Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Ferrari308.jpg

Ferrari 308 GTB/GTS

1 / 3
Ferrari308.jpg
1979Ferrari308GTS.jpg
1981Ferrari308GTS.jpg

Sterke punten

  • Klassiek, iconisch design
  • Motorgeluid
  • Relatief betaalbaar voor een Ferrari

Zwakke punten

  • Niet erg snel
  • Niet zo gemakkelijk of comfortabel als een moderne auto
  • Opgelet voor roest

Ferrari 308 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Ferrari 308, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

De beste instap-Ferrari?

De 308 was de eerste Ferrari met V8 en twee zitplaatsen en kwam in 1975 uit, twee jaar na de 308 GT4, een 2+2 die de laatste was in de Dino-modellijn. De 308 GTB werd beroemd door Magnum P.I., maar vandaag is het ook een goede keuze als eerste Ferrari door zijn relatief betaalbare prijs en zijn simpele techniek. Het blijft echter een oude auto, dus je moet opletten voor een goede onderhoudshistorie en eraan denken dat hij niet zo simpel is om mee te rijden als een moderne wagen.

Interesse in een Ferrari 308 GTB/GTS

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Ferrari 308 GTB/GTS komt uit de tijd van de wigvormige sportwagens uit de jaren ‘70 en ‘80 en heeft dan ook een klassiek design dat vandaag zeer elegant oogt. Bovendien is het de wagen van Magnum P.I., dat maakt hem nog net iets cooler.

  • De 3 liter-V8 onder de kap van de 308 GTB/GTS is niet de krachtigste motor aller tijden, met vermogens van ongeveer 210 tot 255 pk, maar het geluid is prachtig en er is niet veel gewicht om mee te slepen.

  • De 308 GTB/GTS vraagt zelfvertrouwen om ermee te rijden, want het stuur, de koppeling en de versnellingsbak hebben kracht nodig om in beweging te komen. Het geeft wel veel voldoening als je eenmaal in harmonie bent gekomen met de bedieningen.

  • De Ferrari 308 GTB/GTS is relatief betaalbaar… voor een Ferrari. Je vindt al een exemplaar vanaf zo’n 60.000 euro en de onderdelen zijn relatief betaalbaar. De grote kosten zijn vooral verbonden aan cosmetisch werk, zoals het opknappen van roest of koetswerkdelen.

Alle belangrijke gegevens over de Ferrari 308 GTB/GTS

Motoren

Het hart van de Ferrari 308 GTB/GTS was een 2,9 liter-V8 (al doet de naam een 3-liter vermoeden) die gedurende de levensduur van het model enkele verschillende configuraties kreeg. Bij zijn lancering had hij vier Weber-carburateurs en een piekvermogen van 255 pk. Deze versies zijn te herkennen aan hun enkele uitlaatpijp en hun koetswerk uit glasvezel, waardoor ze ook erg licht waren.

In 1980 kreeg de 308 brandstofinjectie in plaats van zijn carburateurs om zijn emissies te beperken en om hem betrouwbaarder te maken. Elke cilinderbank kreeg daarbij zijn eigen distributeur en ontstekingsmodule. Het nadeel was echter een lager vermogen: nu nog maar 214 pk.

Dat euvel loste Ferrari in 1982 op met de 308 GTB Quattrovalvole, inderdaad met vier kleppen per cilinder en een veel gezonder piekvermogen van 240 pk. Opgelet: de Amerikaanse modellen hebben altijd minder vermogen dan de Europese.

Ferrari bood in Italië, Portugal en Nieuw-Zeeland ook een 208 GTB/GTS aan, die een kleinere 2 liter-V8 onder de kap had om in een lagere verkeersbelastingscategorie terecht te komen. De 208 ontwikkelde amper 155 pk, tot Ferrari twee jaar later het model met een turbo uitrustte die het vermogen deed toenemen tot 220 pk, wat vrij dicht bij het vermogen van de 308 kwam.

Afmetingen

De Ferrari 308 GTB/GTS is een zeer compacte wagen voor moderne standaarden, met een lengte van 4,23 meter, een breedte van 1,72 meter en een hoogte van 1,12 meter. Aan boord is er plaats voor 2 personen. De kofferruimte is echter zeer beperkt, vooraan wordt de meeste ruimte ingenomen door het reservewiel en achteraan is er maar een klein vak achter de motor, waar het ook erg warm wordt. De eerste reeks met een koetswerk van glasvezel woog minder dan 1,1 ton, latere modellen wogen ongeveer 1,3 ton.

Uitvoeringen

De Ferrari 308 kon je krijgen als coupé GTB en als targa GTS, die een iets minder stijf koetswerk heeft, maar waarmee je wel meer kan genieten van het motorgeluid. Ook zijn er diverse verschillen qua uitrusting tussen de modeljaren, zoals airco (vanaf de Quattrovalvole) en verschillende soorten zetels. De onderdelen zijn natuurlijk wel grotendeels onderling uitwisselbaar, maar een Ferrari behoudt zijn waarde dankzij zijn originaliteit.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Ferrari 308 GTB/GTS is een van de meest betaalbare Ferrari’s, aangezien het een van de ‘tragere’ modellen is en er vrij veel van gemaakt zijn (zo’n 12.000 in totaal, inclusief de 208). Je kan dus al een redelijk exemplaar vinden vanaf 60.000 euro. De meest waardevolle versie is de ‘Vetroresina’, de eerste +/- 700 exemplaren met een koetswerk uit glasvezel die veel lichter waren dan de latere modellen uit staal. Deze versies staan voor 150.000 tot meer dan 250.000 euro te koop.

Design-highlights en interieur

De Ferrari 308 GTB/GTS was een ontwerp van Leonardo Fioravanti bij Pininfarina. Het was duidelijk een kind van zijn tijd, met de iconische wigvorm van de jaren ‘70 en ‘80, maar dan in een veel sportievere verpakking dan de technisch verwante 308 GT4 Dino die door Bertone werd getekend. Opvallende details zijn de klapkoplampen, luchtroosters op de neus, luchthappers op de flanken en de ‘platte’ motorkap die omkaderd wordt door de C-stijlen. De vroege modellen hadden een kleinere voorspoiler en een enkele uitlaat achteraan, de latere versies werden agressiever en kregen 4 uitlaten, zoals bij de meeste Ferrari’s. De Amerikaanse modellen herken je aan hun grote plastic bumpers voor- en achteraan.

Klassiek, analoog

Aan boord heb je een typisch Ferrari-interieur van de jaren ‘70 en ‘80, met lederen zetels, een versnellingsbak met een open patroon en een sportief driespaaks stuurwiel voor enkele heldere tellers voor de snelheid, het toerental, de watertemperatuur, de tankinhoud en de oliedruk. Latere modeljaren kregen optioneel een airco, die overigens niet erg goed werkt. De GTS heeft een afneembaar targadak om de wind in je haren te voelen en het motorgeluid dichter bij je oren te brengen. Het onbekrachtigde stuur, de koppeling en de versnellingspook zijn allemaal zwaarder dan wat je krijgt in een moderne auto, en de pedalen zitten ook niet gecentreerd. Het zijn allemaal zaken om rekening mee te houden als je ooit in een 308 kan rijden.

Rijhulp en veiligheid

De Ferrari 308 kwam uit het tijdperk voor de airbag, meer dan een driepuntsgordel heb je dus niet om je te beschermen bij een ongeval.

Alternatieven

Ben je op zoek naar een klassieke Ferrari voor hetzelfde budget, dan vallen enkel de Mondial, de vierzits 400, de Dino GT4 en de 348 binnen budget. De 456 is ook te vinden, maar dat is nog geen oldtimer en is dus nog een stuk duurder om in te schrijven. Bij Lamborghini heb je de Urraco uit hetzelfde tijdperk, met een 220 pk sterke V8, terwijl Porsche in die tijd de 928 en de 924/944 in de aanbieding had, die beide een stuk goedkoper te vinden zijn dan de 308… maar dan heb je geen Ferrari.

FAQ

Hoeveel kost de Ferrari 308?
De Ferrari 308 GTB/GTS is een van de meest betaalbare Ferrari’s, aangezien het een van de ‘tragere’ modellen is en er vrij veel van gemaakt zijn (zo’n 12.000 in totaal, inclusief de 208). Je kan dus al een redelijk exemplaar vinden vanaf 60.000 euro.
Welke Ferrari heeft Magnum P.I.?
Magnum P.I. rijdt in een Ferrari 308 GTS van 1979, 1981 en 1984, afhankelijk van het seizoen van de televisiereeks.
Welke Ferrari 308 is de snelste?
De eerste reeks van Ferrari 308 GTB’s had een 255 pk sterke V8 en een licht koetswerk van glasvezel, waardoor het de snelste was van zijn soort. De eerste injectiemodellen zijn een stuk trager, de latere modellen met vier kleppen per cilinder zijn pittiger.