Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
austin-healey-front

Austin Healey

1 / 3
austin-healey-front
austin-healey-l-02.jpg
austin-healey-side

Sterke punten

  • Heerlijke roadstser
  • Rijplezier
  • Brits erfgoed

Zwakke punten

  • Spartaans interieur
  • Veiligheid bestond toen nog niet
  • Prijs

Austin Healey Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Austin Healey, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Beter goed samengewerkt, dan slecht afgekeken

Austin-Healey was een samenwerking tussen automerk Austin en de Donald Healey Motor Company in een poging om een betaalbare roadster op de markt te brengen met vlotte prestaties. In 1952 verscheen hij voor het eerst op de markt tot 1971 bleef hij in productie. Al ging het toen wel over de Sprite, met het gekende lachend gezichtje.

Interesse in een Austin Healey

Austin Healey tweedehands auto
Austin Healey dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Zoek je een beleving op wielen, dan is de volle roadster-ervaring van de Austin Healey mogelijk wel wat je zoekt.

  • Het doel van Donald Healey was om een betaalbare roadster op de markt te brengen die toch de 100 mijl per uur kon aantikken. Geen gebrek qua prestaties dus.

  • Doorheen de jaren is de Austin Healy een goede investering gebleken.

  • Mag het wat goedkoper, dan is er ook nog de Austin Healey Sprite.

Belangrijke gegevens

Motoren

De Austin Healey 100 kwam op de markt met de 2.6-liter viercilinder die uit het geflopte Austin model A90 Atlantic kwam. Goed voor 90 pk. Deze motor was een evolutie van een motor die Austin ook leverde voor de aandrijving van vrachtwagens en die ook gebruikt werd in de bekende Londense taxi’s. De motor heeft een lange slag, een laag toerental en veel koppel. De 100 kreeg bij de BN1 een drieversnellingsbak waarvan de eerste versnelling te klein vertand was. Hierdoor had je maar twee versnellingen met een overdrive. De BN2 kreeg een sterk herziene versnellingsbak met vier verhoudingen.

De zescilinder die later in de 100-6 zou komen was een motor met vier hoofdlagers en zes cilinders uit de Austin Westminster. Goed voor 102 pk Aanvankelijk had dit blok 2.639 cc. Bij vroege 100-6-motoren was het inlaatspruitstuk in de kop gegoten, waardoor de motor erg inefficiënt was. Op de weg was deze auto langzamer dan zijn 100 voorganger. Deze kop werd nadien aangepast. Het vermogen steeg toen naar 118 pk.

Bij de lancering van de 3000 werd het zescilinder blok vergroot tot 2.912 cc en kreeg het de aangepaste cilinderkop van de voorganger. De drijfstangen werden ook veranderd naar zwevende zuigerpennen. Het vermogen steeg naar 130 pk tot wel 150 pk.

Afmetingen

De Big Healey kreeg zijn naam enkel omdat hij relatief ten opzichte van de Sprite groter was. Eigenlijk was hij niet zo groot. In lengte tikt hij juist 4.001 mm aan, in combinatie met een breedte van 1.524 mm en een hoogte van 1.238 mm. Met een wielbasis van 2.330 mm en een spoorbreedte vooraan van 1.238 mm en achteraan 1.270 mm ligt de Healey goed op de baan.

Varianten

Van de ‘Big Healey’ werden over de looptijd van 15 jaar vele varianten en opvolgers gebouwd. Elk model is een sterke verbetering van zijn voorganger. Vanaf 1952 werd de Austin Healey 100 gebouwd. Deze had tot in 1955 slechts drie versnellingen (type BN1), in 1955 kwam hier een versnelling bij, de BN2 had dan vier versnellingen. Vanaf 1955 komt er ook een model met een zescilinder de 100/6. Deze wordt gebouwd als twee plus twee (BN4) of tweezitter (BN6).

In 1958 wordt de 3000 gelanceerd als tweezitter (BN7) en twee plus twee (BT7). De 3000 kent vervolgens nog verschillende evoluties; Mark I, II, III Phase 1, III Phase 2, etc.. We maken daarnaast ook nog melding van enkele modellen die gebouwd werden puur voor de racerij, zoals de 100S, de 100m, etc.

Prijzen

De Austin Healey groeide doorheen de jaren uit tot een gewild object. Dat merk je ook aan de tweedhandsprijzen. Heb je zin om zelf de handen uit de mouwen te steken, dan kan je voor zo’n 20.000 euro aan de slag. Voor goed onderhouden exemplaar ben je vlot 40.000 euro kwijt. Compleet gerestaureerde exemplaren in concoursstaat? Die gaan voor vlot 70.000 euro over de toonbank.

Design

Buitenzijde

Het design van de Healey veranderde over de looptijd van 15 jaar amper en is een knipoog naar de styling zoals die in de jaren ’50 in de mode was. De taille van de auto is nog vele malen mooier wanneer deze in two-tone gespoten is.

Binnenzijde

De Austin Healey is qua interieur best rechttoe rechtaan. Ben je op zoek naar een luxueus interieur, dan zoek je best nog wat verder.

Alternatieven

De Healey kwam in zijn tijd uit tegen de MG Midget, en Triumph TR, beide zijn nu minder een vergelijk. De lijn van de Healey is stijlvoller dan diens toenmalige competitie, maar dit reflecteert zich ook in de prijs.

FAQ

Welke Austin Healey moet ik kiezen?
Tenzij je absoluut gefixeerd bent op één bepaald type, staat het buiten kijf dat de Mk III 3000 het neusje van de zalm is. Het was de krachtigste, snelste en best uitgeruste Healey van het stel, met (voor die tijd) luxe zoals een dashboard met notenhoutfineer, opwindbare ramen en bekrachtigde schijfremmen.
Is de Austin Healey een goede eerste oldtimer?
De Austin Healey heeft het voordeel van een goede onderdelenaanlevering en toegankelijke mechaniek. De carrosserie en het chassis vergen bij schade wel het werk van een degelijke plaatslager.
Is de Austin Healey een comfortabele oldtimer?
De Austing Healey werd ontwikkeld door een racepiloot en werd op de markt gebracht om het circuit op te gaan. Je raadt het al, écht comfortabel is deze Austin Healey dus niet.