Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bmw-m-reihe-l-01.jpg

BMW M-series

Sterke punten

  • De dichtste benadering van een echte racewagen
  • De performantie van een sportwagen met de degelijkheid van een productie-wagen

Zwakke punten

  • Groot verschil tussen de initiële generatie en de huidige M-geleverde wagens

BMW M Reeks (alle) Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto BMW M Reeks (alle), inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

BMW Motorsport GmbH

Op 1 mei 1972 houdt BMW AG (de holding van de groep) BMW Motorsport GmbH boven het doopvont. Initieel is deze afdeling een apart filiaal dat volledig toegelegd is op de competitie. Naarmate de tijd evolueerde gingen de BMW Ms meer en meer deel uitmaken van het assortiment van BMW. Tegenwoordig kan je een M bestellen, maar ook je BMW verfraaien met een M-lijn. Dit houdt in dat de ophanging, wielen en enkele interieurdetails in M-stijl worden aangepakt.

Interesse in een BMW M-series

BMW M-series tweedehands auto
BMW M-series nieuwe auto
BMW M-series dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Goede redenen

  • De M-lijn staat voor ongelooflijke performance onder de garantievleugels van BMW.
  • Nu de M’s in serieproductie worden gemaakt zijn er minder fouten in de assemblage.
  • Een M is heel herkenbaar bij autoliefhebbers en wordt overal ter wereld gelinkt aan snelle, praktische wagens.

Belangrijkste modellen

Pré-M-wagens

BMW 3.0 CSL (E9)

In 1971 lanceert BMW in samenspraak met Alpina de ‘Batmobile’. De CS is te zwaar om te kunnen presteren in de competitie, waardoor men de CSL (Coupé Sport Leichtbau) lanceert. Van dit homologatiemodel worden uiteindelijk 167 stuks gebouwd. Waar de standaardversie met zijn tweeklepskop 206pk ter beschikking heeft, kan de opgeboorde 3,5liter in de CSL met zijn vierklepskop tot wel 440pk gaan. Ook in de carrosserie wordt volop gewerkt met aluminium om het gewicht naar beneden te krijgen. Finaal worden ook nog een impressionant van aerodynamische toevoegingen gedaan die 1260kg zware CSL op de baan moeten houden. De bestickering van de wagen spreekt boekdelen.

BMW 2002 Turbo (E20, 1973)

Wanneer BMW in 1973 op de proppen komt met een productiewage met turbo, zijn ze meteen de eerste die dit klaarspelen in een productiewagen. De 2.0liter M10-motor braakte 170pk uit en was daarmee een geliefde wagens voor de Rote Armee Fraktion en ander schorremorrie als getaway car. Wat vandaag standaard mag lijken was toen een prestatie van formaat. De stripings laten ook niets aan de verbeelding over, dit was en is BMW-power ten top. Let wel, de turbo bleek voor de racerij te gevoelig, en zelfs gevaarlijk door de turbolag. Daarom werd er eigenlijk veel meer gekoerst met de E10 met dubbele carburatie.

BMW 530MLE

Minder gekend, maar de eigenlijke voorloper van de M5, is de 530MLE (Motorsports Limited Edition). Zuid-Afrika is medio jaren ’70 een goede afzetmarkt voor de luxueuze BMWs, om invoertaksen te vermijden wordt een assemblagelijn opgezet in de buurt van Pretoria. Wanneer BMW Zuid-Afrika rond 1976 aangeeft te willen gaan racen, krijgen ze de hulp van niemand minder dan Jochen Neerpasch, de toenmalige baas van BMW Motorsport GmbH. Met zijn hulp wordt een eerste generatie 5-reeks (E12) geprepareerd om deel te nemen aan de ‘Modified Production Series’. Naast de racewagens dienen er 100 modellen ter homologatie gebouwd te worden. Deze vinden gemakkelijk een eigenaar in het op snelheid verlekkerde Zuid-Afrika en de 530 MLE is geboren. Met een 3.0liter zes-in-lijn die 202 pk produceert slaagt de 530MLE erin om 15 races op rij te winnen, meteen de succesvolste 5-reeks tot aan zijn pensioen in 1985.

M-wagens

Pas in 1978 lanceert BMW Motorsports GmbH zijn eerste M-reeks wagen.

BMW M1 (E26)

Van de hand van Giorgio Giugiaro (initiële vormstudie door Paul Bracq) is de M1 een spievormige wagen van mythische proporties. De 1 staat voor de hoogte van 114cm en na een run van 460 homologatiemodellen tussen 1978 en 1981 stopt de handmatige productie. Aangedreven door een 3,5liter vierklepszescilindermotor schittert de M1 zowel op als naast het racecircuit. De M1 krijgt zelfs zijn eigen race de BMW Procar Series, waar professionele chauffeurs het tegen elkaar opnemen in identieke wagens.

BMW M3

In 1986 komt E30 M3 uit, om deze gehomologeerd te krijgen voor de racerij moeten er eerst 5.000 stuks verkocht worden. Dit ging echter vlotter dan verwacht en in geen tijd had BMW deze drempel gehaald. Uiteindelijk zou het nog veel beter worden, de E30 M3 zou de eerste M-wagen zijn die in serie geproduceerd werd; 17.970 om precies te zijn, waarvan 786 cabriolets. In tegenstelling hierboven beschreven wagens (m.u.v. de 2002 Turbo) spreken we hier van een viercilinder motor, omdat de baanligging ten goede kwam. 195pk puren uit een midsized wagen was indertijd best een prestatie. De M3 won uiteindelijk zowat elke prijs in de Touring Car series en is ook nu nog populair op het circuit en in de rallywereld.

M Performance

Huidige modellen

Tegenwoordig is quasi elk model verkrijgbaar in een M-variant. Enkel de Z4, 1, 7 en X1-serie zijn niet in M te verkrijgen. Daarnaast bestaat er nog een brede keuze in M Performance wagens.

M2 coupé (G87) M3 sedan (G80) M3 Touring (G81) M4 coupé (G82) M4 cabriolet (G83) M5 sedan (F90) M8 coupé (F92) M8 cabrio (F91) M8 Gran Coupé (F93) X3 M (F97) X4 M (F98) X5 M (F95) X6 M (F96)

Alternatieven

Het enige noemenswaardige alternatief voor een M zou een Alpina kunnen zijn, maar het moet gezegd dat er tussen beiden een wereld van verschil zit.

Alpina staat voor verfijnde en hoog afgewerkte exclusieve luxe (aangevuld met bakken pks) voor een handvol connaisseurs.

Andere noemenswaardige tuners van BMW zijn AC Schnitzer, Racing Dynamics, etc.

FAQ

Wat is de meest bekende M?
De BMW M3 spreekt bij de liefhebbers het meest tot de verbeelding. Hij is dan ook een homologatiemodel van een legendarische racewagen.
Is er van elke BMW een M?
Neen. BMW telt van veel varianten een M versie. Maar niet van alle. De BMW 2 AT heeft bijvoorbeeld nooit een M variant gehad.
Wat is M-Performance?
M-performance wagens zijn M modellen die net een tikkeltje minder extreem zijn. Vergelijk het met de “S” en “RS” modellen van Audi.

Modellen