineversie, deels dankzij zijn mild-hybridehulp.

  • Niet alleen de motoren werden aangepakt, maar ook het onderstel zit net dat beetje anders in elkaar bij een S5. Daardoor is de auto ook aanzienlijk leuker om mee door de bocht te gaan dan een Audi met een ‘A’-tje voor de naam.

  • Toch houdt de S5 vast aan het bescheiden, stijlvolle lijnenspel van de A5, waardoor je nog steeds rondrijdt in een auto waarmee je overal gezien mag worden.

Belangrijke gegevens

Motoren

De Audi A5 zit in zijn tweede generatie, en daarin is er opnieuw een S5-versie van de partij. De eerste generatie kwam oorspronkelijk op de markt met een V8-motor onder de kap, maar ruilde die iets na zijn lancering in voor een V6-blok op benzine. Dat blok maakte – mits een paar wijzigingen – de overstap naar generatie twee.

De huidige S5 kwam dus aanvankelijk in 2016 op de markt met een 3.0-liter V6 turbobenzinemotor, goed voor een vermogen van 354 pk en een koppel van 500 Nm. Bij de facelift van het model in 2019 werd dat blok echter enkel behouden voor de S5 Cabrio, en moest het in de Coupé en Sportback plaats maken voor een andere 3.0-liter V6, maar dan op diesel. Een jaartje later werd dat blok ook nog eens voorzien van een mild-hybridesysteem om de uitstoot en het verbruik te drukken. Het vermogen is sinds de omschakeling naar dieselmotoren licht gedaald tot 341 pk, maar het koppel ging wel naar boven tot 700 Nm. Ook het verbruik werd wat gunstiger: zo drinkt een S5 met het nieuwste dieselblok gemiddeld 7 l/100 km. De standaard Quattro-vierwielaandrijving bleef wel steeds behouden, net als de achttraps Tiptronic-automaat.

Afmetingen

De Audi S5 houdt in grote lijnen vast aan het koetswerk van de A5, en de afmetingen zijn dan ook gelijkaardig. Zo meet de vijfdeurs Sportback 4,75 meter lang, 1,84 meter breed en 1,38 meter hoog. De Coupé en Cabrio knippen daar een paar centimeter van af, goed voor een lengte van 4,68 meter. Daarmee is de S5 dus vergelijkbaar met de BMW 4 Reeks, die er eveneens als vijfdeurs Gran Coupé is of als tweedeurs Coupé en Cabriolet.

De binnenruimte varieert vanzelfsprekend afhankelijk van de gekozen carrosserievariant. Zo is de Sportback natuurlijk de ruimste, met gemakkelijk plek voor vijf en een koffer van 465 liter groot. De Coupé doet het echter niet veel slechter met een volume van 450 liter, al is de kofferopening minder handig en de instap voor de achterste passagiers ook beperkter. De Cabrio koop je ten slotte vooral voor de stijl, al is zijn koffervolume van 370 liter eveneens nog bruikbaar.

Varianten

De Audi S5 is slechts in één uitrustingsniveau verkrijgbaar bij Audi: als S5. Die wordt dus voorzien van de 3.0-liter V6-motor op diesel, of op benzine indien je de Cabriolet kiest. Het blok stuurt zijn vermogen echter in alle gevallen langs een Tiptronic-automaat naar de vier wielen. De auto wordt meteen uitgerust met 18-inch lichtmetalen velgen, een digitaal bestuurdersdisplay en cruise control maar voor heel wat andere opties moet je diep in de buidel tasten. Standaard wordt de auto voorzien van een witte lakkleur, en andere kleuren zijn optioneel toe te voegen.

Prijzen

Ga je naar de dealer voor een gloednieuwe Audi S5, dan betaal je er minstens 72.400 euro. Voor dat geld krijg je de auto mee als Sportback of als Coupé, want beide varianten zijn precies even duur. De Cabriolet kost iets meer: daarvoor moet je minstens 78.890 euro over hebben maar dan krijg je natuurlijk wel de benzinemotor mee, net als de mogelijkheid om onder de blote hemel te rijden.

Zoek je tweedehands naar een Audi S5, dan vind je de eerste exemplaren van de huidige generatie vanaf zo’n 35.000 euro. Dan gaat het op Sportbacks en Coupé’s met de benzinemotor, terwijl je voor een Cabriolet minstens 40.000 euro moet over hebben. De dieselversies zijn interessant genoeg duurder, wat natuurlijk te maken heeft met de latere lanceringsdatum van die motorisatie. Zo kijk je aan tegen minstens 55.000 euro voor een gebruikte S5 van na de facelift in 2019.

Design

Buitenzijde

Ondanks het feit dat de nieuwe Audi A5 duidelijk verder bouwt op de designtaal van zijn voorganger, hebben de Duitsers hem toch een sportiever overkomen weten te geven. Dat ligt niet alleen aan het grote ‘Singleframe’-grille, maar ook aan de slankere koplampen die een bepaalde dynamiek uitstralen. De S5 accentueert die sportiviteit verder met een geheel eigen setje bumpers, die sinds de facelift opvallen door de toevoeging van inlaatsierstukken in metaalkleur. In totaal is de S5 ook drie centimeter lager dan een vergelijkbare A5, vooral dankzij zijn sportophanging.

Binnenzijde

Ook binnenin de auto heeft Audi grote stappen gezet. Weg is het saaie, duistere plasticinterieur van de voorgangers en het heeft plaats gemaakt voor een dynamisch ontworpen cabine met aangename materialen en doordachte ergonomie. Zo bedien je de klimaatregeling nog steeds met fysieke toetsen, die onder het 10,1 inch grote aanraakscherm geplaatst zitten. De S5 krijgt ook nog eens standaard een tweede scherm in het instrumentarium gemonteerd voor wat Audi omschrijft als de ‘Virtual Cockpit’. Daarop krijg je dan snelheid, toerental en andere ritinformatie te zien op een personaliseerbare manier. Eveneens inbegrepen in de prijs van een S5 zijn stevige maar toch comfortabele sportstoelen.

Veiligheid

Zoals je van een moderne auto verwacht biedt de Audi S5 de nodige veiligheidsvoorzieningen, net als de A5 trouwens. Hij behaalde de volledige score van vijf op vijf sterren tijdens zijn Euro NCAP-crashtests, maar die werden wel al uitgevoerd in 2015. Kijk je binnen in de configurator van de nieuwe S5, dan merk je dat je een noodremassistent meekrijgt die in de stad ook voetgangers herkent. Voor heel wat andere zaken, zoals adaptieve cruise control, parkeersensoren achteraan, verkeersbordherkenning en een actieve rijstrookhulp, moet je bijbetalen. Die zitten vervat in packs met prijzen tussen de 1.250 en de 2.250 euro.

Alternatieven

De Audi S5 is niet alleen: ook de andere leden van de zogenaamde Duitse Drie hebben hun alternatieven. Bij BMW neemt het gamma zelfs nagenoeg dezelfde vorm aan, waar de 4 Reeks als vijfdeurs Gran Coupé, als tweedeurs Coupé of als Cabrio in het aanbod staat. Bij Mercedes is het wat anders, want daar is de reguliere C-Klasse misschien geen alternatief voor een S5 Sportback. Dat geldt echter wel voor de coupé- en cabrioversies. Om te kunnen wedijveren met de S5 moet het dan telkens wel om sterkere motorisaties gaan, zoals de M440i of M440d xDrive bij BMW en de C 400 4MATIC.

FAQ

Wat is het verschil tussen een Audi A5 en een S5?
De Audi A5 en S5 delen hun carrosserie, maar daar blijft het zowat bij. De S5 beschikt over een aanzienlijk sterkere motor en een sportievere ophanging en krijgt ook standaard Audi’s Quattro-vierwielaandrijving mee.
Heeft een Audi S5 altijd een dieselmotor?
Voor de facelift van 2019 waren alle S5’s voorzien van benzinemotoren. Sindsdien schakelde het grootste deel van het gamma echter over op een krachtige dieselmotor, behalve de S5 Cabrio. Die beschikt als enige nog steeds over de benzinemotor van voor de facelift.