Hyundai SONATA Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Hyundai SONATA, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Hyundai Sonata
-
Hyundai SONATA 2.0i 16V GLS
€ 4.999,-- 147.000 km
- 05/2004
- 96 kW (131 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
-
7,5 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
215 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Particulier, BE-9240 Zele -
Hyundai SONATA Sonata 2.0 CRDi Automatik Comfort
€ 3.000,-- 172.000 km
- 09/2010
- 110 kW (150 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
-
7 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-2321 Meer
Interesse in een Hyundai Sonata
Onze expertise over jouw zoekopdracht
De sedan Sonata is het eerste middenklassemodel van Hyundai voor Europa
De Aziaten weten hoe ze modellen uit de economyklasse moeten produceren, maar voor autos uit de midden- en hogere klasse vertrouwen consumenten natuurlijk op Noord-Amerikaanse en Europese producenten. In de jaren 90 hadden de grote autoconcerns aan deze en de andere kant van de Atlantische Oceaan deze verkeerde gedachte nog. Maar Japanse autofabrikanten, met Toyota aan kop, waren toen echter al lang klaar om een complete voertuigcollectie op de internationale markten aan te bieden: van een zuinig economymodel tot aan een luxe sedan. De opkomende Zuid-Koreaanse autofabrikant Hyundai was er weliswaar iets later bij dan de Japanse concurrentie, maar streefde echter standvastig dezelfde ambitieuze doelen na. Toen Hyundai in 1991 in Europa aan een inhaalrace begon, namen de laatkomers geen genoegen met de kleine modellen uit hun Pony/Excel-serie. Met de S-coupé wilden ze hun sportieve vakkundigheid bewijzen, met de Lantra presenteerden ze zich in de voor Europa zo belangrijke compacte middenklasse en met de Hyundai Sonata brachten ze een sedan uit, die in de zeer concurrerende middenklasse punten moest scoren.
Een gebrek aan prestige hield de Europese verkoop tegen
De kwaliteit van de verwerkte materialen, de op onbekende licenties berustte motortechniek, het ouderwetse uiterlijk: er waren veel redenen waarom de Zuid-Koreanen, net als jaren daarvoor de Japanners, bekritiseerd werden toen zij op de Europese markt verschenen. Terwijl de Sonata in Azië en Noord-Amerika goede verkoopcijfers behaalde, leidde hij in Europa overal een nichebestaan. Dit hoewel het imago van Hyundai ook hier verbeterd was en modellen zoals de Atos of de Sante Fe populair werden. Het feit dat de sedan met een bovengemiddelde standaarduitrusting tegen een ondergemiddelde prijs slechts weinig Europese kopers vond had een simpele reden: de Sonata mistte gewoon het prestige van de collegas uit Wolfsburg en Mí¼nchen.
Een bovengemiddelde uitrusting met een ambitieuze motor
Terwijl de eerste generatie van de Hyundai Sonata vanaf 1987 alleen voor Aziatische en Amerikaanse markten geproduceerd werd, kwam de opvolgende generatie in 1991 ook in Europa op de markt. Dit was gelijktijdig met de introductie van het merk Hyundai in Europa en de Sonata vormde het toenmalige topmodel van de fabrikant. Dankzij een lengte van 4,69 meter en een wielbasis van bijna 2,70 meter had de oorspronkelijk door de Italiaanse designer Giorgetto Giugiaro ontworpen Sonata een plaatsaanbod dat je bij de Europese concurrentie vaak pas in de hogere klasse tegen kwam tegen veel hogere prijzen en met een minder uitgebreide uitrusting. De aanvankelijk nog van Mitsubishi stammende motoren van de sedan waren bijpassend ambitieus. Als goedkoopste motor boden de Zuid-Koreanen een motor aan met een cilinderinhoud van 2,0 liter en een prestatievermogen van 77 kW (105 pk). In de topversie GLS beschikte de standaard met ABS-remsysteem uitgeruste Sonata over een V6-motor met een cilinderinhoud van 3,0 liter en een prestatievermogen van 107 kW (146 pk).
Technische en kwalitatieve kwantumsprong vanaf 1998
De productie van derde generatie, die in 1998 van start ging, betekende voor de Hyundai Sonata een technische en kwalitatieve kwantumsprong. De sedan werd tot nu toe uitgerust met motoren die een licentieproductie van Mitsubishi waren. Maar de nieuwe generatie, die qua uiterlijk slechts licht gemodificeerd was en qua interieur luxueuzer was geworden, werd voortaan uitgerust met nieuwe, door Hyundai zelf ontwikkelde motoren. Het goedkoopste model beschikte nog steeds over een 2,0 liter motor, maar deze had nu echter een prestatievermogen van 96 kW (131 pk). Het V6-model werd met het gebruik van aluminium in een lichte bouwwijze geconstrueerd en had een prestatievermogen van 127 kW (173 pk).
In 2005 komt de Hyundai Sonata voor het eerst als diesel op de markt
Met de in 2005 gepresenteerde vierde generatie was de Hyundai Sonata definitief op de wereldmarkt gearriveerd. Met een lengte van 4,80 meter bevatte deze generatie de tot dan toe langste Sonata en voor het eerst verscheen er ook een dieselversie met 103 kW (140 pk). Deze moest vooral in Europa de verkoop stimuleren. Naast de basismotor met een prestatievermogen van 121 kW (165 pk) was er ook een nieuwe, in internationale samenwerking met Daimler en Chrysler ontwikkelde 2,4 liter benzinemotor met een prestatievermogen van 119 kW (162 pk) beschikbaar. De V6-topversie had voortaan een cilinderinhoud van 3,3 liter en een prestatievermogen van 184 kW (250 pk).