Isuzu tweedehands & goedkoop via AutoScout24.be kopen

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Met zijn dieselcompetentie is Isuzu de specialist voor SUV’s en utilitaire voertuigen

Als één van ’s werelds grootste producenten van dieselmotoren levert het Japanse bedrijf Isuzu de motoren voor een groot aantal auto’s en vrachtwagens van de meest uiteenlopende producenten zonder daarbij prominent in beeld te treden. Als eigen merk is de in 1937 als vrachtwagenconstructeur opgerichte firma daarentegen ook vandaag de dag vertegenwoordigd in de sector van utilitaire voertuigen en in de klasse van de terreinwagens of Sport Utility Vehicles (SUV). Dit met vrachtwagens uit de bouwseries Isuzu Elf, Forward en Giga. De poging om met compacte modellen en middenklasse sedans zoals de Isuzu Gemini of de Isuzu Aska duurzaam een complete autocollectie voor de wereldmarkt aan te bieden werd in 2002 vooralsnog gestaakt. Grootaandeelhouder General Motors wilde liever de dieselcompetentie van de Japanners gebruiken om Isuzu sterk te maken in de sector van de utilitaire voertuigen en in de SUV-klasse. Een strategie waaraan ook werd vastgehouden nadat de Amerikanen zich vergaand hadden teruggetrokken en de Japanse concurrenten Toyota en Mitsubishi in opkomst kwamen.

De sedans, combi’s en coupés van Isuzu tot 2002

Om de productie van bussen, lichte en zware vrachtwagens evenals SUV’s en pick-ups tot stand te brengen, ontwikkelde Isuzu vanaf eind jaren ‘60 zelf en in samenwerking ontwikkelde bouwseries voor sedans, combi’ en coupés. Als eerste eigen ontwikkeling werd de Isuzu Bellel in 1961 op de markt gebracht. Eén van de meest geproduceerde Isuzu-modellen werd de Bellel opvolger Isuzu Florian, die tussen 1967 en 1983 geproduceerd werd en gelijktijdig als sedan, combi en in een coupéversie als Isuzu 117 C en Isuzu Piazza aangeboden werd. De collectie werd vervolledigd met de compacte Isuzu Gemini uit 1974 tot 2000 en modellen als de mini-MPV Isuzu Oasis.

De terreinwagens en SUV’s van Isuzu

Tot de bekendste modellen van Isuzu, die ook in Europa op de markt waren, hoorde de terreinwagen Isuzu Trooper. Deze werd voor de Europese markten ook als Opel Monterey aangeboden en was gebaseerd op een ontwerp van GM. Tot 1997 werd de tweede generatie van de Isuzu Trooper geproduceerd, daarna stond met de Isuzu Ascender een opvolger klaar. Naast deze tot 2008 gebouwde grote SUV hadden de Japanners de tussen 2001 en 2004 geproduceerde Isuzu Axiom en de van 1989 tot 2004 gebouwde Isuzu Amigo of Isuzu Rodeo als goedkoopste model in de collectie. Op veel Europese markten werd deze compacte SUV als twee- en vierdeurs onder de naam Opel Frontera geïntroduceerd.

De bouwserie van de D-Max pick-ups

De Japanners introduceerden hun pick-up Isuzu TF in 1988 in Europa onder de naam Opel Campo. Deze bleef tot 2002 in de collectie en bepaalde samen met de Isuzu Hombre en de in 2006 verschenen Isuzu i-serie het modelpalet bij de pick-ups.
Vervolgens werd in 2002 een nieuwe bouwserie van pick-ups onder de naam Isuzu D-Max geïntroduceerd. Deze SUV met laadoppervlak was in twee dieselversies als driezitter of als pick-up met crew cab voor maximaal zeven passagiers verkrijgbaar. Voor bedrijfsmatig gebruik bood Isuzu de pick-up aan met extra’s zoals een driezijdige kiepwagen of met een gesloten laadoppervlak.