Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Zo steelt de nieuwe BMW 2-serie Coupé het hart van de diehard BMW-fans

BMW 2 Reeks Coupe/ Cabrio (G42)

1 / 2

Sterke punten

Uitmuntend chassis Achterwielaandrijving Mét zes-in-lijn

Zwakke punten

Looks huidige generatie Dure opties Beperkte koffer

Rebel… in een zee van voorwielaandrijving!

BMW is het haar adepten en geschiedenis verplicht om een sportieve coupé/ cabrio in de rangen te hebben staan. De 2 Reeks vervult deze plicht voortreffelijk! Een heerlijke rijdersauto mét tot op de dag van vandaag achterwielaandrijving en compacte dimensies. Veel beter dan dit wordt het niet.

Interesse in een BMW 2 Reeks Coupe/ Cabrio (G42)

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Goede redenen

  • Niet enkel is de compacte coupé en cabrio met uitsterven bedreigd, de overgebleven Mohikanen zijn vaak uitsluitend voorwielaangedreven. BMW houdt echter stand met haar 2 Reeks Coupe en Cabrio. Achterwielaandrijving is standaard. Desgewenst kan je nog xDrive-vierwielaandrijving krijgen.

  • Hoewel de kleinste coupe/ cabrio van BMW, knijpt het Duitse merk de plezierkraan niet dicht. Want ook in deze 2 Reeks kan je een heerlijke zes-in-lijn krijgen. In het geval van de uitgaande M2 is die zelfs 450 pk (!) sterk.

  • Moest je nog niet doorhebben dat de 2 Reeks Coupe en Cabrio vooral rijdersauto’s zijn, dan gooit het chassis alles in de strijd om je verder te overtuigen. Met zijn uitgekiende balans verliest hij evenwel zijn basiscomfort niet.

  • Hoewel desgewenst vlot 300 pk voorin de 2 Reeks weet hij mits de juiste samenstelling onder de radar te blijven in het verkeer. Tenslotte: niet iedereen is op zoek naar een schreeuwlelijkerd.

Alle belangrijke gegevens over de BMW 2 Reeks (G42)

Motoren

De derde generatie 2 Reeks zag in 2021 het levenslicht. Waardoor het Duitse merk momenteel bezig is met het stelselmatig uitrollen van een compleet gamma. Op dit moment (zomer 2022) heeft BMW 6 motorvarianten in haar gamma staan. Het merendeel daarvan zijn benzines, al is er ook in de nieuwe 2 Reeks plaats voor een diesel.

Die diesel gaat door het leven als 220d en beschikt daardoor over een 2-liter viercilinder turbodiesel met 190 pk en 400 Nm koppel. Een 8-trapsautomaat is standaard op deze motorvariant (en alle andere versies van de huidige 2 Reeks).

Kijken we naar de benzines, dan start het gamma met de 218i, een 2-liter viercilinder turbobenzine met 156 pk en 250 Nm. Een trapje hoger staat de 220i die 184 pk en 300 Nm uit datzelfde blok puurt en tenslotte is er nog de 230i. Ook die gebruikt een 2-liter viercilinder turbobenzine maar weet 245 pk en 400 Nm koppel te genereren.

Tot de komst van de nieuwe generatie M2 is er voor de puristen de M240i, de 2 Reeks met zes-in-lijn zeg maar. Die 3-liter zescilinder weet 374 pk en 450 Nm koppel te genereren en stuurt standaard zijn kracht naar de achterwielen via de achttrapsautomaat. Optioneel is er ook vierwielaandrijving beschikbaar.

Met een CO2-uitstoot van 122 g/km en een laag normverbruik is de 220d de logische keuze voor de veelrijder, terwijl de 0 - 100 van de M240i van 4.3 seconden zonder twijfel de sportieveling weet te bekoren.

Afmetingen

Met een lengte van 4.5 meter kreeg de derde generatie 2 Reeks Coupe (G42) een serieuze groeispurt tegenover zijn voorganger. Desalniettemin mag je deze sportieveling onder de noemer “compacte coupe” catalogiseren. Een goede zaak, want door zijn beperkte afmetingen blijft de wendbaarheid op punt. De koffer van 390 liter (voor de Coupe) is meer dan adequaat te noemen en is interessant genoeg groter dan die van de huidige 1 Reeks hatchback!

Uitvoeringen

Omdat BMW duidelijk mikt op sportiviteit met de huidige generatie 2 Reeks (G42) is het aantal uitvoeringen beperkt. Zo is er een basisversie genaamd “Basisversie” die standaard beschikt over zaken zoals BMW’s gebogen display met twee schermen, cruisecontrole, parkeersensoren en led-koplampen & achterlichten. Kortom: al vanaf de basis is de derde generatie 2 Reeks relatief riant uitgerust.

Tegen meerprijs valt de 2 Reeks te krijgen met het M Sportpakket dat buiten een sportiever jasje ook de rijdynamiek aanscherpt met de M Sportophanging en het M aerodynamicapakket.

Tenslotte krijgt de M240i (xDrive) zijn eigen aankleding en uitrusting om de 374 pk te beteugelen. Denk dan aan een sportdifferentieel en opgewaardeerde remmen.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De catalogusprijzen van de BMW 2 Reeks (G42) beginnen bij 39.250 euro (218i Coupe) en lopen door tot 58.975 euro voor de M240i xDrive.

De tweedehandsprijzen van de BMW 2 Reeks (G42) starten aan 48.000 euro. Nemen we alle generaties in acht, dan heb je al een 2 Reeks Coupe tweedehands vanaf 15.000 euro.

Design

Uiterlijk

BMW voert een nieuwe huisstijl door op haar modellen en de 2 Reeks Coupe ontspringt die dans niet. De 2 Reeks (G42) pakt uit met opvallend moderne lijnen en een - naar BMW-normen- relatief druk lijnenspel. De grille blijft binnen de perken en het koetswerk laat de 2 Reeks breed op de baan staan. Standaard LED-koplampen en 3D-achterlichten geven de 2 Reeks daarnaast een modern karakter.

Qua kleuren biedt BMW naast wit en zwart (metallic en non-metallic) ook rood (Melbourne Rot) en paars (Thundernight) aan. Ga je voor het M Sportpack, dan spuit BMW je 2 Reeks optioneel ook nog in het blauw (M Portimao Blau) of grijs (M Brooklyn Grau).

Interieur detail

Hoewel de 2 Reeks (G42) in 2021 het levenslicht zag, voerde BMW in 2022 al een update door. Halfweg modeljaar 2022 werd de 2 Reeks Coupe namelijk uitgerust met BMW’s nieuwste infotainmentsysteem (OS.8). Dat bestaat uit een gebogen display met daarin twee schermen vervat, eentje van 12.3-duim en een exemplaar van 14.9-duim. Het loont dus de moeite om uit te kijken naar zo’n exemplaar met de “update” in het interieur.

Verder is het interieur een aangename plaats om te vertoeven. Met degelijke materialen en dito afwerking. Naar wens zijn er fraaie leder- of stofsoorten te verkrijgen voor het dashboard en de stoelen.

Rijhulp en veiligheid

Bij zijn botsproeven in 2022 scoorde de 2 Reeks Coupe 4 sterren op de Euro NCAP-crashtest. Zaken zoals een centrale airbag en minder goede bescherming voor zwakke weggebruikers zorgden er voor dat de sportieveling geen 5 sterren wist te behalen. Desalniettemin scoort de 2 Reeks (G42) meer dan goed op vlak van bescherming voor inzittenden.

Alternatieven

Dat BMW een eigen koers vaart met de 2 Reeks Coupe en Cabrio mag wel duidelijk zijn. Want de Duitse concurrenten (lees: Audi en Mercedes) hebben eigenlijk geen rechtstreekse concurrent in de aanbieding. Kijk je wat verder, dan kom je bij de Toyota GR86 terecht. Kijk je nog wat verder (qua budget), dan springt een Porsche 718 Cayman/ 718 Boxster in het vizier.

FAQ

Heeft de BMW 2 Reeks nog achterwielaandrijving?
De huidige generatie van de 2 Reeks heeft nog steeds achterwielaandrijving. Waardoor hij vaak gezien wordt als een échte rijdersauto.
Hoeveel vermogen heeft de BMW M2?
De huidige generatie BMW M2 gebruikt een 3-liter zes-in-lijn goed voor een vermogen van 460 pk en 550 Nm koppel.
Heeft de BMW 2 Reeks vierwielaandrijving?
Klanten die er om vragen kunnen hun 2 Reeks uitrusten met comfortzaken zoals een automaat en xDrive vierwielaandrijving.

Meer informatie

Modellen