Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
ferrari-banner-l-01.jpg

Ferrari cabrio

Het Italiaanse sportwagenmerk Ferrari uit Maranello werd in 1929 opgericht door Ferrari Enzo als raceteam. Nog steeds is Ferrari actief in de Formule 1, in die sport werden ook al vele successen behaald. Tegenwoordig staat Ferrari bij de meeste mensen bekend als fabrikant van luxe sportauto's voor het dagelijkse gebruik. Deze weg werd echter pas in 1946 ingeslagen. Zowel van de klassieke Ferrari-modellen als van de nieuwere varianten heeft Ferrari meerdere types als cabriolet op de markt gebracht. Er is echter ook een ruim aantal modellen dat niet als cabriolet verkrijgbaar is. Opvallend is dat de laatste twee topmodellen van het concern, de Ferrari Enzo en de LaFerrari, niet op de markt zijn gebracht als cabriolet. Voor een eerder topmodel, de Ferrari F50, geldt dat het juist uitsluitend als cabriolet gebouwd is. Ferrari voegt bij modellen met afneembaar dak de term 'spider' toe aan de modelnaam.

Voor de millenniumwisseling

Ook van enkele klassieke modellen zijn cabriolet-varianten geproduceerd door Ferrari. Deze auto's zijn erg zeldzaam geworden en regelmatig vinden er exclusieve veilingen plaats waarbij miljoenen betaald worden voor één exemplaar. Een vrij bekend model dat ook als spider op de markt is gebracht, is de Ferrari Dino. Dit type werd tussen 1959 en 1979 gebouwd. Een beroemd model is de Ferrari Testarossa, bekend om zijn opvallende koelsleuven in de zijkant van de auto. Veel exclusiever is de Testarossa Roadster, waarvan slechts vijf modellen geproduceerd zijn. Eind jaren tachtig werd de Ferrari 348 Spider geïntroduceerd. Dit model werd tot 1995 gebouwd en wordt aangedreven door een 3,4 L V8 (300 pk). De bekendste Ferrari cabriolet gebouwd voor 2000, is de F50. Deze super-auto wordt aangedreven door een 4,7 L V12 met een vermogen van 520 pk.

Na het jaar 2000

In 1999 werd de Ferrari 360 Modena op de markt gebracht. Een jaar later werd het gamma aangevuld met de 360 spider, aangedreven door een 3,6 L V8 (400 pk). De Modena werd in 2004 opgevolgd door de F430, waarvan in 2005 de spider werd gepresenteerd. Dit model wordt aangedreven door een 4,3 L V8, goed voor 490 pk. Het meest recente model in deze serie is de Ferrari 458 Italia. In 2011 werd de 458 spider onthuld, voortgestuwd door een 4,5 L V8 met 562 pk. Naast deze modellen is de Ferrari California verkrijgbaar, tevens een cabriolet. Dit model wordt gezien als het instapmodel van Ferrari, hoewel de nieuwprijs in 2009 bijna 250.000 euro bedroeg. Deze auto wordt aangedreven door een 4,3 L V8 die ook gebruikt werd in de F430. Opvallend aan dit model is het metalen vouwdak, dat nog nooit eerder gebouwd is door Ferrari. Het koetswerk en het chassis zijn daarnaast volledig vervaardigd uit aluminium. Ondanks het feit dat enkele spraakmakende modellen niet met open dak verkrijgbaar zijn, kan dus toch gezegd worden dat Ferrari een breed scala aan cabrio's heeft gebouwd, waarvan ook tweedehands varianten regelmatig worden aangeboden.