Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
audi-banner-l-01.jpg

Audi SUV

Audi staat voor innovatieve, sportieve en toch zakelijke auto's. Een van de typische Audi-technieken is de quattro vierwielaandrijving die het merk in de rallysport legendarisch heeft gemaakt. Het is dan ook niet meer dan logisch dat Audi in het SUV-segment ook een goede balans tussen prestaties en comfort weet te vinden. Audi is een laatbloeier in het Sport Utility Vehicle (SUV) segment dat op de Aziatische en Amerikaanse markt vooral populair werd door Chevrolet, Cadillac en Lexus. Duitse merken als Mercedes-Benz en BMW waren hier al te vinden en in 2005 was het ook voor Audi zover. De Audi Q7 werd op de autotentoonstelling IAA in Frankfurt gepresenteerd. Voor echte Audi-adepten was de Q7 een gruwel die niets met sportiviteit te maken had. Voor mensen die een Audi tot dusver te sportief hadden gevonden, was het een uitkomst. Zo is de auto bijvoorbeeld met comfortabele luchtvering te krijgen.

Eenling door quattro

De Q7 is een eenling in het segment door de bijzondere 4x4 techniek, bij Audi bekend onder de merknaam Quattro. Deze permanente vierwielaandrijving werd door Audi in 1980 op de markt gebracht en maakte het merk in de rallysport legendarisch. In het begin was de aandrijving puur mechanisch, maar in de loop der jaren werd die steeds meer elektronisch aangestuurd.

Fenomenale wegligging

De huidige Audi SUV's maken gebruik van de geëvolueerde techniek die Torsen (torque sensing) wordt genoemd. De computer meet wanneer een wiel minder grip heeft op de weg, bijvoorbeeld door een stevige bocht, en stuurt direct meer motorvermogen naar de overige drie wielen, vooral naar het diagonaal tegenovergestelde wiel. De quattro-techniek geeft de Audi SUV een fenomenale wegligging, omdat het wiel dat los dreigt te komen als het ware door de andere drie weer terug op de weg wordt gedrukt. Uiteraard werkt deze techniek ook bij sneeuw en gladheid. Op het terrein zijn de banden echter belangrijker dan de aandrijving en daar zal de SUV altijd minder presteren dan een echte 4x4.

Kleinere varianten

Audi heeft momenteel naast het vlaggenschip Q7 ook de kleinere varianten Q5 (op platform Audi A4) en Q3 (op basis van de VW Golf) op de markt. De motoren komen allen uit de stal van Volkswagen Group en hebben cilinder-inhouden van 2 liter (benzine en diesel) tot en met V6, V8 en V12 motoren (ook benzine en diesel) voor de Q5 en de Q7. Al deze modellen zijn ook gemakkelijk tweedehands te verkrijgen.

Q8 en Q1 in aantocht

Na 2015 worden er twee nieuwe Q-varianten aan de Audi SUV's toegevoegd: de kleine Q1 (gebaseerd op platform MQB) en het topmodel Q8 dat vooral bedoeld is voor de Aziatische markt, waar de auto ook gebouwd zal worden. Naar verwachting zullen de Q3, Q1 en zeker de Q8 ook semi- en vol-elektrische uitvoeringen krijgen.