Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
audi-banner-l-01.jpg

Audi limousine

Vergeet het beeld dat de term 'limousine' haast instinctief bij je oproept. De Audi limousine heeft geen passagierssalon, champagnekoeling, getinte ruiten of scheidingswand tussen bestuurder en passagier. Hij heeft wel ontelbare andere kwaliteiten. Bij Audi is Limousine het synoniem voor een sedan, dat is althans zo in Nederland en Duitsland. In België heet deze vlot rijdende en wendbare jongen gewoon Berline. Hij is trouwens in vrijwel alle Audi-series te vinden, van A3 tot C6.

Audi A3 Limousine

De A3 Limousine, voor het eerst op de markt gebracht in 1996, kan beschouwd worden als het instapmodel van het merk. Deze Berline is een wagen met een uitstekende binnenafwerking, uitgevoerd met hoogwaardige materialen. Dankzij zijn grote wendbaarheid is hij uiterst geschikt voor het dagelijks gebruik in de stad. Dit is de eerste Audi met dwars geplaatste motor. Na enkele aanpassingen in 2000, waaronder nieuwe lampen en velgen en een iets hoger vermogen voor alle motorversies, kwam de tweede generatie in 2003 op de markt. Dit was het ogenblik dat de A3 Limousine leverbaar was met DSG-transmissie en een 6-cilindermotor.

Audi A4 Limousine

De Audi A4 presenteerde zich in 1994 als de sterk verbeterde versie van de Audi 80, maar werd al in 1999 grondig vernieuwd. Hij wordt geleverd met vierwielaandrijving en een differentieel met verhouding 50:50. Motortechnisch kon de koper kiezen uit maar liefst 14 verschillende uitvoeringen. In 2001 werd zijn koetswerk een stuk hoekiger, wat hem meteen een meer volwassen uiterlijk gaf. Onder de motorkap werd hij uitgerust met een Multitronic transmissie, die zichzelf op dat moment al bewezen had in de A6. Eind 2004 werd de Audi A4 opnieuw aangepast. Naast de basismotoren en de turbo, kreeg hij er een 2.0 liter Turbo FSI van 200 pk bij. Niet zoveel later volgde nog een 3.2 liter V6 FSI-motor met 255 pk. Om de overwinning van Audi in de DTM te vieren, werd in 2005 een speciale, gelimiteerde DTM-versie op de markt gebracht. Deze beschikte over een opgevoerde 2.0 liter viercilinder turbo FSI-motor, die hem voorzag van een vermogen van 220 pk. Nieuwe ontwikkelingen bleven volgen en in 2007 werd een nieuwe versie A4 voorgesteld. Deze maakte gebruik van hetzelfde Modular Longitudinal Platform als de A5 en de motor werd verschoven richting vooras, waardoor de neus lichter werd. Dit kwam zijn hanteerbaarheid zeker ten goede. Een laatste aanpassing in 2012 was vooral van cosmetische aard, met een sportievere neus, LED-technologie in zowel voor- als achterlichten, nieuwe velgen met een ruimere kleurkeuze, een makkelijker te bedienen navigatie en niet te vergeten: stoelverwarming.

Audi A6 Limousine

Dit model, waarvan het eerste exemplaar in 1994 werd gemaakt, situeert zich in de hogere middenklasse. Deze versie was trouwens een verbeterde versie van de Audi 100, die tegelijkertijd met zijn facelift ook een andere naam kreeg. Bij zijn introductie was hij leverbaar met een 1.8 liter turbomotor, een 2.8 liter V6-motor, een 1.9 liter TDI-dieselmotor en een 2.5-liter TDI-dieselmotor, allen met vijf cilinders. Met nieuwe koplampen, een moderne grille en een aantal nieuwe motoren kreeg deze Audi limousine een update in 2001. Slechts drie jaar later volgde een nieuwe aanpassing. Daarbij werd de A6 iets groter en kreeg deze standaard een Multi Media Interface in het dashboard. De 5-cilindermotor werd vervangen door een exemplaar met directe brandstofinjectie, wat leidde tot betere prestaties en een lager verbruik.