BMW X1 - Occasies, Tweedehands auto, Auto kopen - AutoScout24

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

De BMW X1 is het compacte model uit de Beierse SUV-familie

Downsizing: zo luidde de strategie van autofabrikanten nadat de opleving van de Sport Utility Vehicles (SUV) als gevolg van een hoge benzineprijs en een kritische milieudiscussie zelfs in Amerika, het thuisland van de luxe terreinwagens, was afgenomen. Bij de Beierse autofabrikant BMW leidde dit ertoe dat de in 1999 met de BMW X5 geïntroduceerde X-serie niet alleen werd uitgebreid met modellen zoals de grote SUV-coupé BMW X6, maar ook consequent met kleinere modellen. In 2004 kwam met de BMW X3 de eerste kleinere SUV op de markt. Deze werd in opdracht van BMW in Oostenrijk geproduceerd. Enige tijd later was het dan tijd voor een compacte SUV: de BMW X1. Deze verscheen in 2009 voor het eerst op de markt.

De BMW X1 wordt met achterwiel- en met vierwielaandrijving aangeboden

De circa 4,45 meter lange compacte SUV sloot, zowel technisch gezien als qua uiterlijk, aan bij de 1-serie van BMW. De BMW X1 kreeg echter een hogere carrosserie, wat typisch was voor een SUV. Hierdoor hadden de inzittenden in de 1,54 meter hoge auto een verhoogde zitpositie. Elementen zoals de onderrijbeveiliging van de BMW X1 waren eveneens georiënteerd aan de grote terreinwagens. De circa 1,5 ton zware auto werd aangeboden in twee versies: met achterwielaandrijving voor de goedkoopste benzine- en dieselmodellen en met een standaard permanente vierwielaandrijving voor de krachtiger gemotoriseerde modellen.

De benzineversies van de BMW X1

Als benzinemodel werd de BMW X1 in drie versies gebouwd. Het goedkoopste model zonder vierwielaandrijving werd uitgerust met een 110 kW (150 pk) viercilindermotor. Hiermee bereikte de BMW X1 zo?n 200 km per uur. Het gecombineerde brandstofverbruik kwam volgens de fabrikant op 8,2 liter Super, wat gepaard ging met een CO2-uitstoot van 191 g/km. Daarna volgde de BMW X1 met zescilindermotor en een prestatievermogen van 160 kW (218 pk), deze bereikte een topsnelheid van 223 km/u. De verbruikswaarde van dit model lag op gemiddeld 9,3 liter (217 g/km CO2). Het BMW X1 topmodel had een prestatievermogen van 190 kW (258 pk) en haalde bij ongeveer gelijke verbruikswaarden maximaal 230 km/u.

De BMW X1 wordt aangeboden met drie dieselmotoren

Met uitzondering van het topmodel bood de fabrikant de dieselmodellen van de BMW X1 in alle prestatieniveaus aan met naar keuze vierwiel- of achterwielaandrijving. Het kleinste dieselmodel beschikte over motoren met een prestatievermogen van 105 kW (143 pk). Afhankelijk van de aandrijving verbruikten deze gemiddeld zo?n 5,2 liter brandstof (136 g/km). Hiermee kon de BMW X1 200 km/u halen. Na het basismodel kwam de BMW X1 diesel met 130 kW (177 pk), die de compacte SUV een maximumsnelheid van 213 km/u gaf. Het model met vierwielaandrijving en dit prestatieniveau had een gemiddeld brandstofverbruik van 5,8 liter (153 g/km CO2). Het diesel topmodel was de BMW X1 met 150 kW (204 pk), waarmee de kleine SUV maximaal 223 km/u haalde. De verbruikswaarde hiervan lag volgens de fabrikant op gemiddeld 6,3 liter. Dat ging gepaard met een CO2-uitstoot van 167 g/km.