Jaguar tweedehands & goedkoop via AutoScout24.be kopen

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Jaguar als toonbeeld van de Britse levensstijl en het sportieve autorijden


De Britse topproducent Jaguar is een zeldzaam voorbeeld van een automerk dat met het design van zijn producten wereldwijd bekend is geworden, zonder in eerste instantie over eigen motortechnologie te beschikken. Oprichter William Lyons (1901-1985) begon als ontwerper van motorzijspannen en carrosserieën voor Austin en Fiat, voordat hij in 1931 met de Coupé S.S.I zijn eerste eigen auto op de markt bracht. De motoren stamden echter van de Britse producent Standard, die gedurende vele jaren de toeleverancier was van Jaguar motors. William Lyons persoonlijke inbreng was onmiskenbaar: zijn auto’s werden van begin af aan gekenmerkt door zeer lange motorkappen en vlakke, elegant uitgestrekte carrosserieën, die uitgroeiden tot het handelsmerk van Jaguar. Voor de modelserie van de S.S.100 gebruikte Lyons in 1935 voor het eerst de naam Jaguar, in 1945 werd dit de benaming van zijn tot Jaguar Cars Ltd. omgedoopte bedrijf. Successen in de autoracesport en daarop geïnspireerde sportautomodellen voor op straat zoals de Jaguar E-Type en de constructie van luxe sedans uit de XJ- en XK-serie, evenals de overname van het luxemerk Daimler lieten Jaguar vanaf de jaren ‘60 wereldwijd het toonbeeld van Britse levensstijl en het sportieve autorijden worden.


De sportauto’s van Jaguar als coupé en cabriolet


De eerste in serie geproduceerde sportauto onder de merknaam Jaguar was de in 1948 gepresenteerde XK120 met 119 kW (160 pk), deze werd tot 1954 als tweezitter roadster, coupé en cabriolet met stoffen dak gebouwd. De klassieker uit de sportautoserie werd de van 1961 tot 1975 als coupé en cabrio aangeboden Jaguar E-Type met V6 en V12 motor en een vermogen van 202 kW (275 pk), deze werd als oldtimer tot een verzamelobject. Zijn opvolger Jaguar XJ-S werd van 1976 tot 1996 gebouwd. Dit model was beschikbaar met een motor van 147 kW (198 pk) tot een V12-motor met een vermogen van 243 kW (330 pk). Hiervan kwamen meer dan 100.000 exemplaren op de markt. Hiermee is het de succesvolste Jaguar sportauto ooit. De tussen 1992 en 1994 op kleine schaal geproduceerde supersportauto Jaguar XJ220, die met zijn 399 kW (542 pk) motor een topsnelheid van 341 km/u haalde, droeg lange tijd de titel snelste serieauto ter wereld. Vanaf 1996 bood Jaguar in de XK-serie coupés en cabriolets aan met V8-motoren met een vermogen tot 306 kW (416 pk). Bij de Jaguar XKR-S werd voor de eerste keer ook een compressormotor ingezet, deze maakte maximumsnelheden tot 280 km/u mogelijk. De carrosserieën van de Jaguar XK-modellen vanaf bouwjaar 2005 werden vrijwel helemaal uit aluminium vervaardigd.


De Jaguar sedans ook met compressoren en dieselmotoren


Na de Jaguar Mark sedans, waarvan de modellen tussen 1948 en 1969 op de markt waren en waar liefhebbers van deze Classic Cars vandaag de dag hoge prijzen voor betalen, kwam Jaguar met de XJ, een sedan van de hogere klasse. In de drie series van 1969 tot 1992 had je de Jaguar XJ Mark met 2,8 liter, 3,4 liter en 4,2 liter motoren, met een vermogen tot 151 kW (205 pk). In 1972 werd het motorpalet uitgebreid met een V12-motor met een vermogen van 186 kW (253 pk). In 1986 bracht de producent de in alle opzichten nieuw geconstrueerde XJ40 op de markt, deze werd tot 1994 gebouwd en was ook met een luxe uitrusting verkrijgbaar onder de naam Jaguar Sovereign. De versies van de Jaguar XJ die hierop volgden werden in 1994 voor het eerst ook met compressormotoren met een vermogen van 235 kW (320 pk) en later met een 2,7-liter V6 Twin Turbodieselmotor op de markt gebracht. 


Onder leiding van Ford waagt Jaguar de sprong naar de middenklasse


Nadat Jaguar vanaf midden jaren ’60 samen met Rover deel uit was gaan maken van het bedrijf British Leyland, verzekerde de Amerikaanse autofabrikant Ford zich in 1989 van het grootste aandeel van Jaguar. In 2008 verkocht Ford de traditionele Britse producent aan het Indische concern Tata. Onder leiding van Ford breidde Jaguar vanaf 1999 zijn modelpalet uit met de Jaguar S-Type, een sportieve sedan uit de hogere middenklasse. De rondingen die kenmerkend waren voor de Mark-modellen uit de jaren ’60 kwamen bij dit model weer terug. De Jaguar S-Type werd van 1999 tot 2007 aangeboden met verschillende benzinemotoren en een 152 kW (207 pk) dieselmotor.  Hij werd opgevolgd door de Jaguar XF, die stilistisch gezien georiënteerd is aan de elegante belijning van de Jaguar XK Coupés van de hogere klasse. Vanaf 2001 voegde Jaguar met de Jaguar X-Type voor het eerst dan ook een voertuig uit de middenklasse aan zijn collectie toe. De X-Type werd als sedan en, uniek voor een Jaguar, ook als combi aangeboden.

Mehr anzeigen