Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bugatti-veyron-l-01.jpg

Bugatti Veyron

1 / 2

Bugatti Veyron Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Bugatti Veyron, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Top Gear Auto van de Nillies

De originele Bugatti Veyron (EB 16.4) is een sportvoertuig met middenmotor. De auto wordt ontwikkeld door de Duitse Volkswagen Groep (VW Groep) en gebouwd door Bugatti Automobiles S.A.S. in Molsheim (Frankrijk). De naam komt van de Franse racelegende Pierre Veyron. Deze eerste Veyron heeft een topsnelheid van 407 km/u en wordt de auto van het decennium voor het toonaangevende BBC programma Top Gear (2000/09). In 2005 wordt hij hier zo onvermijdelijk ook de Best Car Driven All Year ("de beste auto waarmee we dit jaar reden"). Lees meer

Interesse in een Bugatti Veyron

Bugatti Veyron tweedehands auto
Bugatti Veyron dealeraanbiedingen

Alle artikelen

De Super Sport versie wordt ondertussen door Guinness World Records erkent als de snelste wegauto ter wereld. Hij heeft een topsnelheid van 431,072 km/u. De roadster versie, Veyron Grand Sport Vitesse, is dan weer de snelste roadster ter wereld met een topsnelheid van 408,84 km/u (2013).

Eerder dan verschillende generaties kent de Veyron verschillende versies en (speciale) edities. Vanaf december 2011 wordt kopers daarbij de mogelijkheid geboden om hun Veyron naar wens te laten kleuren via de Veyron 16.4 Configurator. De productie wordt stopgezet eind 2014. In 10 jaar tijd worden er 450 exemplaren gebouwd.

De Bugatti Veyron technisch bekeken

De designer van de Bugatti Veyron is Hartmut Warkuss. Het uiterlijk wordt gecreëerd onder leiding van Jozef Kabaň. Ingenieurschef is Wolfgang Schreiber. De auto heeft een 8.0 W16 quad turbomotor. Elke cilinder heeft hier 4 kleppen, goed voor 64 kleppen in het totaal. De motor wordt gevoed door 4 turbo's en heeft een verzet van 7933 cc.

De automatische transmissie wordt computergestuurd en heeft 7 snelheden, die hun werk verrichten in 150 milliseconden. Het is een creatie van Ricardo of England, die naast een automatische ook een semiautomatische rijmodus regelt. Een Haldex Traction systeem zorgt ondertussen voor permanente vierwielaandrijving. De topsnelheid wordt daarbij geaccommodeerd via speciale Michelin PAX banden, die 25000 US$ per stuk kosten. Om ze te monteren kan de koper enkel in Frankrijk terecht, waar hij per set nog eens 70000 US$ betaald voor deze dienst. Het stoepgewicht van 1888 kg geeft het voertuig een kracht van 390 kW per ton.

Andere Bugatti Veyron versies

Zoals gezegd werkt de Bugatti Veyron niet met generaties, maar met verschillende versies. De originele versie werd hierboven besproken en heet voluit Bugatti Veyron EB 16.4. Een eerste afgeleide versie heet Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport en wordt gebouwd tussen 2009 en 2015. Het is een cabrio met targa dak. Aanzienlijke structurele versterkingen worden doorgevoerd om dit gebrek aan standaard dak op te vangen. Het windscherm en de rijlichten worden lichtjes aangepast. Zonder dak is de topsnelheid hier beperkt tot 369 km/u. Met tijdelijk zacht dak wordt dat zelfs slechts 130 km/u. Van deze versie worden 150 exemplaren gebouwd, waarvan de eerste 50 gereserveerd zijn voor geregistreerde Bugatti klanten.

In 2010/11 verschijnt de Veyron 16.4 Super Sport, het snelste wegvoertuig ter wereld. De auto heeft een topsnelheid van 431 km/u en is zo een krachtigere en snellere versie van de 16.4 EB. Er worden 30 exemplaren van gebouwd. De motor heeft een kracht van 880 kW en de auto biedt hiervoor een herziene, meer aerodynamische uitrusting aan. Om de ontbinding van de banden tegen te gaan wordt de topsnelheid bovendien elektronisch beperkt tot 415 km/u. Van deze Veyron verschijnen echter ook 5 zogenaamde World Record Editions, waarin de elektronische snelheidsbegrenzing wordt opgeheven om de recordsnelheid van 431,072 km/u te kunnen bereiken. De geschatte waarde van de Super Sport is 1,2 miljoen GB£.

Een derde versie heet Grand Sport Vitesse, een roadster met Super Sport motor gebaseerd op de Grand Sport. Hij heeft een maximale output van 1200 PS tegen 6400 rpm. In 2,6 seconden trekt hij op van 0 naar 100 km/u. Op normale wegen is de topsnelheid 375 km/u. Zoals gezegd is hij zo de snelste roadster ter wereld. De basisprijs is 1,69 miljoen euro.

Speciale edities van de Bugatti Veyron

Naast de 'standaard' versies wordt er ook nog een aantal speciale edities van de Bugatti Veyron Vitesse gebouwd. Een eerste is de Vitesse SE. Deze auto is geïnspireerd door de Bugatti Type 37A en wordt gepresenteerd in 2012. Het enige exemplaar wordt verkocht voor 1,74 miljoen euro.

In 2013 verschijnen er verder nog 8 exemplaren van de World Record Car (WRC) Edition. Zij worden verkocht voor 1,99 miljoen euro. In datzelfde jaar verschijnt er ook een serie van Vitesse Veyrons opgedragen aan andere racelegendes zoals Jean-Pierre Wimille, Jean Bugatti, Meo Costantini en Ettore Bugatti.

Uiteraard kan het voertuig, tot slot, ook niet ontbreken op de racetrack. Zo wordt een Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse bijvoorbeeld het snelste cabrio sportvoertuig ter wereld met een snelheid van 408,84 km/u. Het record wordt gereden op de testterreinen van de VW Groep, door de Chinese racer Anthony Liu.