Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
fiat-banner-l-01.jpg

Fiat busje

Fabbrica Italiana Automobili Torino (Fiat) is van huis uit een industrieel bedrijf dat nu nog steeds onder andere landbouwmachines en industriële dieselmotoren maakt. Ondanks deze link kent het Fiat busje echter toch een bescheiden geschiedenis. Een gemis dat op dit moment, dankzij de samenwerking met andere autobouwers zoals PSA en Opel, ruimschoots goed wordt gemaakt.

Symbool wederopbouw

Voor de Tweede Wereldoorlog wordt het goederenvervoer in Italië met de Fiat 'Pygmee' uitgevoerd, zoals de kleine bestelauto op basis van de personenauto Balilla wordt genoemd. Fiat bouwt heel veel van deze Pygmees en experimenteert dan al volop met dieselmotoren en zelfs elektrische bestel- en vrachtauto's. Als Turijn door de oorlog zwaar lijdt, valt de productie van Fiat stil. Dankzij de Marshall-hulp wordt de productie aan het einde van de jaren veertig weer opgepakt en verschijnen er opeens veel Fiat bestelauto's die onder meer zijn afgeleid van de 1100-serie personenauto. Fiat begrijpt dat de klassieke ambachtsman en handelaar zijn spullen moet kunnen vervoeren en het ene na het andere Fiat busje komt op de markt. De Fiat 1100 ALR wordt hierdoor zelfs het symbool van het economische herstel. De ALR wordt vooral veel als pick-up-versie gekocht door boeren, die hun goederen naar de markt brengen.

Frontstuur cabine

De 100 ALR wordt pas in 1967 vervangen door een nieuw model. Deze Fiat 238 is gebaseerd op de Autobianchi Primula en heeft een frontstuurcabine. Hierdoor krijgt de auto veel carrosserievarianten, waarvan - gezien het klimaat - de open laadbak populairder is dan de gesloten versie van het Fiat busje. De 238 krijgt pas weer in 1981 een opvolger in de vorm van de Ducato. Dit Fiat busje is mede ontwikkeld met Citroen en Peugeot, maar de Ducato krijgt altijd een Fiat-motor.

Ducato campers

De Ducato is een doorslaand succes als besteller in het midden- en kleinbedrijf. Veel van de auto's krijgen in hun tweede leven een bestemming als camper, waarvan er nog zeer veel rondrijden. Dat zegt iets over de eenvoud van het ontwerp en de oersterke motoren van Fiat. De oude Ducato begint op de tweedehands markt langzaam maar zeker te verdwijnen. De meeste Fiat busjes worden volledig afgereden en verdwijnen dan op de schroothoop.

Interne concurrentie

In het zwaardere segment mist Fiat de boot een beetje, omdat men hier te maken heeft met concurrentie van binnenuit. Iveco is onderdeel van de Fiat-groep, maar dan op het industriële gebied. Met de introductie van de nieuwe Ducato in 2001 wordt het zwaardere segment wel weer bediend, maar veel ondernemingen hebben dan al gekozen voor Iveco of een van de Duitse merken.

Laadvolume

Het Fiat busje Doblo maakt veel goed. Deze kleine stadsbestelauto is zeer gewild bij winkeliers en koeriers, omdat de auto over uitstekende rij-eigenschappen beschikt, het grootste laadvolume in zijn klasse heeft én er modern uitziet. De Doblo schopt het dan ook tot 'Van of the year' in 2006.