Daihatsu Move Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Daihatsu Move, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Daihatsu Move
Alle artikelen
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?
Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)
Seat Mii Electric: klein maar dapper
Daihatsu Move - model van de 6e generatie
De Daihatsu Move is een 5-deurs hatchback stadsauto die sinds 1995 wordt gemaakt door de Japanse autofabrikant Daihatsu. De Move werd destijds geïntroduceerd als Daihatsu’s antwoord op de compacte Suzuki Wagon R, die in 1993 op de markt kwam. De Move staat op het chassis van de Mira, maar de carrosserie is groter. In de eerste 3 productiejaren was de Move zeer populair. Er werden maar liefst 500.000 exemplaren van de Move verkocht.
Na de introductie volgden verschillende generaties van de Move. In 2020 zijn we toe aan de 6e generatie. Het ontwerp van de Move is moderner geworden. De oude hoekige, ronde vormgeving van de 5e generatie wordt vervangen door een strakker en eenvoudiger ontwerp. De carrosserie van de 6e generatie is stijver. De bodemplaat is verstevigd en de ophanging is verbeterd.
De nieuwe buitenkant van de Move
De 6e generatie Daihatsu Move heeft een uniek en onderscheidend ontwerp. Aan de voorkant zitten trapeziumvormige, zijwaarts gerichte koplampen, een chromen grille met trapeziumvorm en een rechthoekige luchtinlaat. Aan de achterkant zien we verticale achterlichten en een standaard kofferbak. Opties zijn onder meer mistlampen en led-koplampen. Alle varianten van de Daihatsu Move hebben in elk opzicht een identieke styling.
Het nieuwe interieur
In het interieur van de nieuwe Move zien we veel beige kunststof. De stoelen zijn bekleed met een 3-kleurige stof in de tinten donkergrijs, wit en beige. Het interieur van de Move biedt een behoorlijke hoeveelheid binnenruimte voor een auto van deze afmetingen. Het is comfortabel en verfijnd. Aan boord zit de nodige uitrusting, zoals een airconditioning en een multi-informatiedisplay
De prijs van de 6e generatie Daihatsu Move is redelijk concurrerend in vergelijking met andere modellen in dezelfde klasse. In Nederland worden sinds 2013 geen nieuwe Daihatsu’s meer verkocht. Het verlenen van service en garantie en de levering van onderdelen gaan wel gewoon door. Je kunt dus gerust kiezen voor een gebruikte Daihatsu Move.
Daihatsu Move en de Suzuki Wagon R
De Daihatsu Move en de Suzuki Wagon R zijn elkaars concurrenten in de compacte klasse. De Daihatsu Move wordt sinds 1995 op de markt gebracht. Het model was destijds bedoeld om te concurreren met de Suzuki Wagon R, de directe concurrent van Daihatsu Move.
De Suzuki Wagon R is een groot succes in Japan, maar ook daarbuiten. Net als de Move is dit een compacte auto met een grotere carrosserie, die sinds 1993 door Suzuki wordt aangeboden.
Afmetingen
In dit segment zijn de afmetingen van de auto’s natuurlijk heel belangrijk. Kleinere auto’s zijn in de stad nou eenmaal praktischer. De totale lengte van de Move is 3395 mm, terwijl de lengte van de Suzuki wagon R 3600 mm is. De Suzuki is dus wat langer dan de Move. De breedte van de Move 1475 mm, even breed als de Suzuki Wagon R. De hoogte van de Daihatsu Move is 1600 mm. De Suzuki Wagon R is met 1670 mm iets hoger dan de Move. Tenslotte speelt het gewicht nog een rol bij het brandstofverbruik en de hoogte van de wegenbelasting. Het leeggewicht van de Move is 800 kg. De Wagon R weegt 35 kilo meer.
Standaarduitrusting
Tot de standaarduitrusting van de Daihatsu Move horen airconditioning, elektrische ramen, stuurbekrachtiging, ABS-systeem, keyless entry en airbags voor zowel bestuurder als passagier. De Suzuki Wagon heeft ook airconditioning, stuurbekrachtiging en elektrische raambediening.
Brandstofverbruik
Brandstofverbruik is een van de belangrijkste dingen om op te letten bij het kopen van een nieuwe of gebruikte auto. Als het op brandstofverbruik aankomt, wint de Suzuki Wagon R van de Daihatsu. Het gemiddelde brandstofverbruik van de Wagon R ligt 5% lager is dan die van Move. Het gemiddelde brandstofverbruik van de Suzuki Wagon R is 44,78 l/100km terwijl het gemiddelde brandstofverbruik van de Daihatsu Move 47,1 l/100 km is. Het gemiddelde brandstofverbruik van de Suzuki Wagon R in de stad is 35,28 l /100 km, terwijl het gemiddelde verbruik van de Move 39,8 l/100 is.
Motoren
De nieuwe Daihatsu Move is verkrijgbaar met 2 motoren. De eerste is de inline-3 DOHC-motor met 12 kleppen. Deze motor levert een vermogen van 52 pk bij 6.800 tpm. De tweede motor is een turbocharged DOHC 12 kleppen inline-4 motor met een cilinderinhoud van 0,66 liter. Deze motor levert een vermogen van 64 pk bij 6.400 tpm. Beide motoren zijn gekoppeld aan een CVT-versnellingsbak.
Uitrusting en opties
De 6e generatie Daihatsu Move is verkrijgbaar in 4 varianten: de L, X, X Turbo en RS. Alle varianten zijn verkrijgbaar met het Custom-pakket.
De X- en L-versie worden standaard geleverd met o.a. de volgende basisuitrusting:
- airconditioning
- bekerhouders
- elektrische deurvergrendeling
- stuurbekrachtiging
Je krijgt bij deze modellen o.a. ook tractiecontrole, een toerenteller en een multi-informatiedisplay. Bij de RS krijg je er o.a. ook een dakspoiler bij.
De Custom X, Custom RS en Custom L kosten meer, maar dan krijg je er het volgende bij: een achterspoiler, xenon koplampen, mistlampen voor en led-lichten achter. Opties zijn onder meer: verwarmde voorstoelen, satellietnavigatie, achteruitkijk camera's en lederen bekleding.
Zuinige en voordelige auto voor de stad
De lage prijs en compacte afmetingen maken de Move zeer geschikt als tweede auto of als auto voor af en toe. Door de kleine afmetingen is deze Move geschikt voor het rijden in de stad en door smalle straten. De ruimte binnen is beperkt, maar door de 5 deuren kun je wel goed in- en uitstappen. De motor heeft weinig vermogen, maar verbruikt daardoor ook heel weinig brandstof, wat dit tot een zuinige auto maakt.