Chevrolet Blazer Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Chevrolet Blazer, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Chevrolet Blazer
Alle artikelen
Test: Chevrolet Trax 1.4 Turbo – Bescheidenheid siert
Test: Chevrolet Aveo 1.6 LTZ – Uitstekend alternatief
Test: Chevrolet Corvette Stingray Convertible – You talking to me?
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Alternatieve modellen
In 1970 werd ook een versie geïntroduceerd die aangedreven werd door het achterwiel, en men had de keuze uit een 250 straight-6, een 292 straight-6, een 307 V8 of een 350 V8 motor. Op het gebied van versnellingsbakken kon men kiezen uit een 3-speed automatische versnellingsbak, een handmatige versnellingsbak met drie versnellingen en een handmatige synchromesh versnellingsbak met vier versnellingen. De Blazer was ontworpen door Chevrolet om de concurrentie aan te gaan met International Harvester Scout en de Ford Bronco welke beiden op hun beurt weer gericht waren op de Jeep CJ, die kleiner was dan andere trucks. De grote innovatie van de Blazer was dat deze simpelweg een ingekorte pick-up truck aanbood met een vergroot interieur, wat ook weer voor lagere kosten zorgde door het gedeelde productieplatform. Rond 1970 verkocht Chevrolet meer Blazers dan vergelijkbare modellen van concurrenten als Ford en Dodge en werd de Blazer zelfs als cabriolet aangeboden.
Chevrolet K5 Blazer 1973 - 1999
In 1973 onderging de Chevrolet Blazer een volledige model- en designupdate waarbij de keuze tussen achterwiel- en vierwielaandrijving behouden bleef. Hoewel Chevrolet de Blazer met achterwielaandrijving bleef produceren tot 1982 was het voornamelijk de versie met vierwielaandrijving die verkocht werd. Tot 1975 werd de Blazer Chevrolet geleverd met een verwijderbaar dak, en in 1976 werd tevens een zogeheten half-cab design geïntroduceerd. Na de update in 1973 werd het motorenaanbod uitgebreid en had men de keuze uit 307ci (alleen in 1973 verkocht), 350ci (1973-1991) en 400ci (1973-1980) small block motoren of de the 250ci Inline-6 (1973-1984). In 1981 kwam daar de 305ci bij en in 1982 werd tevens een 6.2L Detroit Diesel toegevoegd.
Aanpassingen aan de Blazer Chevrolet
Bij de tweede generatie K5 Blazers werden de achterruit en neerklapbare achterklep samengevoegd tot één geheel. Door deze aanpassing ontstond de mogelijkheid om de achterruit door middel van een handmatige of elektrische bediening in de achterklep te laten zakken. Het grote gewicht van de glazen achterruit zou volgens gebruikers ervoor gezorgd hebben dat de handmatige bediening snel versleet en dat de elektrische bediening zou oververhitten en daardoor kapot zou gaan. Bij elk modeljaar wat volgde tot 1991 werden kleine aanpassingen gedaan aan de uitrusting, de aandrijfas, het exterieur en ophanging van de Blazer. In 1992 volgde de laatste grote modelupdate waarbij de Blazer onder diverse benamingen op de markt werd gebracht, zoals de Silverado en Tahoe.
Tweedehands Blazer Chevrolet
De Blazer Chevrolet is nooit in Nederland op de markt gebracht, wat ervoor gezorgd heeft dat als tweedehands auto vrijwel elke driedeur Blazer in Nederland door een particulier of een gespecialiseerd bedrijf geïmporteerd is vanuit Amerika. De vijfdeurmodellen van Blazer werden wel in Amerika geproduceerd, maar alleen in Brazilië en Argentinië verkocht. Daarom zullen ze alleen uit deze landen afkomstig zijn. Van 2005 tot 2009 is de Blazer echter wel onder de benaming Chevrolet Tahoe verkocht in Europa. Hierdoor is bij aankoop van een tweedehands Blazer Chevrolet het bouwjaar bepalend voor de uitvoering en uitrusting.