Dacia tweedehands & goedkoop via AutoScout24.be kopen

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Het merk Dacia is voor Roemenië ongeveer hetzelfde wat Volkswagen voor Duitsland is, een autofabrikant, wiens focus niet op absolute sportiviteit, op de modernste techniek of op een exclusieve uitrusting ligt, maar die wel rekening houdt met mensen met een iets kleinere portemonnee. Dit fenomeen kent in het voormalig communistische Roemenië ook nu nog een veel grotere traditie dan in West-Europese landen, laat staan op de Amerikaanse markt. Dacia levert auto's tegen lage prijzen, die echter zonder meer vergeleken kunnen worden met middenklasseauto's van andere fabrikanten.

De naam van de Roemeense fabrikant herinnert aan de vroegere aanduiding van het land onder Romeinse heerschappij, de provincie Dacië. Het merkteken, een blauw schild met de merknaam in het bovenste gedeelte, ontstond na verandering van de firmanaam van UAP in de huidige naam. Tegenwoordig is Dacia een volledige dochteronderneming van het Franse Renault-concern.

De samenwerking van de Roemenen met de Franse autofabrikant kent een lange traditie. In 1968 werd het concept van de Renault 8 overgenomen en ontwikkelde men de Dacia 1100. Ook de in 1969 in serieproductie genomen Dacia 1300 is gebaseerd op een licentie van de Renault 12 en is de meest verkochte auto in dit Oost-Europese land; bijna 2 miljoen rolden er van de band in Pitesti. Ook de modellen die eind jaren 70 in Roemenië op de markt kwamen, zijn gebaseerd op de technologie van Renault. Na een terugval van de verkoopcijfers in het thuisland vanwege de concurrentie door Westerse tweedehands auto's ging Dacia even een samenwerking met Peugeot aan, wat resulteerde in de ontwikkeling van de Dacia Nova. In 1999 werd Dacia tenslotte volledig overgenomen door Renault en vanaf dat moment komen alle motoren rechtstreeks uit de fabrieken van de Fransen. Voor het eerst in de geschiedenis van de onderneming werden er ook voertuigen met dieselmotoren gebouwd.

Als topper op de Europese markt ontpopte zich al in de jaren 70 de Dacia Pick-Up met tweezitscabine, die tot 2006 werd gemaakt. Ook de Dacia Drop Side met zijn brede laadvlak en de Double Cab met zijn vijfpersoonscabine werden goed verkocht. In 2006 moesten deze modellen echter wijken voor de modernere Dacia Logan, het huidige slagschip van het Roemeense bedrijf. De Logan is naast een aantal utilitaire voertuigen het enige beschikbare model op de Duitse automarkt.

De Dacia Logan is in Afrika, Zuid-Amerika en Oost-Europa als rechtstreekse opvolger van de Dacia Solenza verkrijgbaar, in Duitsland zijn twee verschillende modellen leverbaar. In delen van Zuid-Amerika en Rusland rijdt de auto ook onder de merknaam van de Franse eigenaar Renault. Er worden drie verschillende benzinemotoren van Renault aangeboden. Een 1,4-liter-MPI met 75 pk, een 1,6-liter-MPI met 87 pk en een 1,6-liter-MPI met 16V die 105 pk op het asfalt overbrengt. Het verbruik van deze drie motoren is laag en schommelt tussen de 6,8 en 7,2 liter benzine. De dieselmotor drinkt daarentegen maar 4,7 liter per 100 kilometer, heeft een cilinderinhoud van 1,5 liter en is met 68 en 88 pk beschikbaar.

De standaarduitvoering van de Dacia Logan heeft een kofferruimtevolume van 510 liter. Als opgewaardeerde uitvoeringen zijn de Dacia Logan Ambience, de Dacia Logan Lauréate en de Dacia Logan Prestige leverbaar. Tegen een geringe meerprijs verkrijgt men een elektrapakket of een geluid-en-airco-pakket, dat voor meer comfort moeten zorgen. Ook de opties handmatige airconditioning, metalliclak of stuurbekrachtiging, die bij sommige uitvoeringen niet standaard is, kunnen worden bijbesteld. Verschillende toebehoren zoals imperiaals, stoelbekleding of kofferruimteschaal ronden de accessoirepakketten af. Met de 'styling kit' met spoilers, zij- en frontlijsten kan van de standaarduitvoering van de Dacia Logan gemakkelijk een sportief ogende wagen worden gemaakt.

Ook als stationwagon MCV levert de Dacia Logan waar voor zijn geld. De bagageruimte behelst bij deze variant 700 liter, de wielbasis is met 27cm verlengd. In de Ambiance-uitvoering is een extra omklapbare achterbank met 2 zitplaatsen aanwezig. Daarnaast zijn er extra zijraampjes en extra verlichting aanwezig. In de Lauréate-versie is het elektrapakket met elektrische raambediening en centrale portiervergrendeling reeds standaard aanwezig. Ook mistkoplampen en een dakreling zijn hier standaard.

Mehr anzeigen