Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Dodge-Charger-2015-1600-46.jpg

Dodge Charger

1 / 13
Dodge-Charger-2015-1600-46.jpg
Dodge-Charger_RT-2006-1600-01.jpg
Dodge-Charger_RT-2006-1600-02.jpg
Dodge-Charger_RT-2006-1600-07.jpg
Dodge-Charger_SRT_Hellcat_Widebody-2020-1600-01.jpg
Dodge-Charger_SRT_Hellcat_Widebody-2020-1600-13.jpg
Dodge-Charger_SRT_Hellcat_Widebody-2020-1600-25.jpg
Dodge-Charger_SRT_Hellcat-2015-1600-2a.jpg
Dodge-Charger_SRT_Hellcat-2015-1600-04.jpg
Dodge-Charger_SRT8-2012-1600-01.jpg
Dodge-Charger_SRT8-2012-1600-1a.jpg
Dodge-Charger-2015-1600-01.jpg
Dodge-Charger-2015-1600-20.jpg

Sterke punten

  • Stoere look
  • Krachtige V8-motoren
  • Comfort en uitrusting aan boord

Zwakke punten

  • Zeldzaam in België
  • Groot en zwaar
  • Duur om in te schrijven

Dodge Charger Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Dodge Charger, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Amerikaanse dinosaurus

De Dodge Charger is een iconische naam uit de jaren ‘60 en ‘70 (over het model uit de jaren ‘80 zullen we het niet hebben) en is een synoniem voor ‘muscle car’. In 2005 bracht Dodge de modelnaam terug, maar in plaats van een grote coupé werd het een vierdeurs sedan met de keuze tussen zes- en achtcilinders. In 2008 volgde een coupéversie met de naam Challenger. In 2011 kreeg het model een grondige update en pas eind 2022 was het echt gedaan met de Charger, in aanloop naar een elektrische opvolger. In totaal zijn er meer dan 1,5 miljoen exemplaren geproduceerd, waarvan er ook enkele naar Europa zijn gehaald.

Interesse in een Dodge Charger

Dodge Charger tweedehands auto
Dodge Charger nieuwe auto
Dodge Charger dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Iets dat Dodge onmiddellijk goed heeft gedaan en heeft verbeterd gedurende de levensduur van het model, is het design van de Charger. Stoer en imposant, met nog een dosis extra spierballen voor de sportieve modellen.

  • De sportieve modellen moeten zich ook niet schamen voor hun krachtbron, want het zijn steeds dikke V8-motoren met vermogens van 340 tot meer dan 800 pk!

  • Hoewel de afwerking niet op het niveau van een Duitse premiumberline is, heb je aan boord van de Charger wel heel wat comfortuitrusting - Amerikanen zijn daar verzot op en het is meestal niet de moeite om een basismodel naar Europa te verschepen.

  • En hoewel de Dodge Charger nog steeds een musclecar in hart en nieren is, kan je er ook best goed mee door de bochten. Zeker de Widebody-modellen hebben meer grip en tractie dankzij breder rubber en een stabielere ophanging.

Alle belangrijke gegevens over de Dodge Charger

Motoren

De Dodge Charger kreeg over het algemeen dezelfde motoren als zijn coupébroertje, de Challenger. Voor de facelift van 2011 bestond het motorengamma van de Dodge Charger uit een 2,7 liter-V6 van 181 pk, een 3,5 liter-V6 van 253 pk. Het V8-gamma begon met de R/T, een 5,7 liter Hemi-V8 van 340 pk die later werd opgevoerd tot 375 pk. Het topmodel was de SRT-8, met een 6,1 liter-V8 van 425 pk.

Na de facelift was de instapmotor een 3.6 ‘Pentastar’ V6 van 300 pk, gevolgd door de 5.7 Hemi-V8 van 375 pk. De SRT8 kreeg een upgrade naar 470 pk en werd later vervangen door de SRT 392 en de R/T Scat Pack, beide 485 pk sterk. De topversie was echter de SRT Hellcat, met een 6,2 liter-V8 met compressor van 717 pk die in 3,5 seconden van 0 naar 100 km/u kon sprinten, een topsnelheid haalde van 328 km/u en de kwartmijl in 11 seconden wist af te leggen. In 2021 kwam er nog een Hellcat Redeye met 808 pk.

De eerste Chargers hadden nog een 5-trapsautomaat, in 2012 kwam er ook een 8-trapsautomaat die standaard was op de krachtigere modellen. Vierwielaandrijving was beschikbaar op de V6 en de V8-modellen zonder supercharger.

Afmetingen

Met een lengte van ongeveer 5,10 meter, een breedte van 1,91 meter en een hoogte van 1,48 meter is de Dodge Charger nog een stukje groter dan bijvoorbeeld een BMW 5 Reeks. Aan boord is er dan ook voldoende ruimte voor 5 personen, al is de middelste plek achterin niet erg comfortabel door de vorm van de zetels en de dikke transmissietunnel. De koffer is 467 liter groot en het gewicht van de Charger schommelt tussen de 1,8 en 2,1 ton.

Uitvoeringen

De uitrustingsniveaus van de Dodge Charger volgen min of meer de motorisaties - hoe krachtiger, hoe beter uitgerust. Toch is de standaarduitrusting in de VS niet verkeerd: elektrische zetels, 17-duims lichtmetalen velgen, gelaagd glas, automatische lichten, een 7-duims aanraakscherm met Apple CarPlay en Android Auto, airco met twee zones, twee 12 V-stopcontacten, heel wat bekerhouders, enzovoort. Er zijn ook heel wat speciale reeksen uitgebracht, maar die zijn zeldzaam in België.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

Een Charger van de eerste modeljaren sinds 2005 heb je al vanaf 8.000 euro, maar je moet er wel voor naar het buitenland uitwijken - in België is het model weinig of niet te vinden. In Duitsland en Nederland is het aanbod veel groter. Een Charger met V8 is al te vinden vanaf een kleine 15.000 euro. De update van 2011 is te vinden vanaf zo’n 15.000 euro, voor een V8 van deze reeks betaal je minstens 20.000 euro. In 2015 kreeg het model een tweede facelift die ongeveer 20.000 euro mag kosten voor een V6 en vanaf 25.000 euro voor de V8.

Voor een Hellcat van meer dan 700 pk betaal je minstens 50.000 euro. Je kan ook nog nieuw ingevoerde exemplaren kopen bij Duitse handelaars vanaf 45.000 voor een V6 tot meer dan 100.000 euro voor een Hellcat Widebody. Let echter op voor de inschrijvingskosten, want onze fiscus vraagt grof geld voor een 6,2 liter-V8 met een CO2-uitstoot van bijna 400 gram per km.

Design-highlights en interieur

De Dodge Charger heeft een rijke historie van musclecars uit de jaren ‘60 en ‘70, maar door de oliecrisis degradeerde het model tot een slap afkooksel met voorwielaandrijving in de jaren ‘80. In 2005 was het dan eindelijk tijd voor een grote comeback, voor het eerst met vier deuren (de Challenger zou de rol van coupé op zich nemen), maar wél weer met een dikke V8 en achterwielaandrijving. Ook de styling was erg geslaagd, met een agressief front dat het familiegezicht van die tijd emuleerde, en grote wielen en dikke bodykits voor de V8-modellen. De Charger staat op hetzelfde platform als de Chrysler 300C en Dodge Magnum, een breakversie die maar tot in 2008 werd gebouwd. In 2011 kreeg de Charger een nieuw koetswerk dat de grote lijnen overnam van het basismodel, maar een betere stroomlijn kreeg en een doorlopende lichtstreep op de kont. In 2015 kwam er een tweede facelift met een volledig nieuwe neus, die het model een stuk moderner deed ogen.

Comfortabel cruisen

Aan boord blinken de eerste jaargangen van de Charger niet uit in afwerkingskwaliteit, maar er werd wel gebruik gemaakt van Mercedes-onderdelen (zoals in de Chrysler 300C) en het algemene comfort is goed. Er is niet zoveel ruimte als je zou vermoeden gezien het formaat van de Charger, maar 4 volwassenen kunnen zonder probleem plaatsnemen in de zachte zetels. Met de facelift van 2011 ging het interieur op de schop met een volledig nieuw dashboard, in 2015 werden er opnieuw kleine veranderingen toegepast, zoals een nieuw stuurwiel en een nieuwe automaatpook.

Rijhulp en veiligheid

Het veiligheidsaanbod van de Dodge Charger werd doorheen zijn levensduur up-to-date gehouden, waarbij de nieuwste modellen onder meer een dodehoekmonitor, achteruitrijcamera, adaptive cruise control, noodremhulp, rijstrookassistent en een hele resem airbags hebben.

Alternatieven

De Dodge Charger heeft ook een coupébroertje met dezelfde motoren in de vorm van de Challenger, die ook al sinds 2008 bijna onveranderd in productie is gebleven. De Chrysler 300C is sterk verwant met de Charger en is enkele jaren officieel ingevoerd in België, later ook als Lancia Thema. De Cadillac CTS is beter afgewerkt dan de Charger en heeft ook een bijzonder snelle en dynamische V-variant, maar die zijn erg zeldzaam in Europa. Wil je een moderne musclecar zonder eentje te moeten invoeren, dan kan je bij Ford terecht voor een nieuwe Mustang, die tot 475 pk heeft dankzij zijn 5 liter-V8.

FAQ

Wat kost een Dodge Charger?
Je vindt al een tweedehands Dodge Charger voor een kleine 10.000 euro tot zo’n 50.000 euro voor een Hellcat met meer dan 700 pk. Je kan ook een nieuw ingevoerd exemplaar kopen in Duitsland voor 45.000 tot 100.000 euro.
Hoeveel pk heeft een Dodge Charger?
Het basismodel van de nieuwste Dodge Charger heeft een 3.6 V6 van 300 pk, de topversie Hellcat heeft 717 pk dankzij een supercharged 6,2 liter-V8.
Hoe snel gaat de Dodge Charger?
De allersnelste versie van de Dodge Charger is de Hellcat Redeye Widebody, een 808 pk sterke musclecar die in 3,5 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert, een topsnelheid haalt van 327 km/u en een kwartmijl kan afleggen in 10,6 seconden.

Beoordelingen voor Dodge Charger

1 Beoordelingen

5,0