Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
110707-2a-fer.jpg

Ferrari 348

1 / 4
110707-2a-fer.jpg
210807_01-fer.jpg
210807_02-fer.jpg
1990Ferrari348TB.jpg

Sterke punten

  • Zeer communicatief en analoog stuurgevoel
  • Mini-Testarossa qua design
  • Als coupé, targa of Spider

Zwakke punten

  • Minder coherent design dan 355
  • Niet zo snel
  • Zwakke nokkenasketting en koppeling

Ferrari 348 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Ferrari 348, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Het vergeten broertje

De Ferrari 348 is altijd al een stukje minder populair geweest dan zijn voorganger, de klassieke 308/328, en zijn opvolger, de spannende 355. Hoewel hij qua design de V8-modellen van Ferrari in een nieuw tijdperk bracht, zoals de Testarossa dat deed voor de V12’s, miste hij wat homogeniteit en de prestaties waren ook niet uitzonderlijk voor zijn tijd. Problemen met de betrouwbaarheid bij de vroege modellen deden zijn reputatie de das om, maar vandaag wordt de 348 meer geapprecieerd voor zijn geweldig, onbekrachtigd stuur en zijn relatief voordelige prijs… voor een Ferrari.

Interesse in een Ferrari 348

Ferrari 348 tweedehands auto
Ferrari 348 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De 355 stapte over op stuurbekrachtiging, maar de 348 had nog een ouderwets onbekrachtigd stuur. Dat kon zwaar zijn aan lage snelheden, maar onderweg was het een plezier in gebruik dankzij een uitstekende feedback en precisie.

  • Het design van de 348 evolueerde ook grondig ten opzichte van de 328, die nog in de jaren ‘70 was blijven hangen, met een brede, vierkante look à la Testarossa. De luchthappers op de flanken werden enthousiast onthaald, maar de lamellen op de (niet-ronde) achterlichten minder.

  • De Ferrari 348 werd gelanceerd als tb (coupé) of ts (targa), maar in 1993 kwam er ook een Spider met een volwaardig cabriodak. Het is ook in dit jaar dat de motor en het onderstel werden verbeterd.

  • Intussen zijn de prijzen alweer lichtjes aan het stijgen, maar de 348 is een van de goedkoopste Ferrari’s die je kan aanschaffen, met prijzen die beginnen bij 60.000 euro voor een mooi exemplaar.

Alle belangrijke gegevens over de Ferrari 348

Motoren

De Ferrari 348 tb zette de traditie verder van een typeaanduiding die begint met de cilinderinhoud (3,4 liter) en de hoeveelheid cilinders (8 in V-vorm), waarbij de ‘t’ in tb en ts staat voor transversale - niet de motor, maar de versnellingsbak lag dwars. De 3,4 liter-V8 met 32 kleppen leverde bij de lancering 300 pk, maar werd in 1993 opgepept tot 320 pk en 324 Nm. De acceleratie van 0 tot 100 km/u was voorbij in ongeveer 5,5 seconden, met een topsnelheid van 267 tot 280 km/u, afhankelijk van het model.

Afmetingen

De Ferrari 348 was 4,23 meter lang, 1,89 meter breed en 1,17 meter hoog. Daarmee was hij vooral een stuk breder dan zijn voorganger, de 328, wat te wijten was aan de zijdelingse radiatoren die de 348 ook zijn typische luchthappers gaven op de flanken. Het gewicht bedroeg ongeveer 1,4 ton.

Aan boord was er plek voor twee personen en ongeveer 200 liter aan bagage, met nog wat plek achter de zetels. Daar was er ook een plek om het targadak vast te klikken als je het wou meenemen onderweg, maar dan konden de zetels ook niet volledig naar achter in de al niet erg ruime 348.

Uitvoeringen

De Ferrari 348 werd gelanceerd als tb (coupé) of ts (targa), maar in 1993 kwam er ook een Spider met een volwaardig cabriodak dat manueel geopend en gesloten moest worden. Zagato bouwde ook een speciaal model met de naam Zagato Elaborazione, waarvan er 10 zijn gebouwd, en er waren ook nog twee raceversies: de Ferrari 348 GT Competizione, een homologatiemodel voor de GT-racewagens, en de 348 Challenge, die de Ferrari Challenge-raceklasse aftrapte.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

Door de minder goede reputatie en het wat minder geslaagde design is de Ferrari 348 wat minder gewild dan de meeste klassieke Ferrari’s, wat de prijs drukt. Je kan er al eentje vinden voor minder dan 60.000 euro, maar de mooiere exemplaren zitten eerder boven die drempel. De prijzen lopen ‘slechts’ op tot een dikke 100.000 euro voor de mooiste exemplaren in een bijzondere kleurstelling. Enkel de speciale reeksen brengen écht veel geld op: 350.000 euro voor een Zagato Elaborazione - nog altijd niet bijster veel voor een Ferrari waarvan er slechts 10 exemplaren zijn gemaakt - en 150.000 euro voor een 348 Challenge.

Design-highlights en interieur

Het is duidelijk dat Ferrari de mosterd heeft gehaald bij de twee jaar eerder voorgestelde Testarossa toen het de 348 tekende als opvolger voor de klassieke 328, die nog voortborduurde op de 308 uit de jaren ‘70. Of liever gezegd: toen Leonardo Fioravanti de 348 tekende, zijn laatste Ferrari in zijn tijd bij Pininfarina. Het werd een veel bredere auto dan de 328 door de zijdelings geplaatste radiatoren, wat meteen de koelsleuven op de flanken verklaart. Een probeersel uit de jaren ‘80 waren de lamellen over de brede achterlichten, die echter niet bleven plakken bij de opvolgers van de 348.

Typische jaren ‘80-Ferrari

Aan boord valt vooral het lettertype op van de tellers, dat verschilt van de typische Veglia-tellers die Ferrari tot dan toe steeds gebruikte. Verder is het nog steeds een zeer klassiek Ferrari-interieur, met een afwerking die de tand des tijds niet altijd heeft doorstaan, een driespaaks stuurwiel zonder airbag en een versnellingspook in een open ‘dogleg’ H-patroon. De middenconsole zat vol knopjes, voor de lichten, de airco en ook om de centrale vergrendeling te openen en te sluiten - met elke functie een eigen knopje. De binnenruimte is niet geweldig, vooral de hoofdruimte is nipt voor grotere mensen omdat de zetels niet omhoog of omlaag konden. Ook de pedalen staan niet netjes gecentreerd - een euvel bij wel meer klassieke Ferrari’s.

Rijhulp en veiligheid

Driepuntsgordels en ABS waren standaard op de Ferrari 348, maar meer veiligheidsuitrusting zit er niet op.

Alternatieven

In zijn tijd streed de Ferrari 348 tegen andere sportwagens als de Honda NSX, Porsche 911 Turbo en Lotus Esprit. Hoewel je met de Honda NSX misschien een completer pakket in handen hebt qua dagelijkse bruikbaarheid en veilige rijdynamiek, kost die tegenwoordig ook minstens even veel - al zullen de lopende kosten wel iets lager liggen. Wil je een klassieke Ferrari met vergelijkbare looks maar iets betere prestaties, dan is er de opvolger van de 348: de 355, die echter iets duurder is en bovendien nog niet als oldtimer ingeschreven kan worden. Een Testarossa heb je tegenwoordig niet meer voor minder dan 100.000 euro.

FAQ

Hoeveel kost de Ferrari 348?
Je kan al een Ferrari 348 vinden voor minder dan 60.000 euro, maar de mooiere exemplaren zitten eerder boven die drempel. De prijzen lopen ‘slechts’ op tot een dikke 100.000 euro voor de mooiste exemplaren in een bijzondere kleurstelling. Enkel de speciale reeksen brengen écht veel geld op.
Hoe snel is de Ferrari 348?
De 3,4 liter-V8 met 32 kleppen leverde bij de lancering 300 pk, maar werd in 1993 opgepept tot 320 pk en 324 Nm. De acceleratie van 0 tot 100 km/u was voorbij in ongeveer 5,5 seconden, met een topsnelheid van 267 tot 280 km/u.
Is de Ferrari 348 betrouwbaar?
De eerdere exemplaren van de Ferrari 348 hadden problemen met de kettingspanners voor de nokkenassen en ook de koppeling slijt erg snel, maar verder zijn de meeste euvels opgelost tijdens de productie of achteraf door de eerste eigenaar(s).