Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
daihatsu-copen-l-01.jpg

Daihatsu Copen

Daihatsu Copen Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Daihatsu Copen, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:9.5 - 11.7s
Maximumsnelheid:160 - 180 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):140 - 151 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):6 - 6.4 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:3395 x 1475 x 1245 mm
Portieren:2
Kofferruimte:0 - 0 liter
Aanhangergewicht:190 - 210 kg

Interesse in een Daihatsu Copen

Daihatsu Copen tweedehands auto
Daihatsu Copen dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

De Daihatsu Copen wordt in 2002 in Japan gepresenteerd


In grote Japanse steden zijn miniauto’s al vele decennia lang bepalend voor het straatbeeld. Dat komt doordat de auto’s fiscaal voordelig zijn, lage onderhoudskosten hebben en weinig ruimte in beslag nemen. Deze speciale voertuigklasse met een bijzonder kleine cilinderinhoud van circa 0,6 liter is in Japan bekend onder de naam ‘Kei-car’. Hier is het niet ongebruikelijk dat deze auto’s in de meest verschillende carrosserievormen aangeboden worden. Daartoe behoren vierdeurs sedans, hoge micro-MPV’s, bedrijfswagens met een klein laadoppervlak en vierwielaangedreven Kei-cars in offroad-look. In Europa werden de Japanse micromodellen sinds de jaren ’80 aanvankelijk meestal met grotere motoren in sedanvorm aangeboden. Maar de Japanse fabrikant Daihatsu, die voor de meerderheid tot het Toyota-concern hoort, maakte de Europeanen later met de veelzijdigheid van Kei-cars bekend. Naast de klassieker Daihatsu Cuore verschenen er micro-MPV’s zoals de Daihatsu Move en kleine terreinwagens zoals de Daihatsu Terios of de Daihatsu Hijet op de markt. In 2002 breidden de Aziaten hun collectie uit met een nieuw model. Deze Daihatsu Copen was de eerste micro coupé-cabriolet uit de bedrijfsgeschiedenis.


De Daihatsu Copen wordt in Europa aanvankelijk met het stuur aan de rechterkant verkocht


Zo ongebruikelijk als de vormen en afmetingen van de Daihatsu Copen op veel Europeanen overkwamen, zo ongebruikelijk was ook de verkoopstrategie van de Japanners: ze brachten hun kleine coupé-cabriolet weliswaar twee jaar na de productiestart in Japan ook naar Europa, maar aanvankelijk was hij daar toen alleen verkrijgbaar in de originele Japanse versie. Dat hield in dat het stuur aan de rechterkant van de auto zat. Pas in bouwjaar 2006 kwam de fabrikant met een omgebouwde versie waarbij het stuur aan de linkerkant zat, zoals de meeste Europeanen gewend zijn.


De Daihatsu Copen wordt uitgerust met een vouwbaar dak uit aluminium


Met zijn gewicht van circa 850 kilogram leek de Daihatsu Copen in de klasse van de klassieke Britse roadsters te passen toen er in deze klasse nog meer waarde aan purisme dan aan comfort gehecht werd. Het design van de Copen had echter niks gemeenschappelijk met Britse voorgangers. Met zijn circa 3,40 meter lange, 1,47 meter brede en 1,24 meter hoge carrosserie was hij een opvallend rondvormige verschijning in de cabrioletklasse. De beslissing om de Daihatsu Copen als coupé-cabriolet te construeren voldeed daarentegen wel weer aan de trend. Een bijzonderheid bij het vouwdak was dat deze uit het lichte metaal aluminium bestond. De Daihatsu Copen die vanaf 2006 in Europa verkrijgbaar was, was uitgerust met een 1,3 liter ottomotor met een prestatievermogen van 64 kW (87 pk).

Beoordelingen voor Daihatsu Copen

1 Beoordelingen

5,0