Ford Granada Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Ford Granada, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Ford Granada
-
Ford Granada GL
€ 5.500,-- 78.000 km
- 10/1985
- 86 kW (117 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-6181 Gouy lez Pieton -
Ford Granada 2.0I*PREMIER PROPRIÉTAIRE *VOITURE BELGE 100%*
€ 24.950,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 78.000 km
- 07/1979
- 71 kW (97 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-4170 Comblain-au-Pont
Interesse in een Ford Granada
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Alternatieve modellen
De Ford Granada wordt in 1972 op de markt gepresenteerd
Sedans zoals de Ford LTD met een lengte van meer dan 5,70 meter en dorstige V8-motoren hoorden voor de Amerikaanse autofabrikant Ford in de jaren 70 nog vanzelfsprekend in de collectie voor de Noord-Amerikaanse thuismarkt. In Europa waren deze slagschepen van het merk slechts zelden als importauto te zien. De reden: voor de Europese klanten ontwikkelden de ingenieurs bij hun vestigingen in Duitsland en Groot-Brittannië eigen modelseries, die compacter uitvielen en doorgaans niet in de VS verkocht werden. In de jaren 70 zag de fabrikant echter ook in Europa goede kansen als aanbieder van modellen uit de hogere middenklasse. Reeds sinds eind jaren 50 werden in Keulen de P-series met het Ford-logo geproduceerd. Zijn opvolger werd vervolgens in Duits-Britse samenwerking ontwikkeld en uiteindelijk in 1972 onder de nieuwe naam Ford Granada op de markt gepresenteerd.
De eerste generatie van de Ford Granada (1972-1977)
De Ford Granada liet met zijn buitenafmetingen zelfbewust zien dat hij tot de hogere middenklasse behoorde: bij een wielbasis van 2,77 meter had hij afhankelijk van de carrosserieversie een lengte van maximaal 4,67 meter. Zijn grootse optreden werd nog eens extra benadrukt door zijn groei in de breedte. Terwijl de voorganger Ford 20M 1,75 meter breed was, verscheen de Ford Granada met een breedte van bijna 1,80 meter op straat. In de eerste generatie van 1972 tot 1977 werd de Ford Granada in drie carrosserievarianten gebouwd: als tweedeurs sedan, als vierdeurs sedan en als combi. Bovendien rolde de Ford Granada ook als coupé van de band. Vanwege de lage productieaantallen horen de Ford Granada coupés tegenwoordig als classic cars tot de meest gezochte modellen uit de serie.
V6-motoren voor de Ford Granada
Passend bij zijn grootse optreden rustte de fabrikant zijn vlaggenschip bij de marktinvoering uitsluitend met krachtige V6-motoren uit. Deze hadden een prestatievermogen van 101 kW (137 pk). In 1975 werden de voorheen als Ford Consul verkochte viercilindermodellen als instapmodellen in de serie Ford Granada geïntegreerd.
Een Italiaans design voor de tweede generatie van de Ford Granada (1977-1985)
De tweede generatie van de Ford Granada werd van 1977 tot 1985 gebouwd en kreeg van het Italiaanse designbureau Pininfarina een compleet nieuw vormgegeven, slankere carrosserie. Deze werd in 1981 in het kader van een modelonderhoud licht gewijzigd. De Ford Granada van deze generatie werd aangeboden als sedan en combi, die bij Ford traditioneel Turnier genoemd werd. Nieuw in de Ford Granada collectie waren de eerste dieselmotoren van de serie. Deze werden voortaan naast de bekende V6-motoren en de viercilindermotoren in de collectie opgenomen.