Honda tweedehands & goedkoop via AutoScout24.be kopen

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Op 24 september 1948 werd het Japanse concern Honda opgericht door de 41-jarige voormalige coureur Soichiro Honda. Hij begon met een klein startkapitaal en produceerde aanvankelijk motoren voor de aandrijving van fietsen. Na een paar jaar kon Honda zich ook vestigen in de motorenhandel en groeide het bedrijf uit tot een groot internationaal succesvolle onderneming die zich ook snel kon doorzetten op de Amerikaanse markt. In het begin van de jaren '60, na vijftien succesvolle jaren motorverkoop, waagde Honda zich ook aan de autohandel en vervulde daarmee Soichiro's jongensdroom, ooit zelf auto's te produceren. De T360 was Honda's eerste auto, gevolgd door de sportwagen S360. In 1962 opende Honda in België zijn eerste productievestiging in Europa, echter nog gespecialiseerd in bromfietsen.

In 1971 bracht Honda de CVCC-motor op de markt die zijn tijd ver vooruit was. Hij was bedoeld om aan de strenge emissievoorschriften van de Verenigde Staten te voldoen, maar had daarbij helemaal geen katalysator nodig.

In het jaar 1972 kon Honda met de Civic, een compacte wagen die nog voor de Golf op de markt kwam, doorbreken in de autohandel - de Civic ontwikkelde zich tot het waarschijnlijk bekendste model dat Honda ooit gebouwd heeft. De middenklassenwagen Accord bracht een halve decennia later het succes op de exportmarkt. Later, in het jaar 1992, werd deze in Engeland voor het eerst in Europa geproduceerd.

Ook technische vernieuwingen lieten niet lang op zich wachten. In 1981 ontwikkelde Honda onder de naam "Electro Gryo-Cator" het wereldwijd eerste boordnavigatiesysteem. Zes jaar later bracht Honda de eerste standaardwagen met vierwielaandrijving op de markt. De vierwielaandrijving garandeert meer stabiliteit op lange trajecten en een betere wegligging in de bochten. In 1988 kwam Honda met een nieuwe ontdekking, het VTEC-systeem. Dit was wereldwijd het eerste systeem dat de kleptiming en de klepslag veranderde al naargelang het toerental. Daardoor kreeg men meer vermogen bij hogere toerentallen. Een latere versie van het systeem kon het benzineverbruik en de emissie aanzienlijk verminderen. In het jaar 1990 brengt Honda met de NSX de eerste seriewagen met aluminiumcarrosserie wereldwijd op de markt.

Met de Civic IMA introduceerde Honda een van de eerste hybride modellen met benzine-elektromotoren in Europa en is daarmee op de allernieuwste stand. In Amerika is de Honda FCX beschikbaar die op brandstofcellen loopt.

Het image van Honda werd in aanzienlijke mate bepaald door de motorsport. Honda won bijvoorbeeld al in 1965 de grote prijs van Mexico, de formule 1. Later haalde Honda in totaal zes maal de eerste plaats op de constructeursranglijst van de wereld. Nelson Piquet, Nigel Mansell, Alain Prost en Ayrton Senna waren in de jaren '80 en '90 de wereldberoemde coureurs die voor de McLaren- resp. Williams-renstal overwinningen behaalden met Honda-motoren.

Een ander wereldrecord behaalde Honda met de roadster, de S2000: deze had een vermogen van 120 pk per 1000 cc, iets dat in grote serieauto's met zuigmotoren nog niet eerder bereikt werd.

Met een jaarproductie van 17 miljoen motoren is Honda inmiddels de grootste motorenfabrikant ter wereld. Meer dan 130.000 medewerkers in 31 landen werken voor het Japanse concern. De concernleiding voor Noord-Europa bevindt zich in Offenbach aan de Main. Honda is naast Toyota de laatste onafhankelijke auto- en motorfabrikant van Japan.

Mehr anzeigen