Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
honda-legend-l-01.jpg

Honda Legend

1 / 4
honda-legend-l-01.jpg
honda-legend-l-02.jpg
honda-legend-l-03.jpg
honda-legend-l-04.jpg

Honda Legend Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Honda Legend, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:7.1 - 9.3s
Maximumsnelheid:215 - 250 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):269 - 291 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):11.6 - 12.3 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4955 x 1810 x 1430 mm
Portieren:4
Kofferruimte:0 - 0 liter
Aanhangergewicht:372 - 446 kg

De Honda Legend, Honda’s eerste luxe 4-deurs sedan in Europa

De luxe Honda Legend kwam in de jaren 80 van de vorige eeuw naar Europa om de strijd aan te gaan met de luxe sedans van BMW en Mercedes. Het was een van de eerste Japanse auto's die de concurrentie met Europese merken aanging. Deze luxe 4-deurs auto werd tot 2010 gemaakt dus je kunt ze nu alleen nog maar tweedehands kopen. Een gebruikte Honda legend is echter prima geschikt om dagelijks in te rijden en het is ook een prima model om als eerste auto te kopen. Lees meer

Interesse in een Honda Legend

Honda Legend tweedehands auto
Honda Legend dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

De luxe 4-deurs limousine van Honda

De Honda Legend is een 4-deurs sedan van Honda die tussen 1985 en 2010 op de Nederlandse markt verkocht werd. De Honda Legend werd gebouwd in de Honda fabriek in Sayama, Saitama in Japan en een aantal werden er gebouwd in de Rover fabriek in Engeland. De Legend moest concurreren met auto’s uit de hogere Duitse middenklasse. De uitrusting van de auto was voor die tijd zeer compleet en de auto was goedkoper dan een BMW of Mercedes-Benz.

De Legend werd aangeboden met één optie. Je kon de versnellingsbak kiezen en er was één uitrustingsniveau. De auto had een 2.5 liter V6 motor. In de verkoopbrochure van 1986 werd de Legend aangeprezen als "Legend Touring Sedan". De nieuwprijs lag destijds rond de 29.900 euro.

Voor de Honda leverde Technics een 80 W cassettebandspeler met stereo-installatie en vier luidsprekers. Deze had vier equalizer instellingen die door de bestuurder te programmeren waren. De auto was uitgerust met een dubbele diversity-antenne, met een gewone uitschuifbare antenne en een ingebouwde antenne in de achterruit.

Een van de nieuwigheden was een eenvoudige volumeregelaar plus de vooraf ingestelde zenderkeuze die op het instrumentenpaneel binnen het bereik van de rechterhand was geïnstalleerd. Met een knop kon het standaard glazen schuifdak met zonnescherm bediend worden.

Wijzigingen in het model sinds 1985

In 1985 werd de eerste versie van de vierdeurs sedan geïntroduceerd met een 2.5 liter V6 motor en elektronische benzine-inspuiting. Deze motor leverde 127 kW (173 pk). Toen er vanwege milieu-eisen een geregelde katalysator op de auto kwam, liep het vermogen iets terug tot 110 kW (150 pk). In 1987 werd er een tweedeurs coupé uitgebracht en kwam er een nieuwe 2.7 liter motor die 124 kW (169 pk) leverde.

Eind 1990 kwam er een nieuw model limousine en in 1991 volgde de coupé. De auto’s waren groter dan hun voorgangers en de motorinhoud nam toe tot 3.2 liter met een vermogen van 205 pk (151 KW). Dit model en dan met name de coupé, is tot op heden de best verkochte Legend.

In 1996 werd het model nogmaals gewijzigd en dit keer werd er geen coupé aangeboden. De 4-deurs had een sobere uitstraling en een lichte 3.5 liter V6 motor die 'slechts' 205 pk (151 KW) leverde. Medio 1999 kreeg de Legend een facelift en het vermogen van de motor steeg tot 208 pk (153 KW). De standaarduitrusting werd uitgebreid met zij-airbags, Xenon-verlichting, een verstelbare stuurkolom met geheugen en VSA (rijdynamiekregeling).

In het najaar van 2006 kwam er een nieuwe Legend met een VTEC motor van 295 pk (217 KW). De auto had het nieuwe vierwielaandrijving systeem SH-AWD (Super Handling All Wheel Drive). Hierbij werd de aandrijving zowel over de voor- en achteras verdeeld, als ook over het linker en rechter achterwiel. Als optie had de auto een automatische afstandhouder.

Laat 2008 kwam er een nieuwe versie. De koplampen werden aangepast, de onderste luchtinlaat bestond uit 3 delen, de mistlichten en de grille werden hoekiger en de auto kreeg een spoiler. De achterkant werd aangepast en de auto kreeg LED-lampen. Binnenin werden kleuren en materialen veranderd en werden meer decorpanelen gebruikt. De motor werd een 3.7 liter. De actieve hoofdsteunen voor de voorstoelen worden standaard. In 2010 gaat de Honda Legend uit productie.

Honda Legend vs Citroën C6

De Honda heeft de mooiste cockpit en de Citroën heeft meer ruimte. De legend rijdt sportief dankzij de 4-wielaandrijving en de 3.5 liter V6 van 291 pk. De Citroën C6 is vergelijkbaar met de 2,7-liter PSA-Ford V6-diesel, maar is langzamer door het hogere gewicht en het lagere motorvermogen.

Deze twee auto's zijn heel verschillend. De Legend is sportief en de C6 is wat relaxter. Dankzij de vering rijdt de C6 comfortabel en stuurt zeer licht. De grote achterbumpers en het vele plastic in het dashboard laten de auto er minder stijlvol uitzien dan de Legend.

Motoren

De Honda Legend heeft verschillende motoren gehad, namelijk:

  • 1985 - 2.5 liter V6 met 173 pk
  • 1987 - 2.7 l V6 met 167 pk
  • 1990- 3.2 l V6 met 205 pk
  • 1996 - 3.5 l V6 met 205 pk
  • 1999 - 3.5 l V6 met 208 pk
  • 2006- VTEC motor met 295 pk
  • 2008- 3.7 l V6 met 305 pk

Uitrusting en opties

De Honda Legend was in 1985 bijna identiek aan het Noord-Amerikaanse model qua uitrusting en voor wat betreft voertuigafmetingen. De Legend was er in één uitvoering: de V6-2.5i. Er waren dus maar heel weinig opties beschikbaar, behalve de keuze voor een versnellingsbak en een airconditioningsysteem dat identiek was aan de Noord-Amerikaanse versie.

In Europa werd optioneel een "Special Equipment Pack" aangeboden met daarin cruise control, aluminium lichtmetalen wielen, een bestuurdersstoel met krachtige lendensteun, die in hoogte en vooruit / achteruit verstelbaar was, aanpasbare hoofdsteunen achterin, een stereo-installatie van Philips met 4 luidsprekers en koplampwissers. In een aantal landen waren de voorste en achterste spatlappen standaard.

Veelzijdige auto voor iedere dag

De Honda Legend is een prima auto voor woon-werkverkeer en dankzij zijn afmetingen misstaat de auto ook niet als gezinsauto. Het model is inmiddels gedateerd, maar echte Honda-liefhebbers zullen hier weinig problemen mee hebben en toch kiezen voor een gebruikte Honda Legend.