Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Audi A188447_large.jpg

Audi TT

1 / 5
Audi A188447_large.jpg
Audi A188464_large.jpg
Audi A188465_large.jpg
Audi A188466_large.jpg
Audi A188476_large.jpg

Sterke punten

  • Rijplezier
  • Zuinige motor
  • Grote koffer

Zwakke punten

  • Geen toekomst meer
  • Optielijst
  • Hoge prijs

Audi TT Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Audi TT, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:5.1 - 8.9s
Maximumsnelheid:214 - 250 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):110 - 250 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):4.2 - 10.4 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4041 x 1764 x 1255 mm
Portieren:2
Kofferruimte:280 - 712 liter
Aanhangergewicht:210 - 440 kg

Oud maar niet versleten

In 1998 verscheen de Audi TT voor het eerst op onze wegen. Het ontwerp van de Duitse coupé op het platform van de toenmalige Volkswagen Golf (IV) werd positief onthaald en kreeg snel een cabrio-afgeleide. Vandaag is de Audi TT aan zijn derde generatie toe, en telt hij af naar zijn pensioen.

Interesse in een Audi TT

Audi TT tweedehands auto
Audi TT nieuwe auto
Audi TT dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goeie redenen

  • De TT van Audi is weliswaar wat normaler van design geworden vergeleken met de eerste versie, die de mosterd haalde bij de Auto Unions uit het interbellum, althans de sportieve versie. Toch is deze Audi een bijzondere coupé, zeker als hij de Quattro-vierwielaandrijving heeft.

  • Dat levert tonnen rijplezier op, en daarbij hoef je niet eens te kiezen voor de zwaarste motor.

  • Bovendien heeft de TT voor twee reislustige passagiers een behoorlijk grote kofferruimte, mits de achterbank is neergeklapt.

Alle belangrijke gegevens over de Audi TT

De Audi TT is er alleen met een gerobotiseerde automaat en dat is uitstekend nieuws. Audi zegt wel dat zijn TT een auto is met vier zitplaatsen, maar achteraan is het niet bepaald prettig toeven. De cabrioversie moet inleveren op kofferruimte: geen neerklapbare achterbank en het stoffen dak moet opgeplooid ergens heen. Die kap is een bijzonder goed isolerende kap, die windgeluiden prima buiten houdt.

Motoren

De diesel is verdwenen, er zijn nog een handvol benzinemotoren: een 2.0-viercilinder in de 40 TFSI, die 197 pk sterk is, en de 45 TFSI, die levert 245 pk uit hetzelfde blok haalt. De TT S gebruikt eveneens een 2.0-viercilinder en is 320 pk sterk. Die TT S levert het meest homogene pakket af als je de TT als een sportauto wil beschouwen en gebruiken. De 2.5-vijfcilinder levert zomaar even 400 pk, naast een wonderbaarlijke sound en geeft auto’s met meer renommee vaak het nakijken.

Afmetingen

De TT is een compacte coupé, met twee deuren plus een grote achterklep. In totaal is hij 4,2 meter lang, 1,82 meter breed en 1,35 meter hoog. De TT zet 1.245 kilogram op de weegschaal, naargelang de uitvoering kunnen daar een paar kilo’s bijkomen. De cabrioversie heeft gelijklopende maten, maar is een kleine 100 kilogram zwaarder

Uitvoeringen

Er staan behoorlijk wat letters en cijfers op de achterkant van een Audi. Ook bij de TT is dat het geval. Dat begint al met TFSI, waarbij de T voor Turbo staat en de FSI voor directe inspuiting. De cijfers geven een pk-range weer: als er 40 staat voor een vermogen dat rond de 200 pk cirkelt, 45 voor vermogens tussen 230 en 250 pk. De S en de RS, wegens hardcore, krijgen die type-aanduiding niet. Daar hoort iedere liefhebber te weten dat het respectievelijk om 320 en 400 pk gaat.

Voorts kan je bij de Audi TT nog kiezen tussen voor- en vierwielaandrijving, bij Audi Quattro genoemd. Er is altijd een S-tronic-automaat met dubbele koppeling, die doet voortreffelijk zijn werk. Je hebt een Competition en een S-Line-pack, en wie zijn TT nog meer van het pak wil laten onderscheiden, mag in de behoorlijk lange en prijzige optielijst gaan shoppen. In totaal staan er 13 TT’s op de prijslijst.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De goedkoopste Audi TT (40 TFSI S tronic, 192 pk), moet 42.310 euro opleveren, de duurste, (2.5 TFSI S tronic RS) kost 78.020 euro. De versie die wij het leukst vinden, de TFSI S tronic S (320 pk) heeft een prijskaartje waarop 62.470 euro geschreven staat. Op de tweedehandsmarkt beginnen de prijzen van deze generatie vanaf zo’n 20.000 euro.

Design-highlights en interieur

De iconische eerste TT, die nog in het MoMa in New York tentoongesteld werd, heeft veel van zijn uitgesproken designdetails in de verschillende facelifts verloren.

Exterieur

DE TT is in zijn coupévariant meer een Audi onder de Audi’s, met een zeer herkenbaar radiatorrooster, de koplampen hebben nu de dagrijlichten met 3D-effect, en de fraai aflopende achterzijde eindigt in ledachterlichten, zowat de enige erfgenamen van het oerontwerp. Het design is nu vooral een oefening in efficiënte aerodynamica, met een (bescheiden) splitter aan de voorkant, een diffuser achteraan, plus optische joekels van uitlaten. De cabrioversie heeft een fraaie kap, die al even fraai verdwijnt zonder dat het silhouet er onder te lijden heeft. De rolbeugels achter de stoelen zijn een typisch accent.

Interieur

Audi was bij de eerstn om met een virtuele boordplank te experimenteren en nu is dat concept helemaal uitgepuurd, zodat een scherm op de middenconsole overbodig is. Daar staan nu mooi vormgegeven luchtroosters, eronder een sober vormgegeven controlepaneel, op de middentunnel vinden we de pook en een selectieknop. Eenvoudig, doelmatig, efficiënt. De verdere afwerking staat op een minstens even hoog niveau en de stoelen zitten geweldig.

Rijhulp en veiligheid

Helemaal bij de tijd kan je de TT niet meer noemen. Zo is er geen adaptieve cruise control, voor Europa en zijn regelgeving een kleine ramp, maar in ons zenuwachtige verkeer is het eerder een voor- dan een nadeel. Maar door van de boordplank een interactief scherm te maken, heeft de chauffeur zijn blik wel constant op het verkeer gericht. Er is evenmin veel gesukkel doorheen de menu’s en vooral geen aanraakscherm, dat heeft in een auto alleen maar nadelen. Voorts heeft Audi met een uitstekende Quattro-aandrijving vooral in de actieve veiligheid geïnvesteerd en tel daar ook maar de performante remmen bij.

Alternatieven

De sportieve coupé in een bedreigde autosoort in autoland geworden, waar de diversiteit al langer onder druk staat. Nissan bijvoorbeeld biedt zijn Z voorlopig niet meer in Europa aan, een vreselijke aderlating voor de petrolheads. Als TT Coupé mag Audi in de eigen familie met de Porsche 718 afrekenen, en dan is er de Alpine A110. Toyota heeft een Supra in de aanbieding, met onder meer een zescilinder van BMW.

En nu we het toch over de Duitsers hebben: de BMW Z4, over wiens einde ook al druk gespeculeerd wordt, is een geduchte concurrent voor de TT Cabrio, met dit voordeel dat je met de Z4 over een echte roadster spreekt. Maar tweezitscabrio’s zijn zo mogelijk nog een meer bedreigde autosoort.

FAQ

Waarom kiest Audi voor de S tronic?
Je zou vermoeden dan automaten duurder zijn dan handgeschakelde bakken, maar met de massaproductie valt dat verschil steeds kleiner uit. Bovendien zijn automaten zoals de S tronic zeer efficiënte schakelaars en vangen ze mogelijke tractieverschillen in de aandrijfassen makkelijker op.
Uit dezelfde motor zowel 190 als 320 pk halen, is die laatste dan wel betrouwbaar genoeg?
Meer dan 300 pk uit een 2-liter benzinemotor puren, dat is al een tijdlang geen heksentoer meer voor de ingenieurs die een beetje hebben opgelet in de les. Het feit dat Audi zijn motor in pk’s downsizet van 320 naar 190, heeft vooral met verschillende wetgevingen in de Europese landen te maken en met de CO²-uitstoot van het gehele Audi-gamma.
Haal je echt voordeel uit de Quattro-aandrijving?
Wie vooral in de stad rijdt, zijn TT voor woon-werk verkeer gebruikt en voorts een rustige natuur heeft, hoeft niet in een Quattro versie te investeren. Wie de TT op zijn merites wil beoordelen, heeft met de vierwielaandrijving in de grensgebieden een auto die makkelijker te lezen valt.

Beoordelingen voor Audi TT

115 Beoordelingen

4,7

Meer informatie

Modellen