Daewoo tweedehands & goedkoop via AutoScout24.be kopen

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

In 2005 wordt uit de Zuid-Koreaanse autofabrikant Daewoo het Amerikaanse merk Chevrolet

Terwijl de Japanse auto-industrie in de jaren ’70 expandeerde en Japanse autofabrikanten hun producten wereldwijd aan gingen bieden, kwam er in buurland Zuid-Korea een ontwikkeling op gang die met tijdelijke vertraging het Japanse voorbeeld volgde. Pas begin jaren ’90 werden de voordelige auto’s van fabrikanten als Hyundai, Kia en Daewoo in Europa in de economyklasse en compacte klasse geïntroduceerd. Als oudste autofabrikant van Zuid-Korea werkte het in 1937 opgerichte bedrijf Daewoo bij zijn exportoffensief samen met de Amerikaanse fabrikant General Motors (GM). Na de miniauto Daewoo Tico presenteerde Daewoo in 1995 als één van de eerste modellen voor Europa de op de Opel Kadett gebaseerde compacte auto Daewoo Nexia. De door Daewoo zelf ontwikkelde kleine auto Matiz betekende drie jaar later de doorbraak op de Europese markten voor de Zuid-Koreanen. Vanwege de consolidering van de Zuid-Koreaanse auto-industrie eind jaren ’90 verloor Daewoo echter zijn zelfstandigheid en GM kreeg in 2002 de meerderheid van het bedrijf in handen. Vanaf 2005 werd de merknaam Daewoo buiten Zuid-Korea uiteindelijk afgeschaft en de voertuigen uit Zuid-Koreaanse productie kwamen wereldwijd onder het GM traditiemerk Chevrolet op de markt.

Daewoo is sinds 1991 met compacte modellen op de Europese markten vertegenwoordigd

Met de miniauto Daewoo Tico, die in wezen nog een bijgewerkte versie van de Suzuki Alto was, boekten de Zuid-Koreanen vanaf 1991 vooral in de Oost-Europese landen al een succes. Vervolgens verscheen vanaf 1998 in een nieuw, Italiaans design zijn opvolger Daewoo Matiz. De Matiz werd nu ook in West-Europa de imagodrager van Daewoo. De tweede generatie van de Daewoo Matiz rolde in 2001 van de band en in het voorjaar van 2010 werd de serie bij de invoering van een nieuwe voertuiggeneratie omgedoopt tot Chevrolet Spark. Daewoo was vanaf 2004 bovendien in de economyklasse vertegenwoordigd met de hatchback Daewoo Kalos, die vanaf 2005 bij de reorganisatie van GM omgedoopt werd tot Chevrolet Kalos en een jaar later als Chevrolet Aveo ook als normale sedan in Europa verkrijgbaar was.

In 1994 waagt Daewoo zich in de compacte klasse

De in samenwerking met GM van de Opel Kadett afgeleide Daewoo Nexia was in 1994 het eerste model waarmee de Zuid-Koreanen zich in de Europese compacte klasse waagden. De Nexia werd in 1997 opgevolgd door de Daewoo Lanos, die in 2004 op zijn beurt weer werd opgevolgd door de Daewoo Lacetti. Na de naamsverandering van het merk veranderde de naam van de Daewoo Lacetti in Chevrolet Lacetti, die als sedan en combi onder de eigen naam Chevrolet Nubira en sinds 2009 als Chevrolet Cruze verkocht werd. De collectie werd uitgebreid met de op de Nubira gebaseerde compacte MPV Daewoo Rezzo, die vanaf 2000 acht jaar lang in de collectie bleef.

De middenklassemodellen van Daewoo

De eveneens in samenwerking met GM ontwikkelde Daewoo Espero, die gebaseerd was op de techniek van de Opel Ascona, was in 1995 de eerste sedan die de Zuid-Koreanen in de middenklasse voor Europese kopers aanboden. Het model kwam in 1997 in een gemoderniseerde versie als Daewoo Leganza op de markt, waarna deze in 2002 door de nogmaals duidelijk langere Daewoo Evanda werd opgevolgd. In 2006 presenteerde GM de door Daewoo in Zuid-Korea geproduceerde opvolger Chevrolet Epica.