Chevrolet Lacetti Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Chevrolet Lacetti, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Chevrolet Lacetti
Alle artikelen
Test: Chevrolet Trax 1.4 Turbo – Bescheidenheid siert
Test: Chevrolet Aveo 1.6 LTZ – Uitstekend alternatief
Test: Chevrolet Corvette Stingray Convertible – You talking to me?
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Alternatieve modellen
Chevrolet biedt de Lacetti vanaf bouwjaar 2004/2005 onder haar eigen label aan
In 2002 rolden in Zuid-Korea de eerste combis en sedans met een steile achterkant uit de serie Lacetti van de band. Voor autofabrikant Daewoo die tot 1999 onafhankelijk was, had hiermee eigenlijk een nieuw hoofdstuk in de bedrijfsgeschiedenis van start moeten gaan. Het model dat in Europa en op andere markten buiten Zuid-Korea later als Chevrolet Lacetti verkocht werd, hoorde samen met de Daewoo Nubira tot één van de eerste series die niet gebaseerd waren op een platform dat door het Amerikaanse concern General Motors (GM) ontwikkeld was. Daewoo had namelijk sinds de jaren 70 als licentieproducent met de Amerikanen samengewerkt. Maar de Aziatische financiële crisis aan het eind van de jaren 90 zorgde ervoor dat de met de Lacetti verbonden plannen niet gerealiseerd werden. In plaats van voortaan met eigen ontwikkelingen als Global Player op de wereldmarkt vertegenwoordigd te zijn, moesten de Zuid-Koreanen zich tevredenstellen met het feit dat GM vanaf 2011 de meerderheid van de bedrijfsaandelen overnam en het bedrijf veranderde in GM Daewoo. De productie van de inmiddels compleet ontwikkelde Lacetti ging van start onder leiding van de nieuwe eigenaren. GM koos er later echter voor om het model in Europa vanaf bouwjaar 2004/2005 onder de naam van zijn nieuwe Amerikaanse merk te presenteren als Chevrolet Lacetti.
In Europa wordt alleen de sedan met steile achterkant als Chevrolet Lacetti verkocht
Om marketingredenen splitste GM Daewoo de Lacetti modelfamilie, die in Azië en Zuid-Amerika van de band rolde, op veel Europese markten op. Terwijl de Chevrolet Lacetti in de rest van de wereld verkrijgbaar was als gewone sedan, als sedan met steile achterkant en als vijfdeurs combi, was hij op Europese markten vaak alleen maar in de sedanvariant met steile achterkant verkrijgbaar. De van de sedan afgeleide combis en de gewone sedans werden daarentegen op veel markten als Chevrolet Nubira verkocht.
Italiaans design en GM-motoren voor de Chevrolet Lacetti
De Chevrolet Lacetti als sedan met steile achterkant hoorde tot de klasse van de compacte personenwagens en was in 2004 het laatste model uit de serie, die twee jaar eerder van start was gegaan met de gewone sedan. Een bijzonderheid bij de Chevrolet Lacetti ten opzichte van de zustermodellen met andere carrosserievormen was dat de sedan met steile achterkant ontworpen was door het Italiaanse designbureau Italdesign. De baas en oprichter van Italdesign, Giorgetto Giugiaro, was bekend geworden als ontwerper van de VW Golf. Voor de Chevrolet Lacetti werden ottomotoren met een cilinderinhoud tussen de 1,4 en 2,0 liter in de collectie opgenomen. Deze hadden een prestatievermogen tussen de 70 kW (95 pk) en 101 kW (135 pk). De Chevrolet Lacetti was ook verkrijgbaar als dieselmodel met een 2,0 liter motor met een prestatievermogen van 90 kW (121 pk).