Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Nuevo BMW Serie 3 sedán 2023 (5)

BMW 3 Reeks (G20)

1 / 3
Nuevo BMW Serie 3 sedán 2023 (5)
Nuevos BMW Serie 3 2023 (2)
Nuevo BMW Serie 3 sedán 2023 (17)

Sterke punten

Dynamisch weggedrag Ruim gamma motoren Ergonomie cabine

Zwakke punten

Digitalisatie niet standaard op pre-facelift Weinig vernieuwend interieur Optiepolitiek

De sportiefste middenklasser is terug!

Bij de lancering van de alweer zevende generatie 3 Reeks had BMW een duidelijk doel voor ogen: de 3 Reeks moest terug een aardig potje kunnen sturen zonder het rijcomfort teniet te doen. Het resultaat is een evenwichtige sedan of stationwagen met een sportief kantje. Net zoals we verwachten van een 3 Reeks!

Interesse in een BMW 3 Reeks (G20)

BMW 3 Reeks (G20) tweedehands auto
BMW 3 Reeks (G20) nieuwe auto
BMW 3 Reeks (G20) dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Goeie redenen

  • De zevende generatie 3 Reeks veegt alle kritiek die zijn voorganger kreeg van tafel, want met de 3 Reeks valt terug een aardig potje te sturen. Zonder dat dit een impact heeft op het rijcomfort.

  • BMW speelt op veilig met deze 3 Reeks en kiest voor een herkenbaar interieur en strakgetrokken uiterlijk. Gek genoeg maakt ‘m dat hierdoor één van de meest begeerlijke BMW’s momenteel in de line-up.

  • Plug-inhybrides 320e en 330e stellen de boekhouder tevreden, terwijl de M3 je nekharen overeind weet te zetten door zijn prestaties. Voor elk wat wils dus.

  • De 3 Reeks Touring verliest zijn handige functies niet zoals een aparte klep voor de koffer. Daarenboven komt hij voor het eerst in de geschiedenis van het merk als M3 Touring.

Alle belangrijke gegevens over de BMW 3 Reeks (G20)

Motoren

De 3 Reeks is BMW’s meest populaire model, waardoor het merk met de blauwe propeller een ruim aanbod aan motoren vooropstelt om zo iedereen te plezieren. Daardoor kan je de 3 Reeks krijgen met diesel-, benzine- en plug-inhybridemotoren, steeds met automaat.

Kijken we naar de dieselmotoren, dan zien we dat het gamma bestaat uit 3 blokken. Zo is er een 2-liter viercilinder turbodiesel in 3 vermogensversies. We spreken dan over de 316d met 122 pk (300 Nm), de 318d met 150 pk (320 Nm) en de 320d met 190 pk (400 Nm). Die laatste versie valt ook met xDrive-vierwielaandrijving te krijgen, zowel op Berline als Touring.

Een 3-liter zes-in-lijn diesel tekent eveneens present. Zo is er een 330d met 265 pk en 580 Nm (vanaf facelift 286 pk/ 650 Nm) en de sportieve M340d xDrive met 340 pk en een indrukwekkende 700 Nm aan koppel. De M340d beschikt standaard over xDrive-vierwielaandrijving, bij de 330d kan je kiezen tussen achterwiel- of vierwielaandrijving.

Stappen we over op benzinemotoren, dan merken we ook hier vier- en zescilinders op. De 2-liter viercilinder turbobenzine komt in 3 vermogensversies. Instappen doe je met de 318i met 156 pk en 300 Nm koppel. Een trapje hoger staat de 220i met 184 pk (300 Nm) en de koning der viercilinders is de 330 met 245 pk (400 Nm). Bij de 3 Reeks Berline kan je de 320- en 330-uitvoering desgewenst krijgen met xDrive-vierwielaandrijving. Bij de Touring is dat enkel voor de 330 het geval. Nemen we een kijkje naar de zescilinder benzines, dan zien we de M340i xDrive en de iconische M3 staan. De M340i is goed voor 374 pk en 500 Nm, xDrive-vierwielaandrijving is standaard. Vanaf eind 2020 werd de M340i trouwens een milde-hybride.

De koning onder de BMW’s 3 Reeks is uiteraard de M3! Die kan je in de zevende generatie 3 Reeks krijgen met 3 smaken: Als M3, M3 Competition en M3 Competition xDrive. De M3 krijgt een vermogen van 480 pk terwijl de M3 Competition dat vermogen opvoert naar 510 pk (650 Nm). De M3 Competition xDrive voegt vierwielaandrijving toe aan het geheel. Sinds 2022 kan je ook de Touring krijgen als M3. Die M3 Touring komt er enkel met de krachtigere Competition-motor en met xDrive-vierwielaandrijving.

Eerder op zoek naar een 3 Reeks plug-inhybride? Dan moet je kijken naar de motoren met een e’tje achteraan. Zo is er de 320e, 330e en 330e xDrive. Allemaal doen ze beroep op een 2-liter viercilinder turbobenzine die hulp krijgt van een elektromotor. Voor de 320e zorgt dat voor een systeemvermogen van 204 pk, de 330e voert dat vermogen verder op naar 292 pk. 330e xDrive neemt het hogere vermogen en voegt vierwielaandrijving toe. Zowel 320e als 330e schermen met een lage CO2-uitstoot onder de 50 g/km.

Afmetingen

Vergeleken met zijn voorganger groeide de zevende generatie 3 Reeks (G20) merkelijk. Zo meet hij 8 centimeter langer en 1.5 cm breder. Ook de wielbasis groeide met 4 centimeter. In totaalcijfers hebben we het dan over 4.71 meter lang, 1.82 meter breedt en een wielbasis van 2.85 meter. Turen we even in de koffer, dan zien we ook een gestegen koffervolume. Met 375 liter voor de sedan en 500 liter voor de meer praktische stationwagen. Die stationwagen ziet zijn volume zelfs stijgen tot een indrukwekkende 1.510 liter met de achterbank neergeklapt! De 3 Reeks Touring beschikt daarenboven over een handige extra klep aan de achterruit waardoor je niet heel de koffer hoeft te openen.

Uitvoeringen

Tussen 2019 en 2022 kon je de BMW 3 Reeks pre-facelift krijgen in 3 uitvoeringen. Uitvoering Luxury Line voegt een snuifje luxe toe met fraaie chromen accenten terwijl uitvoering M Sport de 3 Reeks zegent met sportieve looks en een aangepaste ophanging. Versie Sport Line voegt enkel de sportieve opsmuk toe van de M Sport zonder technische aanpassingen. Vanaf de facelift (zomer 2022) spreekt BMW over twee versies: basisversie en M Sport(pakket). De basisversie neemt de uitrusting van de Luxury Line wat over terwijl M Sport focust op sportiviteit.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De catalogusprijzen van de BMW 3 Reeks G20 beginnen bij 39.550 euro voor de Berline (318i). De 3 Reeks Touring kost minimaal 41.200 euro (318i). Voor een plug-inhybride ben je minimaal 52.250 euro kwijt (320e Berline). Voor de populaire uitvoering M Sport betaal je zo’n 4.400 euro extra. Die meerprijs verdien je meestal meteen terug door de hogere restwaarde op de tweedehandsmarkt.

Over die markt gesproken, de tweedehandsprijzen van de BMW 3 Reeks profiteren van het sterke Duitse merkimago. Net geen 30.000 euro ben je kwijt voor de goedkoopste exemplaren op de tweedehandsmarkt. Daarbij is er geen verschil tussen diesel- of benzineversies.

Design-highlights en interieur

BMW-puristen verslikten zich even in hun braadworst toen de zevende generatie 3 Reeks het toneel betrad. Want weg waren de iconische angle eyes vooraan en Hoffmeister-knik langszij. Daardoor oogt de 3 Reeks G20 opvallend modern. Het vrij klassieke interieur krijgt vanaf de facelift een interessante update met indrukwekkende schermpraal.

M Sport regeert het land

BMW had met de zevende generatie 3 Reeks een belangrijke missie voor ogen; de 3 Reeks moest terug sportiviteit uitstralen. Daardoor oogt hij zelfs in zijn standaardversie relatief sportief met zijn dubbele einddemper en scherpe bumpers. Het gros van de BMW’s wordt echter uitgerust met het M Sportpakket die een extra streep sportiviteit toevoegt. Of het toeval is dat Luxury Line vanaf de facelift niet meer beschikbaar is op deze 3 Reeks G20?

Nieuw besturingssysteem

Zo groot de schok aan de buitenzijde, zo subtiel werd de zevende generatie aan de binnenkant opgefrist. Met nog fysieke knoppen voor de klimaatbeheersing en analoge tellers voor de instapmodellen oogt het vrij klassiek binnenin. Tegen meerprijs breng je digitalisatie in het interieur. Met een gegroeid infotainmentscherm en digitale instrumentencluster. Vanaf de facelift (zomer 2022) wordt de 3 Reeks standaard uitgerust met BMW’s nieuw besturingssysteem (OS.8). Daardoor krijg je meteen ook vanaf de basis twee digitale tablets die in een fraaie curved display zitten.

Rijhulp en veiligheid

Bij zijn debuut in 2019 kreeg de BMW 3 Reeks G20 de maximumscore van vijf sterren op de Euro NCAP-crashtests. Standaard krijgen de Berline en Touring cruisecontrole en parkeersensoren voor en achter. Hoewel de 3 Reeks een indrukwekkend arsenaal aan veiligheidsnufjes heeft, zijn die dus wel verborgen in de optielijsten.

Alternatieven

Moeten we dé concurrenten van de BMW 3 Reeks nog voorstellen? Uiteraard hebben we het over de Audi A4 en Mercedes C-Klasse. Al zijn er ook alternatieven zonder Duitse roots. Zo is er nog de Jaguar XE als eigenzinnig alternatief en de Kia Stinger die zo mogelijk nog sportiever rijdt. Andere uitdagers vind je in de vorm van de Peugeot 508 en DS9.

FAQ

Is er een hybride BMW 3 Reeks?
De BMW 3 Reeks is sinds zijn nieuwe generatie verkrijgbaar in niet één maar wel twee hybrideversies. Zo is er de 320e met 204 pk en de 330e met 292 pk. In beide gevallen beschikken ze over een accu van 12 kWh, waarmee ze iets meer dan 50 kilometer elektrisch kunnen rijden.
Hoeveel kost een nieuwe BMW 3 Reeks?
Voor een nieuwe BMW 3 Reeks betaal je minstens 39.550 euro. Dan krijg je de auto mee als 318i met 156 pk, maar hou je best nog wat budget over voor opties.

Meer informatie

Modellen