Ford Courier Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Ford Courier, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Ford Courier
-
Ford Courier BTW AFTREKBAAR
€ 7.450,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 94.000 km
- 05/2015
- 55 kW (75 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Diesel
-
5,8 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
108 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-3700 Piringen(Tongeren) -
Ford Courier 1.0 Ecoboost 100 PK 6V
€ 20.980,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 24 km
- 03/2023
- 74 kW (101 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
-
6,8 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
155 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-2590 Berlaar -
Ford Courier 1.0 ESSENCE UTILITAIRE
€ 12.500,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 85.960 km
- 02/2020
- 74 kW (101 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-5032 Corroy-le-Château (Gembloux) -
Ford Courier
€ 14.999,-BTW verrekenbaar - 23.000 km
- 07/2021
- 74 kW (101 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
-
6 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-4681 Oupeye
Interesse in een Ford Courier
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Alternatieve modellen
Voor sommige liefhebbers draagt dit feit uiteraard enorm bij tot de vorming van een heuse mythe. Zij zijn verzamelaars van alles wat met de Courier Ford en zijn geschiedenis te maken heeft. Maar de meeste mensen kennen de Courier waarschijnlijk gewoon het beste als de iconische (mini) pick-up met de bekende, uitgerekte Ford look.
Hoe het begon: de Sedan Delivery
Nog voor er echt sprake is van een Courier serie, is er de Sedan Delivery uit 1958. Dit was in wezen een sedan-bewerking van de bekende Ford stationwagon. De Delivery werd gestuwd door een voormotor met achterwielaandrijving. Vanaf 1959 werd deze combo echter al snel hervormd tot een beraamde body. Op dat moment doet ook de typische Tudor Ranch Wagon stijl zijn intrede. De aanzet tot de Courier was hiermee definitief gegeven. 1960, het laatste jaar van de Sedan Delivery, is tegelijk ook het jaar waarin de Courier als commercieel voertuig wordt geclassificeerd. Het is dus het laatste jaar waarin deze Ford een passagierswagen is.
De Ford Courier wordt een Mazda
Zijn definitieve vorm krijgt de Courier echter pas aan het begin van de jaren 70, wanneer Aziatische tijgers als Toyota en Nissan/Datsun de Europese en Amerikaanse markten beginnen te bespelen. Hun populariteit bij jonge westerlingen komt totaal onverwacht voor de binnenlandse spelers. Als reactie op deze invasie doet Ford een beroep op Toyo Kogyo, beter bekend als Mazda. Hij is het die de Courier bouwt. Vervolgens wordt de wagen geïmporteerd en verkocht door Ford. Zoals alle mini pick-ups uit die periode maakt de Courier gebruik van een sub-2 L viercilindermotor in combinatie met een manuele versnellingsbak met vier versnellingen en achterwielaandrijving. De Courier valt verder meteen op door zijn enorme laadcapaciteit, zeker in vergelijking met zijn compacte afmetingen en volume.
Evolutie en modellen van de Courier Ford
Sinds het design van Mazda wordt voor wat betreft de Courier ruwweg een onderscheid gemaakt tussen Mazda modellen en Fiesta modellen. De Mazda modellen werden geproduceerd tussen 1971 en 2006. Zij doorliepen zo maar liefst vijf generaties. De Fiat modellen bleven beperkt tot Europa (1991-2002) en Brazilië (1998-2013). De Europese modellen werden achteraf vervangen door de Ford Transit Connect. Toch dook er in 2013 ook een nieuwe versie van de Courier op: de Transit Courier of Tourneo Courier, een hippe minivan / monovolume. Ook het Brazil model is overigens nog niet volledig van de kaart geveegd. De kans bestaat nog steeds dat Ford deze Courier binnenkort opnieuw lanceert.