Citroen 2CV - Occasion, Tweedehands auto, Auto kopen - AutoScout24

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

De "eend" zag in het jaar 1948 het levenslicht op de autoshow van Parijs. Het was eerder een ongelukkige première - de auto oogstte vanwege zijn ronde en gebogen vormen aanvankelijk veel spot en hoon. De poging, de auto te presenteren als concurrentie van de Duitse VW Kever, mislukte in eerste instantie teleurstellend. Maar dat zou in de loop van de tijd veranderen. Tot aan het laatste productiejaar in 1990 werden meer dan 5 miljoen auto's verkocht.

In 1939, tijdens de Tweede Wereldoorlog, bestond er al een prototype. De eerste 2CV's waren uitgerust met een tweecilindermotor, de zogenaamde boxermotoren, met 9 pk. Na de aanvankelijke moeilijkheden in de aanloopfase werd de "eend" in Frankrijk zo goed verkocht dat aan de vraag uit het buitenland nauwelijks kon worden voldaan. Het succes was zo doorslaggevend dat de Franse Post, wegdiensten en de Britse Royal Navy de auto in hun wagenpark opnamen. In 1950 werd een 2CV-variant in de vorm van een bedrijfswagen op de markt gebracht: de Fourgonnette. Het prestatievermogen van de 2CVs reikt van 375 tot 602 cc cilinderinhoud bij 9-29 pk en drie of vier versnellingen. Met de "eend" zijn topsnelheden van 65 tot 112 km/h te bereiken. Het verbruik is met 4,2 tot 6 liter per 100 km/h voor zowel toenmalige als huidige omstandigheden zeer zuinig

In 1988 rolde de laatste Citroën 2CV in Frankrijk van de band en in 1990 werd ook in Portugal de productie stopgezet. De Citroën AX volgde de 2CV op. De ronde vormen van de 2CV vindt men vandaag nog in veel actuele modellen terug. Nu is een echte "cult" rondom de "eend" uit Frankrijk ontstaan. Er zijn verschillende 2CV-clubs in heel Europa en talrijke speciale tentoonstellingen. Zonderlinge evenementen, zoals een 25.000 km lange Afrika-rondrit, completeren het eigen karakter van de 2CV-fan.

Mehr anzeigen