Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Chrysler-300C-2005-1600-14.jpg

Chrysler 300C

1 / 8
Chrysler-300C-2005-1600-14.jpg
Chrysler-300C_SRT8_Touring-2006-1600-04.jpg
Chrysler-300C_SRT8-2005-1600-0f.jpg
Chrysler-300C_SRT8-2005-1600-01.jpg
Chrysler-300C_SRT8-2005-1600-05.jpg
Chrysler-300C_Touring-2005-1600-16.jpg
Chrysler-300C-2005-1600-0f.jpg
Chrysler-300C-2005-1600-01.jpg

Sterke punten

  • Imposant design
  • Krachtige Hemi-V8-motoren
  • Ook als Touring

Zwakke punten

  • Materialen interieur
  • Verbruik
  • Originele exemplaren worden zeldzaam

Chrysler 300C Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Chrysler 300C, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:5 - 11.1s
Maximumsnelheid:209 - 274 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):203 - 337 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):7.7 - 14.2 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:5015 x 1880 x 1475 mm
Portieren:4 - 5
Kofferruimte:0 - 0 liter
Aanhangergewicht:200 - 434 kg

Aantrekkelijke Amerikaanse maffiabak

De Chrysler 300C (2004-2010) was het startschot van het salvo aan modellen die de Amerikaanse constructeur inzette om weer voet aan wal te krijgen in Europa. De 300C stamt uit de DaimlerChrysler-periode en heeft dan ook wat Mercedes-techniek overgenomen. Maar het was vooral zijn design waarmee hij opviel, met een agressieve look die hem de uitstraling gaf van een maffiabak, maar dan op een goede manier. Later kwam het model terug als Lancia Thema.

Interesse in een Chrysler 300C

Chrysler 300C tweedehands auto
Chrysler 300C dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Zijn vierkante koetswerk en zijn agressieve muil doen de Chrysler 300C opvallen, maar tegelijk is het ook een erg geslaagd design dat er allesbehalve goedkoop uitziet - toch als het om een origineel en goed verzorgd exemplaar gaat.

  • De Chrysler 300C werd gelanceerd met een 5.7 HEMI V8 van 340 pk, maar ondanks zijn ouderwetse inborst was het een moderne motor, zelfs met cilinderuitschakeling! Het toppunt van het gamma was de SRT-8 met 425 pk.

  • Om Europeanen aan te spreken, werd de Chrysler 300C ook als Touring geleverd, een meer praktische break die niets verloor van zijn uitstraling. De Touring kon je bovendien met vierwielaandrijving bestellen.

  • Naast de V8-motoren had je ook V6-blokken op benzine én op diesel, die de aanschafprijs en vooral het verbruik van de 300C binnen de perken hielden.

Alle belangrijke gegevens over de Chrysler 300C

Motoren

Bij zijn lancering in 2004 had de Chrysler 300C enkel benzinemotoren: een 2.7 V6 van 193 pk, een 3.5 V6 van 248 pk en een 5.7 HEMI V8 van 340 pk. Een jaar later kwam dan de dieselmotor, een 3.0 CRD V6 van Mercedes van 218 pk die een gemiddeld verbruik van 7,7 l/100 km kon voorleggen. In 2006 volgde de topversie, de SRT-8 met een 6,1 liter-V8 van 425 pk en 570 Nm, die in 5 seconden van 0 tot 100 km/u kon sprinten en een topsnelheid haalde van 265 km/u.

Achterwielaandrijving en een vijftrapsautomaat waren standaard op de Chrysler 300C, enkel de Touring was beschikbaar met AWD op de 3.5 V6 en 5.7 HEMI. Interessant aan de 5.7 HEMI is dat hij al in 2004 over cilinderuitschakeling beschikte om het verbruik te drukken.

Afmetingen

Met een lengte van 5,02 meter, een breedte van 1,88 meter en een hoogte van 1,48 meter (1,47 meter voor de SRT8) was de Chrysler 300C een grote sedan, ook naar de normen van vandaag. Dat had zijn weerslag op het gewicht, dat rond de 1,8 ton lag. Afhankelijk van de uitvoering kan de 300C tot 1.725 kilo trekken. De koffer van de sedan is 504 liter groot, de Touring heeft 630 tot 1.602 liter aan opbergruimte.

Uitvoeringen

De Chrysler 300C was als sedan of als Touring te bestellen en kreeg in 2008 ook een sportpakket met de naam SRT Design, dat de looks van de SRT-8 naar de minder krachtige motoren bracht. De Dodge Charger en Magnum zijn afgeleid van de 300C.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Chrysler 300C is in België een zeldzaamheid geworden, met op het moment van schrijven (november 2022) slechts 4 exemplaren in de aanbieding, bijna allemaal met een erg hoge kilometerstand, met prijzen vanaf zo’n 6.000 euro. Verbreed je de zoekopdracht, dan vind je prijzen terug vanaf zo’n 5.000 euro voor de goed gebruikte, maar ook in redelijke staat verkerende exemplaren.

Vanaf 7.000 euro begint het aanbod interessanter te worden. Omdat de 300C zo’n opvallende uitrstaling heeft, vielen ze ook in de smaak bij mensen die een dikke bak willen zonder het geld om hem te onderhouden. Let dus op dat alles origineel is gebleven en het nodige onderhoud is gebeurd. De Touring is zeldzamer dan de sedan, een Touring SRT-8 is al helemaal een zeldzaamheid. Schrik trouwens niet van de inschrijfkosten als je een 5.7 of 6.1 V8 koopt.

Design-highlights en interieur

De Chrysler 300C deed in één klap zijn makke voorganger 300M vergeten met een veel opvallender en agressiever design, dat zijn inspiratie haalde bij de Chrysler Chronos uit 1998. Het platform van de auto werd afgeleid, maar niet rechtstreeks overgenomen, van de Mercedes E-Klasse, wat de bouwkwaliteit en afwerking ten goede kwam. Bovendien was ook het onderstel van een hoge kwaliteit, waardoor de 300C de Amerikaanse reputatie van zwakke bochtenprestaties van zich kon afschudden.

Comfort en kwaliteit, op een paar details na

Ook aan boord kon je enkele Mercedes-elementen terugvinden, zoals het aircopaneel en sommige andere schakelaars. Alleen jammer dat Chrysler er vervolgens voor koos om goedkope materialen te gebruiken op het stuurwiel en het dashboard, wat de kwaliteitsindruk weer deed dalen. Qua comfort en binnenruimte heb je echter niets te klagen, met zachte maar gladde stoelen en een goede geluidsisolatie. De SRT- en SRT Design-modellen kregen sportstoelen die veel meer zijdelingse steun boden zonder aan comfort in te boeten. Optioneel kon je zelfs elektrisch verstelbare pedalen krijgen om een ideale zitpositie te bekomen, zoals bij een… Ferrari LaFerrari. Al houdt de vergelijking daar wel op.

Rijhulp en veiligheid

De Cgrysler 300C is niet getest door Euro NCAP, maar wel door de Amerikaanse veiligheidsinstanties IIHS en NHTSA, waarbij het model goede scores haalde, vooral bij frontale botsingen. In totaal zijn er 8 airbags te vinden in de 300C.

Alternatieven

De Chrysler 300C ging niet rechtstreeks de concurrentie aan met de BMW 5 Reeks, Audi A6 of zijn concerngenoot Mercedes E-Klasse, maar richtte zich eerder op klanten die een grote luxewagen zochten waar niet per se een Duitse premiumbadge op moest plakken. Denk daarbij aan de Volvo S80, Jaguar S-Type, Renault Vel Satis of de Alfa Romeo 166. Voor een tweedehandsauto zijn vooral de S80 en S-Type dan interessant, al vind je ook de Duitsers terug binnen dezelfde prijsklasse, aangezien het aanbod veel groter is.

FAQ

Kan je de Chrysler 300C nog nieuw kopen?
In de Verenigde Staten is de Chrysler 300C nog tot 2022 op de markt geweest, maar in België is enkel de eerste generatie geleverd. De tweede generatie werd als Lancia Thema op de markt gebracht van 2011 tot 2014.
Is de Chrysler 300C betrouwbaar?
Over het algemeen is de Chrysler 300C een betrouwbare auto. Veel voorkomende problemen zijn slijtage van het interieur en remschijven vooraan die ongelijk slijten of krom worden.
Hoeveel kost de Chrysler 300C?
Vanaf 5.000 euro vind je exemplaren met een hoge kilometerstand in het buitenland, vanaf 7.000 euro is de keuze aan mooie exemplaren groter van de Chrysler 300C.

Beoordelingen voor Chrysler 300C

13 Beoordelingen

4,6