Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
brilliance-bs6-overview

Brilliance BS6

Interesse in een Brilliance BS6

Alle artikelen

De Brilliance BS6 wordt in 2007 in Europa gepresenteerd


Sinds de Chinese economie zich met hoge groeicijfers als mondiale economische macht neer heeft weten te zetten, zijn de voertuigproducenten in Noord-Amerika, Japan en Europa enthousiast over de buitengewoon goede afzetkansen die zich hier ontwikkelen op de reusachtige Chinese binnenlandse markt. Bijna alle grote internationale autofabrikanten wilden daarom eigen productieplaatsen in China oprichten, om zo direct van de oplevende markt te kunnen profiteren. De Chinezen lieten buitenlands kapitaal graag het land binnen, ze stelden echter een fundamentele voorwaarde: de Chinese voertuigproductie van buitenlandse merken zou in de vorm van joint ventures opgebouwd worden. Dat garandeerde een bepaalde nationale controle over bedrijven en kapitaal, tegelijkertijd bracht het de uitwisseling van technologieën op gang. De Duitse fabrikant BMW werkte bijvoorbeeld sinds 2003 samen met de Chinese autofabrikant Brilliance, waarbij zij gezamenlijk de BMW 3-serie en BMW 5-serie produceerden. Tegelijkertijd ging Brilliance echter ook haar eigen weg en ontwikkelde rond de millenniumwisseling de sedan Brilliance BS6, die in 2007 ook in Europa gepresenteerd werd. In 2009 werd de productie van de Brilliance BS6 beëindigd.


Een Italiaans design voor de Brilliance BS6 uit China


Hoewel de Brilliance BS6 in de samen met BMW opgebouwde Chinese fabriek  geproduceerd werd, ging het bij de sedan om een eigen ontwikkeling van Brilliance die noch qua design, noch qua motortechniek overeenkomsten met modellen van de Duitse partner vertoonde. Voor de vormgeving van de carrosserie strikten de Chinezen de Italiaanse specialisten Italdesign en Pininfarina. De Italianen ontwierpen een sedan in een klassiek design met een lengte van 4,90 meter en een wielbasis van 2,80 meter. Daarmee bood de auto haar passagiers een voor de middenklasse zeer ruim interieur voor maximaal vijf passagiers. Op de thuismarkt gold de veiligheidsstandaard van de Brilliance BS6 als toereikend. Voor de import werden de sedans in 2008 geoptimaliseerd na de eerste slechte resultaten bij een crashtest. De voertuigen beschikten weliswaar nog steeds niet over ESP, deze Brilliance BS6 modellen hadden echter wel een ander pluspunt: ze beschikten standaard over uitrustingskenmerken die bij andere fabrikanten alleen tegen een meerprijs verkrijgbaar waren.


De motoren van de Brilliance BS6


Voor de motoruitrusting van de Brilliance BS6 werkten de Chinezen samen met het Japanse Mitsubishi-concern, die de motoren leverde. De Brilliance BS6 werd uitgerust met een 2,0 liter motor met een prestatievermogen van 90 kW (122 pk) die de in het begin aangeboden 2,4 liter motor met 95 kW (129 pk) afloste.

Beoordelingen voor Brilliance BS6

2 Beoordelingen

3,5