Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
daihatsu-materia-l-01.jpg

Daihatsu Materia

Daihatsu Materia Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Daihatsu Materia, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:10.8 - 13.7s
Maximumsnelheid:164 - 170 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):156 - 176 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):6.6 - 7.5 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:3800 x 1690 x 1635 mm
Portieren:5
Kofferruimte:0 - 0 liter
Aanhangergewicht:530 - 575 kg

Interesse in een Daihatsu Materia

Daihatsu Materia tweedehands auto
Daihatsu Materia dealeraanbiedingen

Alle artikelen

De mini-MPV Daihatsu Materia komt in 2007 op de markt


Dat miniauto’s niet altijd tweedeurs mini-sedans met praktische, rechthoekige vormen hoeven te zijn, bewees de Japanse miniautospecialist Daihatsu vanaf de late jaren ’70 ook in Europa. Plaatsgebrek in Japanse steden en belastingvoordeel voor kleine voertuigen met lichte motoren en een cilinderinhoud van maximaal één liter droegen ertoe bij dat zich hier een voertuigklasse ontwikkelde die bekend werd onder de naam Kei-car. Toen Daihatsu zich in 1977 voor het eerst op de Europese markt waagde met het model Wildcat, trok deze kleine terreinwagen alleen al de aandacht vanwege het feit dat Europese producenten geen vergelijkbare modellen in de collectie hadden. Datzelfde gold nog steeds toen de inmiddels bij Toyota horende autofabrikant bijna dertig jaar later de Daihatsu Copen in Europa presenteerde. De auto was toen een echte eyecatcher in de roadsterklasse. Vervolgens brachten de Japanners in 2007 hun eerste MPV op de markt, die natuurlijk eveneens trouw bleef aan de traditie van de miniauto’s en onder de naam Daihatsu Materia op de Europese markten verkocht werd.


Met zijn compromisloze kubusvorm benut de Daihatsu Materia zijn interieur optimaal


De Daihatsu Materia was gebaseerd op het platform van de sedan Daihatsu Sirion, waarvan in 2005 een nieuwe generatie gepresenteerd was. Voor de kleine MPV verlengden de constructeurs de wielbasis naar 2,54 meter en ontwierpen ze een carrosserie met vijf deuren. Deze werd 3,80 meter lang en circa 1,70 meter breed. Daarmee overtrof de Daihatsu Materia duidelijk de afmetingen van de Sirion. Opvallende kenmerken van de Daihatsu Materia waren het feit dat zijn achterkant nauwelijks uitstak en zijn hoogte van 1,64 meter. Dankzij deze constructie kon de compromisloos kubusvormige carrosserie zijn interieur optimaal benutten. Concreet wilde dat zeggen dat de Daihatsu Materia plaats bood voor vijf passagiers, die een laadvolume van bijna driehonderd liter tot hun beschikking hadden. Dit laadvolume kon bereikt worden door de achterste zitbank een stuk naar voren te schuiven. Wanneer deze zitbank gewoon naar achteren stond, beschikte de Daihatsu Materia echter nog steeds over een laadvolume van 181 liter.


De motoren en aandrijvingen voor de Daihatsu Materia


De Daihatsu Materia werd aangeboden als benzinemodel in twee verschillende prestatiecategorieën. Het basismodel beschikte over een 1,3 liter ottomotor met een prestatievermogen van 67 kW (91 pk). De grotere variant had een 1,5 liter motor met een prestatievermogen van 76 kW (103 pk). Dit model was optioneel ook met vierwielaandrijving verkrijgbaar. Het gemiddelde brandstofverbruik lag tussen de 6,6 en 7,3 liter (156 tot 176 g/km CO2).

Beoordelingen voor Daihatsu Materia

1 Beoordelingen

5,0