Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
ford-banner-l-01.jpg

Ford busje

Ford busjes hebben een sterke band met Nederland, want de uiterst populaire Transit bus is vele jaren in een Amsterdamse fabriek geassembleerd. Niet alleen daardoor, maar met name door het grote gebruiksgemak is het Ford busje op onze wegen een vertrouwde verschijning. De huidige Ford Transit en zijn afgeleide Transit Connect doen het ook op de tweedehands markt zeer goed.

Amerikaanse oorsprong

Ford is van oorsprong een Amerikaans bedrijf dat in de jaren vijftig via Engeland een sterke positie in Europa verkreeg. Dat gebeurde door de introductie van deFord Thames, die de concurrentie met de ultieme Engelse bestelauto Bedford succesvol aanging. In 1967 kreeg Ford of Europe AG in Keulen vanuit Detroit alle kansen om de Europese markt te veroveren met een bestelauto die breed inzetbaar moest zijn: de gesloten bus voor distributie en mkb, de variant met open laadbak voor de bouw en landbouw en een kleine passagiersbus. Met dit concept werd de Ford Transit een begrip in Europa.

Vlakke laadvloer

De eerste modellen van het Ford busje kenmerkten zich door de korte neus, waarin de motor was gehuisvest. Dit leverde de Transit een enorm voordeel op ten opzichte van de eeuwige concurrent: de VW Transporter. De oude Transporters hadden de motoren achterin de auto. Het Ford busje had een vrijwel vlakke laadruimte. Een tweede voordeel was dat de Transit achter de cabine eenvoudig verbouwd kon worden. Het leverde de auto extra bekendheid op als kampeerauto, maar de chassis-cabine werd ook regelmatig tot brandweerauto of ambulance verbouwd. Speciaal voor de bouw werd enkele jaren later een variant met achterwiel-aandrijving gemaakt.

Engelse lieveling

In Engeland leefden de carrosseriebouwers zich uit op de Transit die nog steeds als best verkochtebestelauto in de UK geldt. Op het vasteland van Europa was hij als gebruikte auto populair bij beginnende popbandjes, maar evenzo geliefd bij gastarbeiders die hem overbeladen over de Bosporus reden (de Duitsers noemden deze auto de 'Ford Türkspeed'). Een andere reden waarom de Transit nooit echt een topper is geworden, was dat de matige techniek de auto begin jaren negentig parten ging spelen. Terwijl concurrenten als Volkswagen en Mercedes-Benz de betrouwbaarheid en het comfort opkrikten, liet Ford (en andere Europese merken als PSA en Fiat) hier kansen liggen.

Lage exploitatiekosten

Het weerhield Europese autojournalisten er niet van de Transit diverse keren (meest recent in 2015) tot 'Bestelauto van het jaar' te benoemen. Dat zegt vooral iets over de brede inzetbaarheid van de bestelauto en de exploitatiekosten die mede door de hoge restwaarde laag blijven. In juli 2005 liep de 5 miljoenste Transit van de lopende band en het eind van de Transit en zijn kleinere broer Transit Connect is nog lang niet in zicht. Sterker nog: als T-serie is de Transit in Amerika bezig de populaire E-serie busjes te vervangen. Dan zou de Transit, net als de Mondeo, een echte wereldauto zijn.