Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
chevrolet-caprice-side

Chevrolet Caprice

1 / 3
chevrolet-caprice-side
chevrolet-caprice-back
chevrolet-caprice-front

Chevrolet Caprice Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Chevrolet Caprice, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Een echte klassieke Amerikaanse sedan

De Chevrolet Caprice is ruim 30 jaar lang een paradepaardje van Chevrolet geweest. Deze sedan met V8-motor was jarenlang populair als politie-auto en taxi. Er is dus genoeg ruimte in deze auto, zeker als je kiest voor een gebruikte Chevrolet Caprice stationwagen. Daarmee heb je genoeg ruimte om je hele gezin te vervoeren, plus een prima kofferbak om je spullen in te doen. De V8-motor bezorgt je genoeg pk's om lekker te kunnen rijden. Lees meer

Interesse in een Chevrolet Caprice

Chevrolet Caprice tweedehands auto
Chevrolet Caprice dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

De Chevrolet Caprice, ruim 30 jaar lang een populair model

In 1965 introduceerde Chevrolet de Caprice, een pakket met opties waarmee de bestaande 4-deurs Chevrolet Impala kon worden aangepast. De Chevrolet Caprice was de reactie op de Ford LTD. In het pakket van de Caprice was het interieur beter afgewerkt, met betere stoffen bekleding, houtafwerking op deurpanelen en het dashboard, een paar extra lampen en hangriemen aan de deuren. Daarnaast had het model een stijvere wielophanging, speciale wieldoppen en een optioneel vinyl dak. De auto werd aangedreven door een 4.6l V8-motor en werd in de fabriek In Arlington gebouwd.

De introductie van de Caprice bleek een succes waardoor het in 1966 een aparte topserie werd. Naast de 4-deurs sedan verschenen ook een 2-deurs coupé en een stationwagon. Het model was destijds de grootste, duurste en best uitgeruste auto van Chevrolet. De Caprice was als politiewagen zeer populair. Ook onder taxibedrijven was de Caprice een populaire auto.

In 1969, 4 jaar na de introductie, kreeg de Caprice een ingrijpende facelift. Het koetswerk kreeg scherpere lijnen, de zijruiten aan de voorkant werden niet langer onderbroken en de grille was in de bumper verzonken. De stationwagen zou voortaan door het leven gaan als de Kingswood Estate maar bleef verder als model behoren tot de Caprice-lijn.

Weer 2 jaar later, in modeljaar 1971, kwam er een Caprice die helemaal vernieuwd was. Het model werd in 1973 hernoemd tot de Caprice Classic. De voormalige Kingswood Estate stationwagon kreeg nu de nieuwe naam Caprice Estate en vanwege de oliecrisis ging Chevrolet zuinigere motoren inbouwen. In 1975 kwam de Caprice Landau, wederom een optiepakket. Hierin zaten gekleurde wieldoppen, aparte kleuren, vloermatten, veiligheidsgordels, sportieve buitenspiegels, extra emblemen en standaard een vinyl dak. In 1976 stond de 7,4 liter V8-motor voor het laatst in de catalogus vermeld.

In modeljaar 1977 verkleinde Chevrolet de afmetingen van de Caprice en de motoren werden ook kleiner. Zo kregen de sedan en de coupé een 4,1 liter zes-in-lijn motor. In 1980 en 1986 kreeg de Caprice nog een grondige facelift. In 1986 kreeg het model nieuwe achterlichten en een nieuwe grille. In 1987 kwam de luxe Caprice Classic Brougham uit met het LS-optiepakket. Deze uitvoering was nog luxer en had ook weer een vinyl dak.

In 1991 kwam er wederom een geheel nieuwe Caprice. De oude hoekige vorm was verdwenen en de auto had rondere lijnen gekregen. In 1994 kwamen er nog nieuwe V8-motoren beschikbaar en werd het interieur nog wat aangepast. De gemiddelde verkoopprijs van een Caprice lag rond de 16.000 dollar voor een model uit de jaren 80. Helaas liepen de verkopen terug vanwege de opkomst van de SUV. Dit leidde in 1996 tot stopzetting van de productie van de Caprice.

Caprice vs Chevrolet Impala

Vergelijken we de Caprice met de Chevrolet Impala dan heeft de Caprice een lagere aanschafprijs, minder pk’s en een lager koppel dan de Impala. Beide auto’s hebben achterwielaandrijving. De Impala is gasgeveerd en de Caprice heeft reguliere vering waardoor de Impala meer rijcomfort zal bieden.

Motoren

Tot 1970 zat er in de Caprice standaard een 4.6 L V8-motor van 195 pk (145 kW). Van 1971 tot 1976 zat er een 5,7 L small block V8-motor van 145 pk in de sedan en een 5,7 V8 motor van 155 pk in de stationwagon. Tussen 1977 en 1990 kreeg de stationwagen standaard de 5 liter V8 motor met maximaal 170 pk. De sedan kreeg een kleinere 4,1 liter zes-in-lijn motor.

De laatste generatie Caprice sedans, die gemaakt werd tussen 1991 en 1996, kreeg de bekende 5,0 liter V8 motor. Voor de station was er de 5,7 L99 motor verkrijgbaar. In 1994 kreeg de Caprice voor het laatst een aantal nieuwe motoren, namelijk een 4,3 V8 en de 5,7 LT1 V8 die afkomstig was uit de Corvette.

Uitrusting en opties

De uitrusting van de laatste generatie Caprice bestond uit de volgende zaken:

  • ABS
  • Airbag bestuurder
  • Verstelbare bestuurdersstoel
  • Verstelbaar stuurwiel
  • Hoofdsteunen achterin
  • Leeslampjes dashboard
  • Lichtmetalen velgen
  • Gekleurde bumpers
  • Getint glas
  • Interval ruitenwissers
  • Elektrisch verstelbare spiegels
  • Centrale deurvergrendeling
  • Keyless start
  • Stuurbekrachtiging
  • Airco
  • Cruise control

Lekker ruime auto met V8-motor

De Caprice is een langlopend model geweest van Chevrolet. Het is perfect als je liefhebber bent van ruime Amerikaanse sedans. De betrouwbaarheid maakt de auto geschikt als gezinswagen of als auto voor dagelijks gebruik. Maar ook als oldtimer blijft het voor de liefhebber een leuke auto om in te rijden.