Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bmw-1-series-2019-official-m135i_13.jpg

BMW 1 Reeks

1 / 2

Sterke punten

Plezant weggedrag Stuk ruimer dan voordien Doordachte Duitser

Zwakke punten

Geen plug-in Brave looks Exit RWD

Meer in tred met de concurrentie… maar daarom niet minder plezant!

De derde generatie 1 Reeks (F40) ondergaat een stevige metamorphose. Want voortaan wordt de kracht standaard naar de voorwielen gestuurd. Daardoor profiteert de 1 Reeks van een stuk meer binnen- en kofferruimte en zorgen varianten zoals de 128ti en M135i voor de sportieve toets.

Interesse in een BMW 1 Reeks

BMW 1 Reeks tweedehands auto
BMW 1 Reeks nieuwe auto
BMW 1 Reeks dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Goede redenen

  • Dankzij het verleggen van de aandrijving op de vooras schermt de nieuwe generatie 1 Reeks (F40) met een stuk meer binnenruimte. Daardoor meer hoofd-, schouder-, knie- en teenruimte voor de achterste inzittenden en ook de koffer is voortaan een stuk groter (380l).

  • De huidige 1 Reeks is een uitgekiende auto qua ophanging. Met een mooie balans tussen sportiviteit en rijcomfort. Dankzij M-addenda kunnen klanten desgewenst de sportieve geest terug helemaal loslaten.

  • In een wereld van digitalisatie biedt de 1 Reeks nog een aparte knoppenset aan voor de klimaatregeling. En daar zijn we BMW dankbaar om.

  • Zowel de basismodellen als de sportievere M-derivaten verpakken de essentie van BMW: Freude am fahren.

Alle belangrijke gegevens over de BMW 1 Reeks (F40)

Motoren

BMW biedt in haar huidige generatie 1 Reeks maar liefst 13 motorversies aan. Al is dat misschien wat overdreven. Want vaak gaat het over dezelfde motor gekoppeld aan voor- dan wel vierwielaandrijving of een handbak dan wel automaat.

Instappen doe je met de 116i, een 1.5-liter driecilinder turbobenzine met 109 pk. De 116iA gebruikt dezelfde motor maar voegt een automaat toe aan het geheel. De 118i en 118iA doen dat trucje nog eens over maar puren 140 pk uit de driecilinder. Een trapje hoger staat de 120i die standaard een automaat krijgt om de 178 pk van zijn 2-liter viercilinder turbobenzine naar de voorwielen te sturen.

Dieselen kan ook in de huidige 1 Reeks. Zo is er 116d (116dA met automaat) die 116 pk uit zijn 1.5-liter driecilinder turbodiesel haalt. 118d en 118dA (automaat) maken de overstap naar een 2-liter viercilinder turbodiesel en beschikken over 150 pk. De 120d pompt het vermogen van die viercilinder op tot 190 pk, krijgt standaard een automaat en kan optioneel worden uitgerust met vierwielaandrijving.

Voor de sportieve rijders schuift BMW twee varianten naar voren. Zo is er de 128ti die 265 pk uit zijn viercilinder turbobenzine naar de voorwielen stuurt en gezien kan worden als een rechtstreekse rivaal voor de Volkswagen Golf GTI. Bovenaan staat de M135i xDrive, een vierwielaangedreven en 306 pk sterke 1 Reeks die ons de zes-in-lijn van weleer moet doen vergeten.

Met 120 g/km CO2-uitstoot en een normverbruik van 4.6 l/100 km is de 116d de zuinigheidskoning van het gezelschap. Een plug-inhybride van de 1 Reeks heeft BMW niet in de catalogus staan.

Afmetingen

Met een lengte van 4.3 meter, breedte van 1.8 meter en hoogte van 1.4 meter is de 1 Reeks (F40) qua dimensies op gelijke voet met zijn voornaamste concurrenten. Meer nog, tegenover zijn voorganger kromp de derde generatie 1 Reeks wat. Maak echter niet de fout door te denken dat hij daardoor kleiner is geworden binnenin. Want door de achterwielaandrijving te slopen (en de motoren 90 graden te draaien) werd de huidige 1 Reeks een stuk ruimer.

Het koffervolume bedraagt tegenwoordig 380 liter en is daarmee evenwaardig aan dat van de Audi A3 en groter dan wat je in een Mercedes-Benz A-Klasse krijgt.

Uitvoeringen

BMW biedt de 1 Reeks aan in maar liefst 5 uitvoeringen. De basisversie heet alvast simpelweg “basisversie” en wil overtuigen met standaarduitrusting zoals automatische airco, BMW Live Cockpit Navigation Plus en een lederen stuurwiel. Een trapje hoger staat de uitvoering Advantage en die voegt cruise control en parkeersensoren (voor en achter) toe.

Sportievelingen kunnen uit de voeten met uitvoering Sport en M Sport. Die eerste voegt wat sportieve accenten toe, de tweede wijzigt het motief van de bumpers. De ColorVision Edition tenslotte neemt de M Sport als basis maar draait het volume op 11 met rode accenten en een overvloed aan M-snufjes.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De catalogusprijzen van de BMW 1 Reeks beginnen bij 28.920 euro (116i Basisversie manueel) en lopen door tot 47.530 euro voor de 120d xDrive ColorVision Edition. De 128ti heeft een basisprijs van 46.250 euro terwijl de M135i xDrive je minimaal 53.200 euro kost.

De tweedehandsprijzen van de BMW 1 Reeks starten net boven de 20.000 euro. De 118i is daarbij de meest beschikbare variant van de 1 Reeks (F40) op de tweedehandsmarkt.

Design-highlights en interieur

Voor de derde generatie 1 Reeks verwisselt BMW compleet haar aanvalsstrategie. Want achterwiel- wordt voorwielaandrijving. Daardoor verdwijnt de langgerekte neus van zijn voorgangers en krijgt de 1 Reeks F40 een meer anonieme uitstraling. Binnenin is het des BMW. Met een mooie mix tussen mooie materialen en scherpe digitalisatie zonder overkill.

Bezieler van de opsmuk

BMW kan zowat gezien worden als de uitvinder van de sportieve opsmukpakketten voor productiewagens. Iedereen kent dan ook het M-pakket. Tegenwoordig spreekt BMW echter van Sport, M Sport en ColorVision Edition. De éne al wat meer uitgesproken dan de andere. Met als hoogtepunt een rist rode accenten op de carrosserie en in het interieur. Meer klassiek getinte chauffeurs vinden hun gading dan weer bij de Advantage-uitvoering. Zaken zoals een Business Pack en M Sport Pack Pro maken van de sky the limit.

Velgen groeien optioneel tot 19-duim terwijl de M135i xDrive uitgerust kan worden met het fraaie BMW Individual Frozen Pure Grey.

Gebruiksgemak in het oog

Ook de 1 Reeks ontspringt de dans der digitalisatie niet, met twee joekels van schermen desgewenst in het interieur. Al verliest BMW het gebruiksgemak niet uit het oog. Op de middenconsole worden startknop, iDrive en versnellingspook gegroepeerd terwijl je op het dashboard nog een aparte unit met knopjes krijgt voor de klimaatregeling. Ons hoor je alvast niet klagen.

Standaard beschikt de 1 Reeks over stoffen stoeltjes. Tegen meerprijs vallen fraaie ledersoorten, sportstuurtjes en sportstoelen te verkrijgen.

Rijhulp en veiligheid

Bij zijn debuut in 2019 kreeg de BMW 1 Reeks de maximumscore van vijf sterren op de Euro NCAP-crashtests. Qua standaarduitrusting krijgt BMW’s kleinste de meest courante veiligheidssystemen mee zoals een noodrem, rijstrookassistent en snelheidsassistent.

Alternatieven

Zeg je BMW, dan zeg je uiteraard Mercedes en Audi. Die schotelen respectievelijk de A-Klasse en A3 Sportback naar voren als alternatief. Zoek je het over een andere haag, dan kan je terecht bij de Peugeot 308, Ford Focus, Seat Leon, Opel Astra en publiekslieveling Volkswagen Golf.

FAQ

Is de BMW 1 Reeks verkrijgbaar als plug-inhybride?
De BMW 1 Reeks is nog niet verkrijgbaar met een hybride aandrijflijn, in tegenstelling tot zijn concurrenten bij Mercedes-Benz (A-Klasse) en Audi (A3).
Is de sportieve BWM M135i voorwielaangedreven?
De BMW M135i xDrive (zoals die voluit heet) beschikt over vierwielaandrijving. Er wordt wel pas vermogen naar de achteras gestuurd wanneer dat nodig is, dus in de basis gaat het om een voorwielaangedreven platform.

Meer informatie

Modellen