Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
dacia-break-l-01.jpg

Dacia Break

Interesse in een Dacia Break

Onze expertise over jouw zoekopdracht

De Dacia Break ontstaat op basis van de Renault 19

Sinds de Roemeense autofabrikant Dacia eind jaren ’60 was begonnen met het produceren van personenauto’s, coí¶pereerden de Roemenen bij de ontwikkeling en vervaardiging van hun sedans en combi’s met het Franse concern Renault. Uiteindelijk nam Renault in 1999 Dacia volledig over. Terwijl Fiat in Polen op basis van een in de jaren ’30 behaald succes de Polski Fiat mee ontwikkelde, hielden de Fransen zich in Roemenië ten tijde van het communisme er mee bezig om constructieplannen aan hun partner te verkopen en het zo mogelijk te maken om Dacia onder hun eigen label modellen als de Renault 8 te laten reproduceren. Ook van de in 1969 in Frankrijk als sedan en combi gepresenteerde Renault 12 kochten de Roemenen de licentierechten en startten ze de productie met de Dacia 1300. Dit tot 2004 geproduceerde model vormde de basis voor de eerste combi van het merk. Naar Frans voorbeeld werd de combi Break genoemd. De Dacia Break kwam als importauto naar West-Europa. De Dacia Break kwam voorzien van een andere carrosserie tevens uit als een model met open laadbak. Deze werd als Dacia Pick-up aangeboden. De Dacia Break werd opgevolgd door de combi’s uit de in 2004 geïntroduceerde modelserie Dacia Logan. De Pick-up op basis van de Dacia Break werd daarentegen nog tot 2006 geproduceerd.

De Dacia Break wordt in 1973 op de markt gebracht

De op de Renault 12 gebaseerde Dacia Break rolde in Roemenië voor het eerst in 1973 als Dacia 1300 van de band en kwam voor de export ook onder de naam Dacia Denem of Dacia Break op de markt. Het design van de Dacia Break werd in de loop van de jaren tot aan het einde van de productie in 2004 meermaals gemoderniseerd en ook qua techniek bleef bij de Dacia Break niet alles bij het oude. De nieuwere Dacia Break modellen waren in de topuitvoering zelfs met elektrisch bedienbare zijruiten en een vijfversnellingsbak uitgerust. Kopers van de Dacia Break moesten het echter tot aan het einde van de productie in 2004 zonder veiligheidssystemen als ABS of ESP stellen.

De verschillende Dacia Break versies van 1980 tot 2004

De eerste modernisering aan het uiterlijk van de auto vond plaats in 1980, toen de nieuwe serie 1310 van de Dacia Break geïntroduceerd werd. In plaats van de eerst rechthoekige koplampen had de auto nu vier ronde koplampen en een zwart kunststoffen radiatorrooster. Tussen 1989 en 1993 kwamen er wederom licht veranderde versies van de Dacia Break op de markt. In 1998 werd de laatste generatie van de Dacia Break geproduceerd. Deze generatie had een smaller radiatorrooster en was trapezevormig rond de koplampen.

De Dacia Break CLi als topversie vanaf 2000

Vanwege de robuuste techniek stond de Dacia Break in Oost- en West-Europa bekend als betrouwbare en makkelijk te repareren combi. Als benzinemodel werd de Dacia Break afhankelijk van het bouwjaar aangeboden met een motor met een cilinderinhoud van 1,2 liter of 1,3 liter als lichtste motorversie. Deze versies van de Dacia Break hadden een prestatievermogen tot 56 kW (76 pk). Twee verdere uitvoeringen van de Dacia Break die ter beschikking stonden hadden motoren met een cilinderinhoud van 1,4 liter en 1,6 liter. Bij deze modellen steeg het prestatievermogen tot 72 kW (98 pk). De tussen 2000 en 2004 aangeboden topversie Dacia Break CLi met benzine injectiemotor kwam tot een snelheid van zo’n 150 m/u.