Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Jag_F-TYPE_Heritage60Edition_21MY_091220_04.jpg

Jaguar F-type

1 / 4
Jag_F-TYPE_Heritage60Edition_21MY_091220_04.jpg
Jag_F-TYPE_Heritage60Edition_21MY_091220_05.jpg
Jag_F-TYPE_21MY_Reveal_Image_Detail_Headlamp_02.12.19_01.jpg
Jag_F-TYPE_21MY_Reveal_Image_Lifestyle_VelocityBlue_02.12.19_02.jpg

Sterke punten

  • Dynamisch onderstel
  • Automaat
  • Afwerking

Zwakke punten

  • Koffer
  • Verbruik
  • Fiscaliteit

Jaguar F-Type Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Jaguar F-Type, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:3.7 - 5.7s
Maximumsnelheid:250 - 322 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):163 - 269 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):7.2 - 11.3 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4470 x 1884 x 1307 mm
Portieren:2 - 3
Kofferruimte:196 - 509 liter
Aanhangergewicht:310 - 476 kg

Helemaal ons type

En zo komt het dat je plots in een 4-cilinder rondrijdt, waar om historische redenen een V12 had moeten zitten. Maar als die 4 cilinder 300 pk sterk is, een heerlijke roffel uit de uitlaat produceert en in het koetswerk van een sober gerestylede F-type coupé zit, stel je tot je verbazing vast dat je je rot amuseert. Wie heeft er een cabrio nodig? Want ook die levert Jaguar in F-type livrei en met dezelfde technische kenmerken.

Interesse in een Jaguar F-type

Jaguar F-type tweedehands auto
Jaguar F-type nieuwe auto
Jaguar F-type dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Jaguar had een reputatie te verdedigen als het op een super sportieve coupé aankwam, tenminste tot aan de jaren zeventig. Tot dan was de E-type de maat der dingen. Maar de opvolgers als de XJS en de XK konden niet echt meer wedijveren met de Italianen (Ferrari, Lamborghini) en vooral de Duitsers (Porsche, Mercedes, Audi, BMW).

  • De F-type lijkt met meer succes de strijd aan te gaan. Niet omdat hij superieur zou zijn ten opzichte van de concurrentie, maar hij ligt ook niet onder, niet in agiliteit, niet in techniek, niet in prijs.

  • Toch is het vooral omdat hij heel duidelijk de erfenis van de E-type meekrijgt, zowel stilistisch als qua rijbeleving, een verstandig aanbod motoren heeft en ook wel omdat het vooral geen Duitse of Italiaans auto is. Unterschied muss sein.

Belangrijke gegevens

De F-type is duidelijk een tweezitter en hoewel je riant zit in de sportstoelen, is er in het interieur nauwelijks plaats om prullen te laten rondslingeren. Toch is het aangenaam vertoeven in de cockpit, zeker door die niet te definiëren Britse spirit. Britten die ook wel eens een steekje laten vallen, door bijvoorbeeld niet lang genoeg na te denken hoe de kofferruimte iets groter kan. Neen, dan neemt het design het compromisloos over van de functie, omdat een F-type er nu eenmaal zo en niet anders moet uitzien. Het heeft wat, die achteloosheid waarmee het Gran Tourisme bij het grofvuil wordt gezet. Edoch, wie voor de achterwiel aangedreven versie kiest, neemt ook best een gedegen antislipcursus, als je tenminste je rijhulpjes wil of durft uitschakelen. Want dan is een F-type wel een auto met karakter.

Motoren

De line-up is even simpel als logisch: een 4-cilinder, 300 pk sterk, voor 400 Nm koppel waarna een 8 cilinder komt, 5,0 l inhoud en respectievelijk 450 en 575 pk sterk, met 580 Nm en 700 Nm. De krachtigste versie is niet als cabrio verkrijgbaar en eigenlijk is 450 pk al te veel om relaxed open te rijden. De 4-cilinder is turbo aangeblazen, de V8 krijgt een mechanische compressor.

Afmetingen

De F-type is 4,47 m lang, 1,92 m breed, 1,31 m hoog en weegt als 4-cilinder 1553 kg. Dan heeft een sportauto niet bepaald een streng dieet gehad. De V8 versies met de awd-aandrijving zetten 1780 kg op de weegschaal. Groot minpunt bij de F-type: de koffer is nauwelijks 200 l groot. Daar krijg met moeite een golftas in kwijt en wie gehoopt had op extra ruimte achter de stoelen komt van een kale kermis thuis. Het is bij de cabrio niet anders, maar wel een goed punt: die is op een paar kilo na, nauwelijks zwaarder dan de coupé versie.

Varianten

Als we de koetswerktypes (coupé en cabrio) aan de motorvarianten koppelen en die motorvarianten aan de respectievelijke onderstellen (R-dynamic, awd of achterwielaandrijving), dan eindig je met 16 versies in totaal. De 4-cilinder heeft altijd achterwielaandrijving, bij de V8 versie van 450 pk kan je kiezen tussen achterwielaandrijving of awd, de 575 heeft altijd 4 aangedreven wielen.

Prijzen

Goedkoopste versie is de F-type 300, € 68.000, de 450 AWD R-dynamic kost € 103.400, de duurste coupéversie is de 575 pk sterke AWD R (€ 131.410). Voor de gelijkwaardige cabrioversie telt u om een bij de € 6000 meer neer. F-types hebben de reputatie behoorlijk waardevast te zijn, na 2 jaar is hij ongeveer 15 % van zijn aanschafprijs kwijt. Prima.

Design

Buitenzijde

Dat de F-type schatplichtig is aan de E-type is alleen al aan de vorm van de achterruit duidelijk te merken. Bovendien is de hele achterpartij als de gekromde rug van een kat te interpreteren. Vooraan krijgt hij nieuwe veel smallere koplampen die niet meer over de voorvleugels liggen, maar netjes de lijn van de motorkap volgen. Ook de grille is aangepast, met grotere luchthappers voor motor en remmen. De restyling heeft van de F-type een auto met een smoel gemaakt, waar voor-en achterkant mooi in balans zijn.

Binnenkant

Het dashboard krijgt een nieuwe digitale lay-out, maar verder is deze F-type er eentje zoals we hem kennen. Veel stiknaden, vaak nog dubbel ook, fijn stuur, heerlijke stoelen, stijlvol en duur (uitziend) afgewerkt. Er is geen zee van ruimte, maar de hele cockpit is functioneel ingericht en de multimedia doen hun werk zoals het hoort.

Veiligheid

Wie met een F-type rondrijdt zit niet dadelijk verlegen om een adaptieve cruise-control en file assistent. Die heeft eerder nood aan de juiste tractie, een performant remsysteem, een direct stuur en de juiste vering/demping. Uiteraard hij deze F-type een keur aan rij-assistenten ingebouwd, maar die kan je in de verschillende rij modi desgewenst uitschakelen. Wat dat betreft is het ook handig te weten dat de verschillende modi, elk een andere inspanning en engagement van de rijder vragen en de auto ook anders, veelal directer reageert op de stuurvastheid van de chauffeur.

Alternatieven

Zowel voor de coupé als cabrio 2.0l komen we bijna automatisch bij de Porsche 718 uit, die zich, hoewel de motor daar centraal ligt, van ongeveer dezelfde attributen en aggregaten bedient. Bij het klimmen van de pk’s komen meer krachtpatsers aan bod, genre 911 en Audi R 10, maar als we het voor het zeggen hebben, dan de Nissan GT-R, die gelijkaardige cijfers kan voorleggen als de 575 R, ook wat de factuur betreft.

FAQ

Wat is het voordeel van een compressor vergeleken met een turbo?
Een compressor wordt aangedreven door de krukas en levert dus dadelijk druk, terwijl het bij een turbo altijd even wachten is tot er genoeg uitlaatgassen zijn om de turbo genoeg kracht te geven.
Waarom levert Jaguar geen V6 meer?
Het aanbod moest eenvoudiger, vonden ze bij Jaguar, en eenvoudiger mag je ook lezen als: voor Jaguar lucratiever. Bovendien was er milieutechnisch geen enkel reden om niet voor de V8 te kiezen.
Zien we ooit een F-type op batterijen?
Concrete plannen zijn er niet, maar waarom zou het niet kunnen? Elektrische motoren hebben ongeveer dezelfde maximumkoppels als de 575 pk sterke, 700 Nm leverende V8. Ergo hoeft zo’n sportauto op batterijen niet minder opwindend te zijn. Het probleem is genoeg en vooral snel genoeg energie kunnen opslaan. Want sportief rijden vreet elektriciteit.

Beoordelingen voor Jaguar F-Type

2 Beoordelingen

4,5