Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Nueva-Citroën-ë-Berlingo-eléctrica-2022-(1)

Citroën Berlingo III

1 / 2

Sterke punten

Praktisch ruimtewonder Frisse styling Rijdt als een auto, niet als een busje

Zwakke punten

Interieur schuwt plastic niet Prijs ë-Berlingo Vanaf 2022 enkel elektrisch

Citroen Berlingo Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Citroen Berlingo, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:10.4 - 19.9s
Maximumsnelheid:110 - 187 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):106 - 210 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):4 - 8.9 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4100 x 1710 x 1800 mm
Portieren:3 - 6
Kofferruimte:544 - 3000 liter
Aanhangergewicht:381 - 1451 kg

Praktisch ruimtewonder met het rijcomfort van een klassieke auto

In 1996 creëerde Citroën op haar eigen houtje het segment van de Ludospace: een busje omgebouwd naar personenwagen. De in 2018 gelanceerde derde generatie Citroën Berlingo houdt vast aan die fundamenten maar staat sterker dan ooit, met een ongezien rijcomfort, riante interieurdimensies en interessante motoren. Wie heeft tenslotte een crossover nodig?

Interesse in een Citroën Berlingo III

Citroën Berlingo III tweedehands auto
Citroën Berlingo III nieuwe auto
Citroën Berlingo III dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goeie redenen

  • Er bestaat op onze aardbol niets praktischer dan een ludospace. De binnenruimte is riant voor de maximaal zeven inzittenden en de koffer kan al je noden aan met zijn handige klep en lage laaddrempel.

  • Reden de eerste generaties nog wat archaïsch, dan zet de derde generatie Berlingo een serieuze stap voorwaarts op vlak van rijcomfort en isolatie. Dit is al lang geen busje op wielen meer. Wel gewoon een uit de kluiten gewassen personenauto.

  • Schuifdeuren blijven een geniale feature op een auto als je kids hebt.

  • Citroën’s frisse styling met Airbumps werkt ook op dit busje. Waardoor je moeilijk kan zeggen dat de Berlingo er saai uit ziet.

Alle belangrijke gegevens over de Citroën Berlingo III

Motoren

Bij zijn lancering in 2018 pronkt de derde generatie Berlingo met een degelijk - maar relatief beperkt - motorenpalet. Zo was er een diesel en benzine en kwam er in 2021 een elektrische versie van de Berlingo bij die in 2022 de verbrandingsmotoren op pensioen stuurde.

Aan de benzinekant gebruikt de Berlingo de overbekende 1.2-liter driecilinder turbobenzine van het Franse merk. Die is 110 of 130 pk sterk en beschikt standaard over een manuele zesbak. Optioneel kan je de 1.2 PureTech uitrusten met een 8-trapsautomaat (EAT8).

Dieselrijders vinden hun gading bij een 1.5-liter viercilinder turbodiesel met 110 of 130 pk. Die gaat door het leven als 1.5 BlueHDI en kan optioneel verkregen worden met de 8-trapsautomaat (EAT8).

Sinds 2021 is er ook een elektrische versie van de Berlingo. Die gaat door het leven als ë-Berlingo en maakt gebruik van een 136 pk sterke elektromotor op de vooras. Onder de carrosserie verstoppen de Fransen dan weer een accu van 50 kWh, goed voor een theoretische range van 285 km. Laden kan aan 11 kW AC en 101 kW DC.

Afmetingen

Met de introductie van de derde generatie Berlingo spreekt Citroën van twee lengteversies. Zo is er een versie “M” van 4.4 meter en een versie “XL” van 4.75 meter. Zowel de korte als de lange versie kan je desgewenst uitrusten met 7 zitplaatsen (5 standaard). De XL geniet uiteraard van extra ruimte in de koffer.

Over die kofferruimte gesproken, de Berlingo M slikt 775 liter (597 liter met derde zitrij) terwijl de Berlingo XL die ruimte ziet groeien tot 1.050 liter (850 l met derde zitrij). Gooi je in de Berlingo XL de tweede en derde zitrij plat, dan spreek je over vlot 4.000 liter! Dat zijn cijfers waarmee de Berlingo het gros van crossovers en SUV’s in hun onderbroek zet. Waardoor het nog steeds duidelijk is: wie op zoek is naar ruimte keert best zijn blik naar de ludospace.

Uitvoeringen

Citroën zet haar derde generatie Berlingo in de showroom in vijf verschillende uitvoeringen. Het basismodel Start is de meest rudimentaire variant met onder andere 1 schuifdeur en een focus op standaard veiligheidsuitrusting (noodrem, cruisecontrole, rijstrookassistent). Daarboven staan Live en Feel. Waarbij Live focust op de standaarduitrusting en Feel het geheel verder mooi aankleedt. Shine kan je zien als de topversie van de Berlingo met zowat alle toeters en bellen. Exclusief voor Shine is het XTR-pakket dat de Berlingo zegent met offroadlooks. Tenslotte is er ook nog de Berlingo Club, die uitvoering is enkel beschikbaar voor de Berlingo Van lichte bedrijfswagen Omdat Citroën de optielijst relatief goedkoop houdt, zijn Berlingo’s vaak à la carte samengesteld. Daardoor kan een Live beter uitgerust zijn dan een Feel. Zoek je dus tweedehands een Berlingo, dan moet je vooral focussen op de opties die je zoekt in je volgende auto (denk: Apple CarPlay, zeven zitplaatsen, afzonderlijk openende achterruit, head-updisplay...).

Nieuw- en tweedehandsprijzen

In 2018 kende de Berlingo III een instapprijs van 17.400 euro (1.2 Puretech 110 MAN6 M start). De prijsvork loopt door tot 30.110 euro (1.5 BlueHDI 130 XL) in het geval van de modellen met klassieke verbrandingsmotor. De elektrische ë-Berlingo die in 2021 werd geïntroduceerd en in 2022 de énige motorkeuze voor de Berlingo werd heeft een basisprijs van 36.550 euro.

Op de tweedehandsmarkt start de derde generatie Berlingo rond de 25.000 euro. Daarbij is er geen noemenswaardig verschil tussen benzine- of dieselvarianten. Specifiek op zoek naar een Berlingo XL? Dan starten de prijzen aan 26.000 euro.

Design-highlights en interieur

Deze derde generatie van de Berlingo krijgt Citroën’s nieuwe designtaal die voor het eerst werd getoond op de C4 Cactus. Daardoor frivole accenten, Airbumps en zachte lijnen. Het interieur is echter de grootste blikvanger. Niet enkel omdat het nog praktischer is als voordien maar ook hypermoderne snufjes introduceert zoals een head-updisplay.

Airbump en kleurrijke accenten

Zag je in 2018 een nieuwe Citroën op de straat rond rijden, dan was de kans groot dat die een “Airbump” op de flank had, een soort van plastic bubbel om de carrosserie te beschermen. Een designfeature die natuurlijk niet kon ontbreken op de nagelnieuwe Berlingo. Al bleef de Airbump subtiel onderaan de flank. Desalniettemin kan je gerust stellen dat de Berlingo III er alles aan doet om zijn busjes-imago van zich af te werpen. Met kleurrijke accenten op de carrosserie en een zwierig lijnenspel (tot achteraan de rechte kofferklep uiteraard).

Head-updisplay en Modutop

Binnenin de Citroën Berlingo valt natuurlijk meteen één ding op: de overvloed aan ruimte! Toch zullen de meest veeleisende klanten andere zaken opvallen. Zoals de fraaie duotone stoeltjes, het (optionele) head-updisplay en zaken zoals Apple Carplay. De Berlingo is geen rudimentair busje voor personen. Helemaal leuk wordt het met de Modutop: een panoramisch glazen dak met centraal opbergvak en extra zwevende opbergruimtes bovenaan de koffer. Niet enkel mooi qua design maar ook goed voor 186 liter aan extra opbergruimte!

Rijhulp en veiligheid

Bij zijn debuut in 2018 scoorde de Citroën Berlingo III vier van de vijf sterren op de Euro NCAP-crashtests. Hoewel gebaseerd op een bestelbusje kan de Berlingo beschikken over zowat alle courante veiligheidsitems zoals een rijstrookassistent, noodrem, adaptieve cruisecontrole, 360°-camera en zo voort.

Alternatieven

Hoewel de derde generatie Citroën Berlingo een ruim aanbod aan alternatieven kent, is het verhaal net iets complexer. Zo werden rivalen Peugeot Rifter (voordien Partner), Opel Combo Life en Toyota ProAce Life Verso samen met de Berlingo ontwikkeld, waardoor ze schermen met exact dezelfde motoren, uitrusting, dimensies en interieurruimte. Renault heeft haar eigen alternatief in de vorm van de Kangoo dat dan weer door Mercedes wordt gebruikt voor de T-Klasse. Tenslotte biedt Ford nog de Tourneo Connect en Volkswagen de Caddy aan.

FAQ

Is de Citroën Berlingo nog verkrijgbaar met verbrandingsmotoren?
Sinds 2022 is de Berlingo enkel verkrijgbaar als elektrische ë-Berlingo. Toen haalde Citroën dus alle verbrandingsmotoren uit het gamma.
Hoever rijdt de elektrische Citroën ë-Berlingo op een volle accu?
Citroën belooft een elektrisch rijbereik van 285 kilometer uit de standaard 50 kWh-accu. In de praktijk blijkt de elektrische ë-Berlingo echter flink wat stroom te verbruiken, en moet je vooral bij regelmatig snelweggebruik al weer naar de lader na een kleine 200 kilometer.

Beoordelingen voor Citroen Berlingo

99 Beoordelingen

4,4