Honda Shuttle Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Honda Shuttle, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Honda Shuttle
Onze expertise over jouw zoekopdracht
De compacte MPV Honda Shuttle wordt tussen 1995 en 2001 geproduceerd
Ook al is de visie op een wereldauto die naar een universele smaak is vormgegeven de laatste jaren weer gerelativeerd, de grote autofabrikanten doen toch nog steeds hun best om een model overal op de wereld te kunnen verkopen zonder daarvoor al te veel aan te hoeven passen. Dit marketingmodel stoot echter op problemen die voortkomen uit verschillende ideeën over esthetiek, technische tradities en specifieke verwachtingen en wensen op het gebied van comfort, afmetingen of motorprestaties. De Japanse fabrikant Honda werd met deze verschillen geconfronteerd toen hij zijn eerste MPV-serie internationaal wilde verkopen. De Honda Odyssey werd vanaf 1995 bijna tegelijkertijd in Japan, Europa en Noord-Amerika geïntroduceerd. Voor de VS bleek het model echter te klein te zijn en werd hij snel bijgewerkt en vergroot. In Europa werd de onder de naam Honda Shuttle geïntroduceerde MPV echter wel als ruime MPV waargenomen. Hier was dit destijds een nog vrijwel onbekende voertuigklasse, waarin Honda tot 2000 met de Shuttle vertegenwoordigd was.
De Honda Shuttle als zes- of zevenzitter
De Honda Shuttle deelde zijn platform met de modellen uit de middenklasseserie Honda Accord. Als carrosserie kozen de Japanners voor een vrij rechthoekige constructie die een optimaal ruimtegebruik en veel hoofdruimte garandeerde. Een typische carrosserie voor de MPV-klasse. De Honda Shuttle voegde dan ook weinig eigen vormgevingsaccenten aan de Europese voertuigcollectie van de Aziaten toe. Maar ook al hadden de Fransen zich met hun midden jaren 90 voor het eerst gepresenteerde MPVs wel aan een futuristisch design gewaagd, bij veel consumenten draaide het toch vooral om het praktische nut van de transportreuzen. In dat opzicht had de Honda Shuttle zeker iets te bieden: dankzij zijn lengte van 4,76 meter was er achterin de MPV nog plaats voor een derde zitbank, die de Shuttle tot een volwaardige zevenzitter maakte. Maar de Honda Shuttle was ook als zeszitter verkrijgbaar.
De motoruitrusting van de Honda Shuttle
Passend bij zijn grootte rustten de Japanners de Honda Shuttle uit met motoren met een cilinderinhoud van 2,2 en 2,3 liter. De kleinste motor had een prestatievermogen van 97 kW (132 pk). De 2,3 liter motor, die vanaf 1998 toegepast werd, had een prestatievermogen van 112 kW (152 pk). Het topmodel met een 3,0 liter V6-motor en een prestatievermogen van 150 kW (204 pk) werd in Europa niet in de collectie opgenomen. De productie van de Honda Shuttle werd in 2001 beëindigd om plaats te maken voor de compactere Honda Stream.