Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
2021_ford_s_max_10_7086.ac400597.jpg

Ford S-Max

1 / 4
2021_ford_s_max_10_7086.ac400597.jpg
2021_ford_s_max_08_7092.jpg
2021_ford_s_max_04_7084.jpg
2021_ford_s_max_01_7089.jpg

Sterke punten

  • Ruimte voor het hele gezin
  • Zeer dynamisch voor zijn soort
  • Ook met hybride aandrijflijn

Zwakke punten

  • Op pensioen zonder opvolger
  • Geen plug-in hybride
  • Veercomfort ST-Line

Ford S-Max Een overzicht

4,6 (88 Beoordelingen)

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Ford S-Max, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:7.9 - 13.4s
Maximumsnelheid:180 - 230 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):128 - 232 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):4.9 - 9.7 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4768 x 1884 x 1658 mm
Portieren:5
Kofferruimte:285 - 2200 liter
Aanhangergewicht:403 - 817 kg

De monovolume in een wereld van SUV’s

Kenners weten waarom: de Ford S-Max is de ideale oplossing voor wie op zoek is naar meer binnenruimte zonder direct over te stappen naar een SUV of minibusje. Hij biedt plaats aan zeven personen met een zeer goede rijdynamiek voor zijn klasse. Deze tweede generatie kwam in 2015 uit en is in 2022 uit het gamma van Ford verdwenen, zonder een opvolger te krijgen. Ook bij Ford moet je nu dus uitwijken naar een Tourneo Connect of een SUV.

Interesse in een Ford S-Max

Ford S-Max tweedehands auto
Ford S-Max nieuwe auto
Ford S-Max dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De S-Max bewijst dat je geen automotive hoogbouw nodig hebt om veel personen en/of spullen te vervoeren: hij heeft een grote koffer en desgewenst zelfs zeven zitplaatsen, al zijn de laatste twee wel noodzitjes. Heb je nog meer ruimte nodig, dan is er de Galaxy op dezelfde basis.

  • Er is een grote verscheidenheid aan motoren geleverd: benzinemotoren tot 240 pk en dieselmotoren tot 210 pk, of zelfs een 190 pk sterke hybride aan het einde van zijn carrière.

  • De Ford S-Max is gezegend met een zeer goede rijdynamiek - met dank aan de Belgische testpiste in Lommel? - dankzij een precies stuurgevoel en een gecontroleerd koetswerk.

  • Kies je voor de ST-Line, dan krijg je een knappe MPV die misschien iets minder comfortabel is, maar wel is uitgerust met uitstekende sportstoelen die het comfort tijdens lange ritten verzekeren.

Alle belangrijke gegevens over de Ford S-Max

Motoren

Tijdens zijn 7 jaar durende carrière is de S-Max met een aantal verschillende motoren geleverd.

De instapmotor op benzine was de 1.5 EcoBoost met 160 pk en 240 Nm, waarmee de monovolume in minder dan 10 seconden naar de 100 km/u kon sprinten. Een stapje hoger stond direct de 2.0 EcoBoost van 240 pk, standaard gekoppeld aan een automaat.

Op diesel was er iets meer variëteit qua vermogensniveaus, al had je steeds wel een 2-liter onder de kap. Je kon hem krijgen met 120, 150, 180, 190 of 210 pk. Een automaat was standaard op de 190 en 210 pk sterke biturbodiesel en enkel de 120 pk-versie was exclusief uitgerust met een handbak. Vierwielaandrijving was optioneel op de krachtigste dieselmotoren.

In 2021, aan het einde van zijn carrière, gaf Ford de S-Max (en de Galaxy) nog een zelfladende hybride aandrijflijn, dezelfde als die in de Mondeo en de Kuga: een 2,5 liter-viercilinder benzinemotor in combinatie met een elektromotor en een kleine batterij, die de MPV het verbruik van een diesel zou moeten opleveren, maar dan met een 10% lagere CO2-uitstoot. In de praktijk hing het verbruik sterk af van de omstandigheden, maar zo’n 6 liter per 100 km was mogelijk.

Afmetingen

De Ford S-Max van de tweede generatie is 4,80 meter lang, 1,92 meter breed en 1,68 meter hoog. Hij biedt plaats aan zeven personen, maar de laatste twee zitjes zijn eerder voor noodgevallen of voor kinderen bedoeld. Het is beter om die derde zitrij neergeklapt te laten en te genieten van de 965 tot 2.020 liter grote bagageruimte. Heb je nog meer plek nodig, dan is er de technisch identieke maar nog iets grotere en vooral hogere Galaxy. Nog goed nieuws: in tegenstelling tot de Mondeo Hybrid, verliest de S-Max Hybrid geen kofferruimte boven de dubbele bodem.

Uitvoeringen

De Ford S-Max was er in 4 uitvoeringen: Connected, Titanium, ST-Line en Vignale. De instapversie Connected was al vrij goed uitgerust met 17-duims lichtmetalen velgen, een Sync 3-infotainmentsysteem van 8 duim, parkeersensoren voor- en achteraan, automatische airco in twee zones en mistlampen. De Titanium had ook navigatie, een rijstrookassistent, een verwarmde voorruit, een 220 V-stopcontact, zetelverwarming vooraan en een verwarmd stuur en klaptafeltjes op de tweede zitrij.

De ST-Line was sportiever uitgedost, met 18-duims lichtmetalen velgen, sportievere bumpers en zwarte accenten op het koetswerk, een iets lagere en stijvere ophanging, getinte ruiten, elektrisch verstelbare sportzetels en rode stiksels doorheen het interieur. Tenslotte was er de Vignale, de meest luxueuze versie van de S-Max, met LED-koplampen, een achteruitrijcamera, lederen zetels, een Sony-audiosysteem en een specifieke bodykit.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Ford S-Max is niet meer nieuw te koop in België sinds 2022, al kan het zijn dat er nog enkele dealers een exemplaar in stock hebben.

Tweedehands kan je een tweede generatie S-Max vinden vanaf ongeveer 14.000 euro, meestal een 2.0 TDCI van 120 of 150 pk met een manuele versnellingsbak en niet erg veel opties. Een benzine kost minstens 20.000 euro, de hybride is zeer zeldzaam in ons land.

Design-highlights en interieur

De Ford S-Max borduurt verder op het design van zijn voorganger, maar ziet er desondanks een stuk moderner uit. Het model heeft een uitgestrekte en vrij lage lijn, maar wel een hoge voorruit en veel glas rondom. In 2019 kwam er nog een kleine facelift, die het model nieuwe bumpers en lichtblokken gaf.

Tussentitel

Hoewel zijn exterieurdesign de tand des tijds heeft doorstaan, zag het interieur van de S-Max er al gauw verouderd uit, met veel hard plastic en een design dat duidelijk nog van een vorige filosofie van het merk stamt, net als bij de Mondeo overigens. Als je echter voorbij het dashboard kijkt, heb je wel veel binnenruimte aan boord en zeer goede zetels vooraan. De achterbank is iets minder comfortabel, maar wel verschuifbaar en kantelbaar. De ergonomie van de instrumenten is redelijk goed, de software van het infotainmentsysteem kreeg gelukkig wel een update tijdens de carrière van het model en ondersteunde ook CarPlay en Android Auto. Door de hoge voorruit heb je het gevoel in een hoge auto onderweg te zijn, maar dat gevoel verdwijnt snel.

Rijhulp en veiligheid

De Ford S-Max werd in 2015 getest door Euro NCAP en kreeg de volle 5 sterren, met goede scores op elk onderdeel. Door de iets oudere basis van de S-Max zijn de nieuwste rijhulpsystemen echter niet aanwezig, het arsenaal is beperkt tot een achteruitrijcamera, een rijstrookassistent, verkeersbordherkenning en een dodehoeksensor.

Alternatieven

Een alternatief voor de Ford S-Max is de oude Opel Zafira, die intussen vervangen is door een minibusje, of de Citroën C4 (Grand) Picasso. De VW Sharan/Seat Alhambra zijn ook goede alternatieven. Binnen het Ford-gamma heeft de Tourneo Connect, gebaseerd op de Volkswagen Caddy, de taak van monovolume voor grote gezinnen overgenomen.

FAQ

Is de Ford S-Max Hybrid fiscaal voordelig?
Neen, de Ford S-Max is een zelfladende hybride, en dus geen fiscaal voordelige plug-in hybride.
Is de Ford S-Max nog nieuw te koop?
De Ford S-Max is in de loop van 2022 uit het Ford-gamma gehaald en krijgt geen rechtstreekse opvolger.
Wat is het verschil tussen de Ford S-Max en de Galaxy?
De S-Max en Galaxy staan op dezelfde technische basis, maar de Galaxy is een maatje groter en biedt 7 volwaardige zitplaatsen.