Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Citroën Nemo AS24 1

Citroën Nemo

1 / 4
Citroën Nemo AS24 1
Citroën Nemo AS24 2
Citroën Nemo AS24 3
Citroën Nemo AS24 4

Sterke punten

  • Compacte buitenmaten
  • Slimme binnenruimte
  • Volwassen rijgedrag

Zwakke punten

  • Beperkte veiligheidsuitrusting
  • Zwakke motoren
  • Weinig geluidsisolatie

Citroen Nemo Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Citroen Nemo, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:15 - 17.8s
Maximumsnelheid:151 - 157 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):107 - 152 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):4.1 - 6.6 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:3960 x 1720 x 1720 mm
Portieren:5 - 6
Kofferruimte:356 - 2500 liter
Aanhangergewicht:440 - 535 kg

Compacte maten, gedeelde techniek

Auto’s worden iedere generatie groter, en dat geldt ook voor bestelwagens. Daarom gingen Citroën en Peugeot in 2007 in zee met Fiat om een functionele bestelbus te bouwen met de buitenmaten van een stadswagen. Het resultaat kwam in de vorm van de Peugeot Bipper, de Fiat Fiorino en deze Citroën Nemo.

Interesse in een Citroën Nemo

Citroën Nemo tweedehands auto
Citroën Nemo dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Heb je een klein bedrijf in een stedelijke omgeving, dan kan je maar moeilijk om deze Citroën heen kijken. Hij biedt het gebruiksgemak en de laadruimte van een bestelwagen, maar dan in een veel compactere vorm.

  • In bestelwagenvorm is de laadruimte van de Nemo zelfs zo ruim, dat je er een volledig Europallet in kwijt kan. Dat zou je hem op het oog niet nageven…

  • Daarnaast kon je de Nemo ook als ‘Multispace’ met vijf zitplaatsen bestellen, zodat hij plots de ideale, compacte gezinswagen werd.

  • Omdat de Nemo, net als de Fiorino en de Bipper, zijn platform deelt met de Fiat Punto, beschikt de auto over verrassend volwassen rij-eigenschappen.

Belangrijke gegevens

Motoren

De Citroën Nemo deelt zijn platform met de Fiat (Grande) Punto, en ook de motoren zijn daar dus afkomstig. De Nemo koos echter enkel voor de zwakkere blokjes, dus het aanbod is aanzienlijk beperkter.

Zo stond er doorheen het leven van de Citroën slechts één benzinemotor in het aanbod, een 1.4-literblokje zonder turbo. In die vorm stuurde de Nemo 73 pk naar de voorwieltjes. De benzinemotor bleef echter maar in het gamma tot 2010, wanneer enkel de dieselmotoren overbleven. Daar ging het aanvankelijk eveneens om een 1.4-literblok van de Hdi-familie van Citroën en Peugeot, goed voor een vermogen van 70 pk op de voorwielen. Later kreeg de Nemo de 1.3-liter MultiJet-motor van Fiat, waarmee hij 75 pk haalde.

Afmetingen

Het grootste verkoopargument voor de Citroën Nemo waren zijn kleine afmetingen. Zo is het bestelbusje maar 3,86 meter lang, 1,71 meter breed en 1,72 meter hoog. Daarmee is hij bijna een halve meter korter dan een Citroën berlingo van die tijd. De Nemo is zelfs compacter dan een Citroën C3 stadswagen, en dus minstens even eenvoudig om te parkeren.

Ondanks die beperkte buitenmaten is de Nemo toch een klein ruimtewonder binnenin. Zo vind je voorin riant plaats voor twee, en is de laadruimte in de bestelwagenversie groot genoeg om er een compleet Europallet in te transporteren. Kies je voor de ‘Multispace’-personenversie, dan vind je een bank achterin voor drie personen, en nog eens 356 liter koffervolume daarachter.

Varianten

De Citroën Nemo was verkrijgbaar in twee varianten: als Nemo Van (bestelwagen) en als Nemo Multispace (personenwagen). Niet alleen het aantal zitplaatsen, maar ook de uitrusting variëerde aanzienlijk. Zo kreeg de gezinswagen standaard elektrische ramen, schuifdeuren achteraan, centrale vergrendeling en zij- en passagiersairbags terwijl de bestelwagen enkel een airbag voor de bestuurder bood.

Prijzen

De Citroën Nemo is niet meer nieuw verkrijgbaar, dus je bent aangeweze op de tweedehandsmarkt indien je er eentje wil. Daar vind je vroege bestelwagens met de oude 1.4-liter dieselmotor vanaf nog geen 3.000 euro, en voor eentje van na 2011 met de nieuwere 1.3-diesel moet je eerder 5.000 euro over hebben. Een knap onderhouden Nemo Multispace van de latere bouwjaren kost je nog steeds niet zoveel: reken op ongeveer 7.000 euro.

Design

Buitenzijde

De Citroën Nemo, Peugeot Bipper en Fiat Fiorino/Qubo delen het grootste deel van hun design, op een paar details na. Zo verschillen de motor- en achterklep enigszins om een eigen plaatsing van de merktekens toe te laten. De samenwerking werd enigszins gedomineerd door Fiat, die de busjes mocht bouwen op de basis van zijn Grande Punto. Toch past de Nemo ook mooi binnen het gamma van Citroën aangezien bij het design een mooie compromis gevonden werd tussen de elementen van de Fiat Doblo en die van de ook gelijkaardige Citroën Berlingo en Peugeot Partner. Zo voelt de Nemo gewoon aan als het kleinere broertje van de iconische Berlingo.

Binnenzijde

Binnenin bleef alles wel wat meer herkenbaar als komende van Fiat. Zo herkennen Punto-rijders waarschijnlijk het stuurwiel en ook de metertjes en de versnellingspook nemen eerder een Fiat-stijl aan dan een Citroën- of Peugeot-stijl. Verder ziet het interieur er in de bestelversies vooral utilitair uit, maar de Multispace-personenversie giet daar Citroën-gewijs een guitiger sausje over. Dat bereikt de gezinswagen dankzij grappige kleurtjes en motiefjes voor de bekleding, terwijl je tegen een meerprijs zelfs een multifunctiestuur kon krijgen.

Veiligheid

De Citroën Nemo kwam er niet te best vanaf in zijn Euro NCAP-botsproeven. Zo behaalde hij amper drie op vijf sterren, en dat ligt natuurlijk aan de beperkte veiligheidsuitrusting van zijn basisversies. Zo zijn er geen airbags achterin, zijn zijdelingse gordijnairbags en zelfs een airbag voor de voorste passagier optioneel voor de bestelwagen en werd het model pas standaard uitgerust met stabiliteitscontrole (ESP) nadat hij tijdens de ‘moose-test’ uitgevoerd door de Duitse ADAC kantelde in 2010. Voor de Multispace-personenversies valt het allemaal best mee, maar het loont toch om na te kijken welke veiligheidsuitrusting er bij aankoop aangevinkt werd.

Alternatieven

De Citroën Nemo werd zij-aan-zij ontwikkeld met de Fiat Fiorino/Qubo en de Peugeot Bipper, dus dat zijn de meest voor de hand liggende concurrenten. Daarbuiten is het aandeel aan bestelwagens met zo’n compacte afmetingen relatief beperkt. Enkel Renault heeft een ‘Compact’-versie van zijn iconische Kangoo en Ford biedt een Transit Courier aan, al is die alweer wat groter dan een Nemo.

FAQ

Is de Citroën Nemo een lichte vracht?
Indien je de Citroën Nemo als bestelwagen vindt, valt hij in het fiscale regime van de lichte vrachtwagens. De Nemo Multispace met vijf zitplaatsen beantwoordt daaraan niet, dus daarvoor betaal je in België wel de volle pot aan belastingen.
Is de Citroën Nemo betrouwbaar?
De Citroën Nemo is een relatief betrouwbare auto. Qua elektronica valt hij onder de categorie ‘wat er niet op zit, kan niet stuk’ en ook motorisch heeft hij geen verkeerde reputatie. Vooral de oudere 1.4 Hdi-diesels hebben een onverwoestbare reputatie. De 1.3-litermotor van Fiat die nadien kwam is wat gevoeliger voor elektrische storingen, maar ook hier valt het al bij al best mee.

Beoordelingen voor Citroen Nemo

5 Beoordelingen

4,0