Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Ram 1500 TRX.jpg

RAM 1500

1 / 4
Ram 1500 TRX.jpg
180326_RAM_1500-Limited_07.jpg
Ram-1500-2022.jpg
180326_RAM_1500-Laramie-Longhorn-with-Black-Cattle-Tan-interior.jpg

Sterke punten

Krachtige V8 Stoere looks Fiscaal voordelig

Zwakke punten

Flinke prijzen Brandstofverbruik Geen officiële merkaanwezigheid

Dodge RAM Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Dodge RAM, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Op z’n Amerikaans

De RAM 1500, vroeger bekend als de Dodge RAM, is een van de meest iconische Amerikaanse pick-ups die via verschillende invoerkanalen ook in ons land wordt verdeeld. Hij heeft een dikke V8, heel wat comfort aan boord en blijft gespaard van hoge taksen - toch als je in Vlaanderen woont.

Interesse in een RAM 1500

RAM 1500 tweedehands auto
RAM 1500 nieuwe auto
RAM 1500 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Op z’n Amerikaans

De RAM 1500, vroeger bekend als de Dodge RAM, is een van de meest iconische Amerikaanse pick-ups die via verschillende invoerkanalen ook in ons land wordt verdeeld. Hij heeft een dikke V8, heel wat comfort aan boord en blijft gespaard van hoge taksen - toch als je in Vlaanderen woont.

Goede redenen

  • Zijn krachtige 5,7 liter-HEMI V8 geeft de RAM 1500 de sound en de power die je mag verwachten van een Amerikaanse pick-up.

  • De naar België ingevoerde versies zijn meestal goed voorzien van alle luxe en comfort.

  • Ondanks zijn luxe aan boord is dit een werkpaard, met een laadvermogen van ongeveer 1 ton en een sleepvermogen van 3,5 ton.

  • De RAM 1500 is een licht vrachtvoertuig, waardoor je in Vlaanderen maar 150 euro jaarlijkse rijtaks betaalt. In Wallonië moet je hem professioneel kunnen inzetten om te genieten van een voordelig belastingtarief.

Alle belangrijke gegevens over de RAM 1500

Motoren

In de Verenigde Staten kan je de RAM 1500 krijgen met een hele reeks aan motoren: van een 3,6 liter-V6 tot de 6,4 liter-V8 met compressor in de TRX. In ons land worden vooral de zwaardere motoren ingevoerd, aangezien die niet te krijgen zijn in de Europese pick-ups.

Het gros van het aanbod bestaat dus uit de 5,7 liter-HEMI V8 met ongeveer 400 pk en 560 Nm, al dan niet voorzien van een LPG-installatie om de prijs aan de pomp te drukken. De meeste exemplaren zijn ook voorzien van 4x4. De laatste generatie van deze motor heeft zelfs een mild hybride ondersteuning gekregen die het verbruik lichtjes verlaagt.

De meest extravagante variant van de RAM 1500 is echter de TRX, een antwoord op de Ford F-150 Raptor, waarbij de Hellcat-V8 uit de schappen bij Dodge werd gehaald om een echt monster te maken van deze pick-up. Met meer dan 700 pk en 881 Nm kan je dit monster in minder dan 4 seconden naar de 100 km/u katapulteren. Vierwielaandrijving is standaard, net als een 8-trapsautomaat.

Afmetingen

Er zijn opnieuw meerdere varianten te krijgen van de RAM 1500 qua afmetingen, maar de versie die je meestal op onze wegen zal zien is de Crew Cab met de kortere laadbak. Die meet 5,92 meter in de lengte en 2,09 m in de breedte, waardoor hij in ons land maar moeilijk in een parkeervak zal passen. Zijn hoogte van ongeveer 2 meter is ook niet niks, maar is niet zoveel hoger dan een andere pick-up.

Binnenin is er in de Crew Cab plek voor vijf personen - met de nodige bekerhouders - terwijl de laadbak 1,71 meter lang en 1,69 meter breed is. Dat is voldoende voor twee europallets. Het maximale laadvermogen bedraagt ongeveer 1 ton, maar het grote pluspunt van de RAM 1500 is wel zijn sleepvermogen van 3,5 ton. Het is ook daarvoor dat heel wat mensen voor een dergelijk model kiezen.

Uitvoeringen

Aangezien het hier om speciaal ingevoerde wagens gaat, kan je voor de meeste versies kiezen die RAM ook aanbiedt in de Verenigde Staten. Opvallen is dat het oude model RAM 1500 nog wordt verkocht als goedkopere variant, in dit geval zelfs nog in drie uitvoeringen: de Tradesman, de Black Edition en de Warlock. Ze zijn alle drie wat goedkoper dan het nieuwere model, maar missen natuurlijk ook wat luxe en de nieuwste technologie - al zijn vooral de Black Edition en Warlock nog steeds behoorlijk uitgerust.

Het aanbod van de nieuwste generatie RAM 1500 begint bij de Laramie, die vooral bedoeld is voor verharde wegen, maar toch al uitgerust is met heel wat luxe. Zo heb je onder meer vierwielaandrijving, keyless entry, het nieuwe Uconnect-infotainmentsysteem met smartphonekoppeling, een Alpine-audiosysteem, elektrische, verwarmde en geventileerde voorzetels en een elektrisch panoramadak.

De volgende stap is de Rebel, die nog iets luxer is dan de Laramie dankzij onder meer een Harman Kardon-audiosysteem en kuipzetels, maar ook meer zijn mannetje staat off-road dankzij een stevigere ophanging, off-roadbanden en extra beschermplaten. De Laramie Night borduurt verder op de Laramie met een duistere bodykit en wat extra uitrusting, terwijl de Longhorn en Limited voorzien zijn van alle luxe die je kan krijgen op een RAM.

Tenslotte heb je nog de TRX, die qua prijs ver boven de rest van het gamma staat, maar zoals hierboven beschreven ook een hele stap verder zet qua prestaties. Zijn verstevigd frame, Bilstein-ophanging, off-roadbanden, beschermplaten en stoere bodykit maken hem zo goed als onaantastbaar op het terrein, terwijl je binnenin een sportief luxesfeertje opsnuift. Al is het misschien wat overkill voor in ons land.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De officiële verdeler Leie Auto’s verkoopt de nieuwste RAM 1500 Laramie vanaf 57.900 euro exclusief BTW, terwijl het oudere model al vanaf 36.000 euro excl. BTW over de toonbank mag gaan. Afhankelijk van de uitvoering zal je nog wat dieper in de buidel moeten tasten: de Limited kost 74.900 euro excl. BTW, de TRX kost maar liefst 126.000 euro excl. BTW.

Het kan gelukkig ook goedkoper, want de RAM 1500 maakt al enkele generaties de oversteek naar ons land, waardoor het model uit medio de jaren 2000 al te vinden is vanaf zo’n 13.000 euro, waarbij je ook een krachtige V8 tot je beschikking hebt, met zo goed als altijd een LPG-installatie. De huidige generatie is zeldzamer, maar kan je vinden vanaf een kleine 50.000 euro.

Design-highlights en interieur

Waar de meeste Europese pick-ups eerder gericht zijn op utilitair gebruik en dan ook vooral als een bedrijfsvoertuig zijn uitgerust, speelt de RAM 1500 in zowat de meest populaire voertuigklasse in zijn thuisland. Dat betekent dat klanten een wagen willen die zowel comfortabel is om dagelijks mee te rijden, en ook de stevigere klusjes kan opknappen.

Alle luxe die je wenst

Tegelijk loont het met de hoge transportkosten niet om een basismodel in te voeren naar ons land, waardoor je hier meestal een goed uitgerust exemplaar zal tegenkomen. Bovendien zijn Amerikaanse merken meestal wat genereuzer qua basisuitrusting dan wat we hier in Europa gewend zijn, waardoor je steeds zaken als lederen zetels, een uitgebreid infotainmentsysteem met dito geluidsinstallatie en comfortsnufjes als een achteruitrijcamera, elektrisch bedienbare zetels en keyless entry krijgt.

Lichter en ruimer

Qua design is deze vijfde generatie RAM 1500 direct herkenbaar, maar oogt hij toch een stuk moderner dan zijn voorgangers, ook al gaat het model al sinds 2018 mee. Deze generatie is ook ongeveer 100 kg lichter dan zijn voorganger, terwijl hij ook extra hoofd- en beenruimte biedt voor zijn inzittenden.

Rijhulp en veiligheid

De Amerikaanse veiligheidsinstantie IIHS gaf de topversie van de RAM 1500 een Top Safety Pick-award dankzij zijn goede passieve botsveiligheid en zijn zeer goede actieve crashpreventie tegen andere voertuigen. Ook de voetgangersdetectie scoorde goed, al zijn die laatste twee systemen niet standaard voorzien op elk uitrustingsniveau.

Alternatieven

Wil je een Amerikaanse pick-up, maar ben je niet overtuigd van de RAM - of van zijn prijzen, dan is er nog voldoende keus, meestal bij dezelfde invoerbedrijven die dit model ook aanbieden. In de VS is de Ford F-150 zijn meest geduchte concurrent en zelfs het best verkochte model van het land sinds jaren, terwijl de Chevrolet Silverado de andere optie is van de Big Three. Die laatste is er ook als meer luxe GMC Sierra. De Toyota Tundra is nog een optie als het Amerikaans, maar ook niet per se Amerikaans moet zijn.

FAQ

Is de RAM 1500 nog steeds fiscaal voordelig?
Ja, de RAM 1500 is nog steeds een lichte vracht, waardoor je in Vlaanderen geen BIV en het minimum aan wegenbelasting betaalt. In Wallonië moet je het professioneel gebruik ervan kunnen rechtvaardigen om te kunnen genieten van fiscaal voordeel, anders betaal je dezelfde belastingen als een personenwagen.
Wat is het laad- en sleepvermogen van de RAM 1500?
De versies met de 5.7 HEMI V8 hebben een laadvermogen van ongeveer 1 ton en kunnen 3,5 ton slepen. De TRX heeft maar een laadvermogen van ongeveer 600 kilo maar kan ook 3,5 ton slepen.
Is het mogelijk om een LPG-installatie in te bouwen in de RAM 1500?
Ja, de meeste invoerders geven de optie om een LPG-installatie in te bouwen om minder brandstofkosten te moeten betalen. Daarbij kan er gekozen worden voor een tank in de plaats van het reservewiel of in de laadbak.

Beoordelingen voor Dodge RAM

7 Beoordelingen

5,0