Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Fiat Punto AS24 2.jpeg

Fiat Punto

1 / 3
Fiat Punto AS24 2.jpeg
Fiat Punto AS24 3.jpeg
Fiat Punto AS24 1.jpeg

Sterke punten

  • (Veel) meer ruimte dan voorheen
  • Fijne rij-eigenschappen
  • Lage prijzen

Zwakke punten

  • Afwerking interieur
  • Gevoelige MultiJet-dieselmotor
  • Verouderde veiligheidsuitrusting

Fiat Punto Een overzicht

4,0 (139 Beoordelingen)

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Fiat Punto, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:7.5 - 17.5s
Maximumsnelheid:150 - 216 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):89 - 199 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):3.5 - 8.4 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:3760 x 1620 x 1440 mm
Portieren:2 - 5
Kofferruimte:200 - 1030 liter
Aanhangergewicht:240 - 630 kg

De Italiaanse alleskunner

De Fiat Punto geldt als één van de populairste Italiaanse automodellen ooit, niet alleen in eigen land maar ook in de rest van Europa. In zijn derde generatie werd hij competenter dan ooit met dank aan een betere afwerking, modernere techniek en vooral meer binnenruimte.

Interesse in een Fiat Punto

Fiat Punto tweedehands auto
Fiat Punto nieuwe auto
Fiat Punto dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Ben je op zoek naar een hatchback in het B-segment, maar mag het toch eens wat anders zijn? Dan is de Fiat Punto misschien wel iets voor jou. Zijn bloedmooie lijnenspel straalt namelijk Italiaanse flair uit.

  • Zijn rij-eigenschappen beantwoorden eveneens aan die verwachtingen, want zowel voor de rustige als voor de vinnige chauffeur is er een Punto. In standaardvorm is hij namelijk lekker comfortabel, terwijl de Abarth-versie er een ware alteet van maakte.

  • De derde generatie van de Punto heeft echter nog een troef achter de hand, want hij is aanzienlijk ruimer dan zijn voorganger en ook dan heel wat concurrenten van zijn tijd. Hij verdiende zijn naam ‘Grande Punto’ dan ook dubbel en dik.

  • Toch wist Fiat de prijzen van de Punto steeds democratisch te houden, en dat merk je ook vandaag nog. Zo betaal je voor een gebruikte Fiat Punto tegenwoordig een stuk minder dan voor een gelijkaardig model van bijvoorbeeld Volkswagen of Ford.

Belangrijke gegevens

Motoren

De Fiat Punto van de derde generatie was uitzonderlijk lang in productie. In zijn bouwjaren van 2005 tot 2018 passeerden er dan ook heel wat verschillende motoren de revue, die samen gaan met de twee facelifts die het model onderging.

Bij zijn lancering in 2005 verscheen de ‘Grande Punto’, zoals die toen heette, op de markt met vier benzinemotoren. De instapper was een 1.2-liter achtklepperblok zonder turbo, dat 65 pk ophoestte. Daarboven stond een 1.4-liter achtklepper met 77 pk, gevolgd door een 1.4-liter zestienklepper met 95 pk. Iets later, vanaf 2007, kwam er een variant van het 1.4-blok met turbo, goed voor 120 pk. De diesels waren al bijna even talrijk: er was een 1.3-litermotor met ofwel 75 ofwel 90 pk en daarboven stond een 1.9-literblok met 120 pk of, in de vijfdeurs Punto, 131 pk.

Bij de eerste facelift in 2009 veranderde de ‘Grande Punto’ in de ‘Punto Evo’ en werd het motorengamma herzien. Op benzinevlak bleef de 1.2-liter achtklepper de instapper, al produceerde die nu 69 pk. De 1.4-liter benzinemotor kreeg Fiats nieuwe MultiAir-techniek met variabele inlaattiming, waardoor de variant zonder turbo nu 105 pk produceerde en die met turbo 135 pk. Bij de dieselmotoren moest de 1.9 JTD plaats maken voor een nieuwe 1.6-liter MultiJet-motor, en ook het 1.3-blok ging voortaan als MultiJet door het leven. Het vermogen steeg daarbij tot 95 pk, en de 1.6 produceerde 120 pk.

Bij de laatste facelift werd het model gewoon ‘Punto’ genoemd, en werd het motorengamma nog eens aangepast. Zo moest de 1.4-liter turbobenzine eraan geloven, en bleef enkel de variant zonder turbo, met 77 pk, behouden. Daarnaast kon je de Punto nog steeds met de 1.2-litermotor krijgen, en kreeg die gezelschap van een nog compacter blokje: de 0.9-liter TwinAir tweecilinder. Die produceerde ofwel 84 ofwel 105 pk. Bij de diesels bleef enkel de 1.3-liter MultiJet behouden.

Een speciale vermelding gaat naar de Abarth-versie van de Fiat Punto, die gebruik maakte van een aangepast 1.4-literblok. In combinatie met een turbo produceerde die 1.4 T-Jet 163 pk of, als SuperSport, tot 179 pk.

Afmetingen

Bij de overgang van Punto-generatie twee naar drie doopte Fiat zijn nieuwkomer aanvankelijk ‘Grande Punto’, en dat deden ze niet voor niets. De auto is maar liefst 20 centimeter langer dan zijn voorganger, en speelt dus bijna in een ander segment. Toch valt hij met zijn lengte van 4,03 meter en breedte van 1,68 meter nog steeds binnen de grenzen van het B-segment, al was hij daar één van de grotere modellen van zijn tijd.

Dat heeft dus ook zijn gevolgen voor de binnenruimte, want het gemiddelde jonge gezin past met enig gemak in de cabine van de Punto. Vooral indien je de auto met vijf deuren bestelt is het een handig model. Achterin vind je ook nog eens 275 liter koffervolume, wat zelfs vandaag geen slecht cijfer meer is in het B-segment.

Varianten

Waar de Fiat Punto in zijn allereerste generatie nog als cabrio verkrijgbaar was, houdt de derde generatie het op twee koetswerkvormen. Zo vind je de laatste Punto als driedeurs en als vijfdeurs hatchback. Daarnaast was de Punto ook te koop bij Fiats huistuner, Abarth, die het model naast een potentere motor ook trakteerde op sportievere ophanging en lager bumperwerk. Die was uitsluitend verkrijgbaar als driedeurs.

Prijzen

De Punto is niet meer nieuw verkrijgbaar bij Fiat sinds 2018. Indien je er eentje wil, ben je dus aangewezen op de tweedehandsmarkt. Daar vind je de Grande Punto, van de eerste bouwjaren dus, vanaf zo’n 2.500 euro. Dan gaat het doorgaans wel om een exemplaar met al heel wat kilometers op zijn dieselmotor. Een recentere Punto Evo met een potentere benzinemotor kost je doorgaans nog geen 7.000 euro. Zoek je een bloedsnelle Abarth-versie, dan mag je rekenen op zo’n 12.000 à 15.000 euro.

Design

Buitenzijde

Fiat heeft grote stappen gezet in de overgang van Punto-generatie twee naar drie. Zo verbleekt het ietwat modale design van de voorganger volledig in het bijzijn van de nieuwere hatchback, die ook nog eens een stuk groter is. Met zijn spitse neus straalt de auto een zekere sportiviteit uit, terwijl de vriendelijke koplampen en hoog geplaatste achterlichten hem een verfijnde indruk geven. Als Abarth ziet de auto er dan weer uit als een heuse rallywagen met dank aan een grotere spoorbreedte, lagere ophanging en stoerder bumperwerk.

Binnenzijde

Ook binnin ziet de Punto er een stuk moderner uit dan voorheen, al bleef de cabine in de eerste productiejaren wel geplaagd door de nogal onaangename, krasgevoelige plastics die Fiat destijds gebruikte. Bij de eerste facelift, wanneer de Grande Punto de overstap maakte naar de Punto Evo, werd ook het interieur opgefrist waardoor het model aanzienlijk aangenamer werd in in te vertoeven.

Veiligheid

De Fiat Punto heeft een ietwat ongelukkige reputatie als het op veiligheid aankomt. Bij zijn laatste crashtests, in 2017, kende de Euro NCAP het model namelijk een historisch lage 0 op 5 sterren toe. Dat ligt er echter aan dat de Punto van 2005 tot 2018 in productie was, en de veiligheidsuitrusting dus nog grotendeels dateerde van bij de lancering. Toen stond de Punto wél te boek als een veilige auto voor zijn tijd, want in 2005 gaf de Euro NCAP hem de volle 5 op 5 sterren.

Alternatieven

De Fiat Punto is een model in het B-segment, en daar was er altijd al heel wat concurrentie. Zo kon je ook de Opel Corsa, Volkswagen Polo, Skoda Fabia, Ford Fiesta of Peugeot 207/208 van die tijd overwegen. De Abarth-versie nam het dan weer op tegen hothatches zoals de Ford Fiesta ST, Volkswagen Polo GTI en Opel Corsa OPC.

FAQ

Is de Fiat Punto betrouwbaar?
De Fiat Punto is door de jaren heen een relatief betrouwbaar model gebleken. Hier en daar duikt er eens een melding over elektrische storingen op, maar de meeste problemen verschijnen bij de 1.3-liter MultiJet-dieselmotoren. Daarnaast kunnen ook de MultiAir-modules van de 1.4- en 0.9-literblokjes gevoelig zijn, al vallen de reparatiekosten in dat geval nog mee.
Is de Fiat Punto sportief?
De Punto biedt een goede balans tussen comfort en sportiviteit, of toch indien je hem met de juiste motor koopt. De 1.2-liter benzinemotor is bijvoorbeeld niet de snelste, maar met een turbobenzineblok kan je rekenen op flink wat rijplezier. Vooral de Abarth-versie speelt in een andere categorie, met zijn sportieve ophanging en krachtige motor.

Meer informatie

Modellen