Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
honda-banner-l-01.jpg

Honda SUV

De Japanse autofabrikant anchortekst heeft diverse CR-V SUV uitvoeringen op de markt gebracht en daarmee verschillende doelgroepen aangesproken. Sinds de productie van de allereerste CR-V in 1996 heeft elke nieuwe generatie verbeteringen gekend. Sommige waren echter vooral van cosmetische aard. Van meet af aan waren liefhebbers van een robuuste, sportieve wagen de belangrijkste doelgroep. Dankzij het herkenbare design en de uitstekende rijeigenschappen is de auto ook buiten hierbuiten populair geworden.

De modellen van de eerste generatie

Honda twijfelde lange tijd of het wel zou moeten komen met een SUV. Het merk had aanvankelijk weinig vertrouwen in de SUV-markt en de eerste CR-V kende dan ook maar een uitvoering. Deze beschikte over een 2.0 liter met 128 pk en 180 Nm koppel. De uitvoering staat bekend als de zogenaamde LX-uitvoering. Enkele jaren later kwam Honda met de EX-uitvoering die echter technisch en motorisch niet verschilde van de LX. Het uiterlijk was wel bijgeschaafd.

Groter vermogen vanaf 1999

In 1999 kwam Honda met een nieuwe versie van de CR-V op de Amerikaanse markt. Het belangrijkste verschil met de eerste generatie was het grotere vermogen. Met een gewicht van 1500 kg kreeg de motor meer power. De 2.0 liter motor was nu goed voor 146 pk en 194 Nm koppel. De Europese, Aziatische en Australische versies kregen een nieuw kleurengamma en een aantal cosmetische veranderingen, vooral aan de voor- en achterbumper.

Tweede generatie (2002-2006)

De tweede generatie, die werd geproduceerd in de jaren 2002-2006, was gebaseerd op de zevende generatie Civic. Vooral de grotere en zwaardere uitvoering viel op. In Amerika riep het tijdschrift de CR-V in 2002 en in 2003 tot beste 'small SUV'.

Derde generatie (2007-2010)

Een duidelijk zichtbare verandering bij de derde generatie was het reservewiel, dat niet langer aan de kofferdeur was bevestigd. Ook werd de auto meer gedrongen. In 2010 volgde een facelift, waarbij alleen het uiterlijk op een aantal punten werd aangepast. Technisch gesproken is, afgezien van slijtage door ouderdom, de tweedehands Honda SUV uit 2007 tot dezelfde prestaties in staat als een exemplaar uit 2010.

Nieuwste generatie

In 2011 bracht Honda de vierde generatie CR-V uit in de Verenigde Staten en een jaar later volgde de Europese markt. Het design is nog verder vervolmaakt en de uitvoeringen dragen de namen S, Comfort Elegant, Lifestyle en Executive. De benzinemotor heeft een inhoud van 2.0 liter en in de dieselversie varieert dit van 1.6 tot en met 2.2 liter.

Veiligheid en zuinigheid

De Honda SUV is altijd al een zuinige auto geweest in zijn soort. Dit geldt dus ook voor de occasions. De vierwielaandrijving van de nieuwere modellen Honda SUV is extra zuinig. Dit 4WD-systeem komt alleen volledig in actie als sprake is van tractieverlies. Dit betekent maximale grip wanneer dat nodig is, maar geen brandstofverspilling als die extra grip niet nodig is. De Honda SUV kenmerkt zich al jaren door stabiliteit en wendbaarheid, gecombineerd met optimale tractie. Dit is te danken aan het Vehicle Stability Assist-systeem (VSA), dat bestaat uit verschillende geavanceerde systemen die de stabiliteit optimaliseren en daardoor bijdragen aan de veiligheid.