Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bmw-banner-l-01.jpg

BMW 2000

De geschiedenis van de BMW 2000 begint bij de productie van de nieuwe klasse in 1962. BMW is opgericht in 1917 en ontwerpt naast auto's ook motoren voor militaire vliegtuigen. Na de Tweede Wereldoorlog komt het bedrijf in financiële problemen. De nieuwe klasse weet niet alleen BMW van een faillissement te redden, maar slaagt er ook in het bedrijf een goede reputatie te bezorgen op het gebied van luxe sedans. De eerste auto van de nieuwe klasse is de BMW 1500 met een 4-cilinder M10-motor, deels ontworpen door de Italiaanse Giovanni Michelotti, waardoor het uiterlijk van de 1500 raakvlakken heeft met Italiaanse auto's uit dezelfde tijd. De 1500 is een sedan met vier deuren en een 1.5 liter motor die 75 pk produceert. Al snel is dit model een favoriet van het publiek, De recensies van experts zijn tevens lovend.

Nauwelijks een jaar later komt BMW al met de BMW 1800 en de BMW 1800 TI. Beide beschikten over een 1.8 liter motor en en daarmee over respectievelijk 90 en 110 pk. Afgezien van het vermogen, heeft de 1800 veel gemeen met de 1500, zoals dezelfde carrosserie. De 1800 TI wordt veel gebruikt (met succes) in races. Omdat er slechts 18.417 exemplaren van de 1800 TI zijn geproduceerd, is dit een relatief zeldzaam model vandaag de dag. In 1965 worden de BMW 2000C en de 2000CS op de markt gebracht, de eerste coupé-varianten van de nieuwe klasse. In 1966 wordt daar de BMW 2000 sedan aan toegevoegd, die tot en met 1972 wordt gemaakt.

De BMW 2000

De 2000 is bedoeld als een luxere versie van de 1800 en is ontworpen met kenmerkende wijde achterlichten en rechthoekige koplampen. In Amerika, waar deze rechthoekige lampen niet voldoen aan de toenmalige richtlijnen, heeft de 2000 een andere grille met vier ronde lampen. De 2000 TI staat qua design dichter bij de eerder geproduceerde 1800, net als de TI-lux. De TI-lux beschikt over een hoogwaardiger interieur dan de rest van de 2000-serie, met een houten dashboard en optionele leren stoelen. Niet alleen door het uiterlijk van de 2000-serie worden deze modellen in de jaren 60 zeer goed verkocht. Ook het interieur en de stabiliteit van de auto's worden nog steeds geroemd. Voor een relatief grote sedan presteert de 2000 goed in de bochten.

Motoren en varianten

De BMW 2000 deelt zijn 1990 cc motor met een vermogen van 100 pk met de BMW 2000C. De 2000 TI daarentegen, krijgt de krachtigere motor van de 2000CS en heeft daarmee 20 pk meer. Verder verschijnt in 1969 de BMW 2000 TII, de eerste BMW met een injectiemotor, die 130 pk produceert. De TII is daarmee het snelste model uit de range en ook het duurste (destijds zo'n 14.290 Deutsche Mark, wat 6.000 Mark meer is dan de BMW 1500 van zeven jaar eerder). Voor deze prijs is de TII wel exclusief: slechts 2.000 exemplaren worden geproduceerd. Vanaf 1972 wordt de succesvolle nieuwe klasse vervangen door de BMW 5-series.